Økokrim: – Slik unngår du å bli svindlet av kataloghaier

VIKTIG Å SI NEI: Et ja på telefonen er for næringsdrivende like bindende som en signatur. Det fikk Knut Sæteraas (øverst) og Lars Kristian Knutsen (nederst) erfare. De mener de ble lurt av Norsk bedriftstjeneste til å opprette NUF i England. Foto: Privat/skjermdump, Norsk bedriftstjeneste.
VIKTIG Å SI NEI: Et ja på telefonen er for næringsdrivende like bindende som en signatur. Det fikk Knut Sæteraas (øverst) og Lars Kristian Knutsen (nederst) erfare. De mener de ble lurt av Norsk bedriftstjeneste til å opprette NUF i England. Foto: Privat/skjermdump, Norsk bedriftstjeneste.
Knut og Bente trodde det var Brønnøysundregisteret som ringte angående enkeltpersonforetak. Plutselig hadde de opprettet holdingselskap og investselskap i England.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bente og Knut Sæteraas fra Trondheim har vært i krangel med Norsk bedriftstjeneste (NBT) i flere måneder.

De ble oppringt av selskapet bare noen minutter etter at Knut hadde vært på nettsidene til Brønnøysundregistrene og opprettet enkeltpersonforetak.

Den pensjonerte teknikeren ville opprette et foretak på grunn av noen mindre oppdrag han skulle utføre. Det han satt igjen med etter en samtale med NBT var mer enn han hadde bruk for.

– Han trodde det var en person fra Brønnøysundsregistrene han snakket med. Umiddelbart etter samtalen følte han at dette var rart, og prøvde å stoppe kjøpet etter noen dager, men kom ingen vei. De trakk 14.000 kroner fra kontoen vår. Da hadde de opprettet to firmaer - ett holdingselskap og ett investselskap, forklarer Bente Sæteraas.

Pågående salgsmetode

TV 2 skrev flere artikler om Norsk bedriftstjeneste i vinter. Flere mente de var blitt lurt av rådgivningsselskapet, som bruker pågående metoder for å selge sine tjenester.

Tjenestene består av å opprette selskap på vegne av kundene. Personene TV 2 har vært i kontakt med, har bedt om å få informasjon om enkeltpersonforetak, men er blitt overtalt til å opprette et norskregistrert utenlandsk selskap (NUF) i England.

I tillegg til rundt 7000 i registreringskostnader, innebærer NUF-et en årlig avgift. På selskapets nettside er den årlige avgiften oppgitt å være kr. 2300.

TV 2 får opplyst fra Companies House i England, der NUF-ene blir registrert som Limited-selskap, at årsavgiften er 13 pund per år - snaut 150 kroner.

Økokrim: – Frustrerende

Økokrim-rådgiver Anne Dybo kjenner igjen fremgangsmåten som ekteparet Sæteraas fra Trondheim forteller om.

– Det som er frustrerende er at med det samme et foretak er registrert i Brønnøysundregistrene, blir de kontaktet av kataloghaier. Det er gjerne uerfarne firmainnehavere, som tror det er Brønnøysundregistrene som ringer. Da svarer de ja på alt, sier Dybo til TV 2.

Hun sier mange av tilfellene kan være ulovlige, men det krever etterforskning å avklare lovbrudd.

– Folk må være forsiktig med hva de sier ja til på telefonen. I næringkjøp er det en bindende avtale dersom du sier ja på telefonen. Privatpersoner har angrerett, sier Dybo.

– Men folk må lære seg å si nei, sier hun.

Økokrim har fått flere henvendelser om Norsk bedriftstjeneste. Anne Dybo vil ikke anslå hvor mange, men sier det skjer ukentlig.

Nekter å betale tilbake

Lars Kristian Knutsen fra Bodø er én av dem som har kontaktet TV 2 etter å ha lest om NBT. Han var ute etter et enkeltpersonsforetak til sin musikkvirksomhet.

Etter en samtale med Norsk bedriftstjenestes selger, hadde han latt seg overtale til å opprette NUF, men angret seg da han fikk se prisen.

– Jeg hadde knapt nok lagt på før jeg oppdaget det var trukket til sammen kr 6988 fra min konto. Jeg skjønte straks at jeg var blitt lurt eller villedet inn i noe jeg kunne ha etablert gratis via Brønnøysundregistret, sier han til TV 2.

I løpet av dialogen med NBT har de sagt at de skal slette NUF-et, men de nekter å betale tilbake pengene de trakk fra kontoen hans.

Knutsen sørget senere selv for avvikle NUF-et, men har ikke fått pengene tilbake.

TV 2 har kontaktet daglig leder i Norsk bedriftstjeneste, Sabri Mdalla, for å be ham kommentere kritikken. Han svarte dette i en e-post:

– Vi har som tidligere nevnt ingen kommentarer til dine artikler denne gangen, og vi kommer ikke til å ha det til dine fremtidige artikler, skriver Mdalla.

Vinker farvel til pengene

Bente Sæteraas sier at hun og mannen Knut sikkert kan vinke farvel til de 14.000 de betalte for to selskaper. Den årlige avgiften, som NBT fakturerte, gikk til inkasso.

– Vi sendte brev til inkassoselskapet og ga beskjed om at vi bestrider kravet. Da fikk vi beskjed om at kravet var ute av verden, sier Bente Sæteraas til TV 2.

Fremgangsmåten til Norsk bedriftstjeneste minner om Verdun Group, som tidligere har fått kritikk for lignende forhold.

VILLEDET: Lars Kristian Knutsen mener han ble lurt inn i noe han ikke ville ha. Foto: Privat
VILLEDET: Lars Kristian Knutsen mener han ble lurt inn i noe han ikke ville ha. Foto: Privat

– Høres ut som aggressiv markedsføring

Sikkerhetssjef Thor Bjerke i Virke sa tidligere til TV 2 at virksomheten til Norsk bedriftstjeneste ikke er ulovlig.

– Men det høres ut som veldig aggressiv markedsføring. Man kan si at det strider mot god forretningsskikk å presse på slik at man kan falle for fristelsen til å si ja, sier han.

Han oppfordrer folk som vil starte bedrift å velge aksjeselskap (AS) fremfor norskregistrert utenlandsk foretak (NUF).

– Hvorfor registrere NUF for noen tusen og deretter en årlig avgift for det, pluss at du må betale ny avgift for å slette selskapet? Man kan opprette et aksjeselskap ved å sette inn 30.000 på en konto. Dette er ikke penger du betaler til noen andre enn deg selv. Registreringen i Brønnøysund koster det samme både for NUF og AS, sier Bjerke.

– Et NUF er dessuten ikke ideelt når man skal få kreditt. Et AS er derimot kjent for de fleste og oppleves som tryggere. Kravet til aksjekapital ble satt ned fra 100.000 til 30.000 for å få folk til å velge AS fremfor NUF, sier han.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook