Audis store SUV Q7 er nå på plass i Norge som ladbar hybrid. Det er det mange nordmenn som har ventet på. 
Audis store SUV Q7 er nå på plass i Norge som ladbar hybrid. Det er det mange nordmenn som har ventet på. 

400 nordmenn har bestilt denne SUV-nyheten

Nå er den endelig på plass i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uka kom den aller første utgaven av Audi Q7 e-tron på norske skilt. Bilen er straks klar for prøvekjøring hos forhandler.

– Det er veldig god interesse rundt denne e-tron-utgaven av Q7. 400 har bestilt og de første kundebilene leveres i juli. Vi har i tillegg sikret meget god produksjon og leveringsdyktighet i tiden som kommer, forteller direktør hos Audi, Harald Edvardsen-Eibak.

Her får du nesten elbil med på kjøpet

Størst batteri

Ladbare hybrider er den biltypen som øker mest blant nybilene i Norge. Det skyldes blant annet at disse bilene kommer veldig gunstig ut med tanke på avgifter.

Q7 kan dessuten skilte med klasseledende rekkevidde, takket være et stort batteri på 17,3 kWh. Det er faktisk nesten like stort som den helektriske utgaven av VW UP.

Det sørger for at den fullvoksne SUVen får en oppgitt elektrisk rekkevidde på hele 56 kilometer.

Dette er den første versjonen av den ladbare SUVen Audi Q7 som er registrert på norske skilter.
Dette er den første versjonen av den ladbare SUVen Audi Q7 som er registrert på norske skilter.

Ny motor – da går prisen ned 119.000 kroner

373 hk

Litt uvanlig er det også at det er en dieselmotor i kombinasjon med elmotor. Vanligvis er det bensin.

3-literen yter alene 258 hk, og kombinert med elmotoren blir totaleffekten solide 373 hk.

Det sørger for 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

SUV-kuppet som ikke helt innfrir

Lavt forbruk

Blandet forbruk på Q7 e-tron er 0,18 l/mil, mens CO2-utslippet er 48 g/km.

Her skal det som vanlig påpekes at de oppgitte forbrukstallene gjerne er lavere enn folk flest klarer å få til med sin egen bil.

Men Q7 har i alle fall betydelig lenger elektrisk rekkevidde enn de andre i klassen, og siden hovedmotoren går på diesel, blir forbruket trolig en del lavere enn de ladbare utgavene av BMW X5 og Mercedes GLE.

Mye utstyr

Prisen på Q7 e-tron starter på 882.400 kroner.

– Inkludert i denne prisen ligger et vesentlig høyere standardutstyrsnivå enn ordinær Q7 – med en kundebesparelse på ca 80.000 kroner, forteller Edvardsen-Eikbak.

Til sammenligning starter BMW X5 40e iPerformance med 279 hk på 765.500, mens fulleffektsutgaven med 313 starter på 788.000 kroner.

Mercedes GLE 500e, som også er ladbar og har 442 hk, koster fra 877.000 kroner.

Volvo har også en ladbar hybrid i dette segmentet. XC90 T8, med 400 hk, koster fra 931.000 kroner.

Denne Audien kan spare deg for mye penger