Brooms bilekepsert, Benny Christensen, er i Spania for å teste Volvo S90 og V90 (bildet). Så langt virker han veldig fornøyd ...
Brooms bilekepsert, Benny Christensen, er i Spania for å teste Volvo S90 og V90 (bildet). Så langt virker han veldig fornøyd ...

– Dette blir en norsk familiefavoritt

MALAGA (Broom.no / TV2): Og vi har to ekstra gode nyheter for norske kunder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det skjer mye hos Volvo om dagen. De har blant annet kjempesuksess med den nye, store SUV-en XC90.

Men de har mange flere nyheter på gang. Nyheter som kanskje er vel så viktige for oss nordmenn. Først ut er familiebilen S90 (sedan) og ikke minst stasjonsvognutgaven av samme bil: V90.

Sistnevnte skal erstatte en skikkelig Norges-suksess, nemlig smått legendarisk Volvo V70 – en bil som til tross for alderen har solgt overraskende godt helt til det siste.

Det er derfor med stor spenning vi sendte vår egen bilekspert til spanske Malaga for å prøvekjøre de viktige Volvo-nyhetene.

Ettersom vi ikke har mottatt noen rapport Benny enda, og er mer enn litt spente, tar vi saken i egne hender. Kanskje han har kommet seg bak rattet og dannet seg noen inntrykk.

Denne Volvoen skal mer en TIDOBLE salget

Ferie-følelse

– Ring, ring...

– Hei, Vegard! Stille for deg på kontoret nå eller?

– Ja, litt. Med Knut på ferie og deg på lanseringstur så blir det ikke så mye leven vet du. Ikke en gang lyden fra kaffemaskina er å høre nå. Det er litt uvant.

– Ja, der kan du se. Mens jeg nesten har det litt som på ferie. Knallsol fra blå himmel, 30 grader og lett kledde damer. Er ikke helt feil det ...

– Hold opp! Jeg vil ikke høre mer om det. Jeg ringte jo egentlig for å høre om du har kjørt noe bil enda og hva du mener om V90 og S90.

– Joda, jeg har faktisk det. Ikke så mye riktignok, men noen mil bak rattet har det da blitt. Så jeg tenke akkurat på at jeg snart skulle ringe deg.

Hekken viser at Volvo har prioritert design minst like mye som praktiske hensyn. Før gikk bakluka rett opp, når er den mer sportslig og framoverlent.
Hekken viser at Volvo har prioritert design minst like mye som praktiske hensyn. Før gikk bakluka rett opp, når er den mer sportslig og framoverlent.

Topp 5: Dette bør du vite om Volvos nye stasjonsvogn

Seter i toppklasse

– Ja, da er det bare å spytte ut: Hvordan føles det?

– Vel, som alltid i Volvo sitter man godt. Bilen jeg kjører har de "grommeste" setene Volvo kan tilby. Kanskje noen av verdens beste. Bilen går også veldig stille. Nesten utrolig stille, faktisk! Her har de gjort en kjempejobb. Og akkurat dette er jo veldig viktig i premiumsegmentet, som Volvo nå satser mot med disse bilene.

– Det komfortable er mer vektlagt enn det sporty når det kommer til kjøreegenskaper. Slik sett er den nærmerere Mercedes E-klasse enn foreksempel BMW 5-serie. Begge disse betegnes jo nå konkurrenter av Volvo selv.

Det er ingen tvil om at Volvo V90 har fått et tøffere design enn forgjengeren.
Det er ingen tvil om at Volvo V90 har fått et tøffere design enn forgjengeren.

Lite å sette fingeren på

– Du var jo selv på visningen av V90 og vet at den er veldig lik XC90 innvendig og at den bygger på samme plattform. Men det merkes likevel at bilen er lavere når man kjører i svinger. Den oppleves som svært retingsstabil og lettkjørt til tross for at det er en stor bil.

– Det er liksom ikke noe å sette fingeren på her. Alt er på stell og både gjennomført og gjennomtenkt, forklarer Benny etter de første milene på svingete spanske veier og litt på motorvei.

Tar steget opp

– Volvo sier at de vil gå premium og vil bli sammenliknet med Audi, BMW og Mercedes. Har de tatt steget opp dit med denne, synes du?

– Ja, jeg vil si det. I alle fall rent teknisk og opplevelsesmessig. Men jeg tror det fortsatt sitter litt igjen både i mitt hode og kanskje litt i andres også – at Volvo enn så lenge ikke klinger like statusaktig. Det tar som kjent litt tid å endre folks oppfatting og tankegang.

Startprisen på S90 blir 455.000 kroner, mens stasjonsvogna kommer på 20.000 kroner mer.

Volvo forventer imidlertid at norske kunder vil gå for Inscription-utgaven, som har mest utstyr. Disse vil ende på mellom 650-750.000 kroner.

De første bildene: Her er den nye Volvoen

Interiøret er i stor grad hentet fra SUVen XC90. Her er det fokus på opplevd kvalitet og funksjonalitet.
Interiøret er i stor grad hentet fra SUVen XC90. Her er det fokus på opplevd kvalitet og funksjonalitet.

Ladbar hybrid kommer

– Når det kommer til lansering har jeg en god nyhet. Stasjonsvogna, som blir mest populær i Norge, skulle egentlig lanseres rundt nyttår. Men den kommer allerede i månedsskiftet september/oktober i stedet.

– Så bra! Vanligvis er det jo gjerne omvendt: At lanseringen blir forsinket. Men hvordan blir det med den ladbare hybriden, T8, kommer den?

– Ja, det er sannelig en god nyhet til for det norske markedet. Jeg har nemlig akkurat fått bekreftet at den kommer. Trolig over rett over nyttår. Prisen vet vi ikke enda, men ladbare hybrider er jo veldig gunstig med tanke på det norske avgiftssystemet.

Benny skal kjøre mye mer og bli godt kjent med bilene, før han leverer en fullverdig test her på broom.no. Så følg med framover!

Denne får rett og slett terningkast 6