Aston Martin DB10 var ikke tilgjengelig for vanlige kjøpere, men agent 007 kjørte den i
Aston Martin DB10 var ikke tilgjengelig for vanlige kjøpere, men agent 007 kjørte den i "Spectre", uten at det satte fyr i salget for merket. 

Selv ikke James Bond klarer å redde salget

Går med underskudd for femte år på rad.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

James Bond er blant dem som foretrekker det stolte og noble britiske bilmerket Aston Martin, foran rivaliserende produkter fra Italia. Dessverre for Aston Martin er det altfor få andre velstående mennesker som tenker likedan som James Bond.

For nå har Aston Martin publisert sine tall for 2015, og nok en gang er det lite å juble hurra over. Tapet før skatt ble på 127,9 millioner pund, som i skrivende stund blir litt over 1,4 milliarder kroner (med en kurs på 11,27 for britiske pund). Det er ikke spesielt hyggelige tall, særlig med tanke på at andre merker i det samme segmentet (Ferrari, Bentley, Lamborghini, Rolls-Royce) går med solide overskudd.

Femte år på rad med tap

Det som gjør det hele enda verre, er at dette er femte året på rad Aston Martin går med tap. I oktober fortalte merkets administrerende direktør Andy Palmer at han trodde salgsvolumet ville ende opp litt bedre enn i 2014, men så skjedde ikke, til tross for at James Bond-filmen «Spectre» hadde premiere 26. oktober 2015. I 2014 solgte merket 3.661 biler (med et tap før skatt på 71,8 millioner pund), mens det totale salgsvolumet for 2015 endte på 3.615 biler.

Denne bilen setter rekord etter rekord

Nå er ikke det et spesielt lavt tall. Lamborghini solgte f.eks 3.245 biler i 2015 (noe som var en salgsrekord), men forskjellen ligger i at det italienske merket tjener penger på salget. Det gjør også konsernsøsken Bentley, som omsatte 10.100 biler i 2015 – et tall som vil øke kraftig med suksessen til Bentayga i 2016.

Aston Martin DB11 ble vist i Geneve i 2016, og vil forhåpentligvis selge godt.
Aston Martin DB11 ble vist i Geneve i 2016, og vil forhåpentligvis selge godt.

Har ingen rik onkel

Så hva er det Aston Martin gjør galt? Mange kritikere påpeker at merket ikke har en virkelig rik onkel som sine konkurrenter. Mens VW-konsernet har investert enorme summer i Lamborghini og Bentley, har det vært mindre penger å se fra det italienske investerings-selskapet Investindustrial (som eier 37,5 % av aksjene), samt de andre ulike aksjeeierne som kontrollerer Aston Martin.

Dette betyr mindre økonomiske muskler enn konkurrentene, og gjør også at man ikke har råd til å utvikle like avansert teknologi som f.eks Ferrari, som kan utvikle gearkasser og motorer med bakgrunn fra sin enorme Formel 1 satsing. Dette betyr at de som vil ha en superbil som leder an i teknologi-racet, sannsynligvis vil lete et annet sted enn hos Aston Martin.

Burde hatt en SUV

Men manglende investering betyr også at det blir mindre penger til å utvikle nye modeller, noe som selvsagt er et minus for enhver fabrikant. Noen kritikere påpeker også at Aston Martin kanskje har låst seg fast litt for lenge i et designspråk, noe som gjør at den potensielle kundegruppen stort sett blir den samme uansett, og at man dermed ikke klarer å tiltrekke seg noen nye kunder. Jaguar gjorde det samme på tidlig 2000-tall, før man snudde alt med den nye XJ i 2009.

Så billig er det mulig å kjøre sportsbil

Til slutt vil også en del påpeke at Aston Martin har vært litt treg med å kaste seg med i den viktigste leken: SUV. Der er det mest penger å tjene, og akkurat nå håver Bentley inn enorme profitter på sin Bentayga-SUV, mens Maserati ser fram til å se på sitt regnskap når deres Levante har vært i salg en stund. Med andre ord: Aston Martin burde hatt en SUV ute for lengst, men så har ikke skjedd.

En ny Crossover basert på DBX-konseptet, vil være essensiell for fortjenesten i fremtiden.
En ny Crossover basert på DBX-konseptet, vil være essensiell for fortjenesten i fremtiden.

Sterk merkevare

Ser man derimot positivt på det er Aston Martin fortsatt en av de sterkeste merkevarer som fins, og linken til James Bond er gull verdt. Man vet også at en del av tapet før skatt skyldes nettopp investeringer i en kommende Crossover, som skal bygges i en ny fabrikk i Wales. Det er altså ting på gang, og man skal heller ikke glemme at Daimler AG nå eier 5 prosent av merket. Det innebærer at de vil kunne bidra med motorer og elektronikk for Aston Martin, noe som gjør det lettere å henge med i det teknologiske racet.

Så lenge James Bond kjører Aston Martin er det nok håp for det stolte bilmerket, noe de fleste bilinteresserte er glade for. Med mindre den hemmelige agenten skulle finne på å gå tilbake til sitt opprinnelige favorittmerke: Bentley...

Fargen avslører noe helt spesielt