Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

S-Max har i en årrekke vært en stor suksess for Ford. Den har hentet en rekke nye kunder til merket, samtidig som den har klart kunststykket å kombinere flerbruksbilens praktiske løsninger med gode kjøreegenskaper og ganske sporty design.

Første generasjon var med oss uvanlig lenge til en bilmodell å være, men i fjor fikk den avløsning. Da rullet en helt ny S-Max inn på markedet. Nå er det også klart for spesialmodellen Vignale. Brooms bilekspert Benny Christensen er akkurat nå i Brexit-land, og har hatt den første testturen med bilen. Vi ringer for å finne ut hvordan det går:

Mest sauer, kyr og hester

Ring, ring

– Hei, Knut! Du som er småbarnsfar lurer kanskje litt ekstra på hvordan denne bilen er?

– Ja, jeg er i alle fall i målgruppa! Men fortell: Hvordan er det å være i England på en dag som denne?

– Jeg må innrømme at det er litt spesielt. Alle avisforsidene på flyplassen vi landet på i morges var naturligvis fulle av Brexit, og det snakkes om det overalt hvor vi kommer. Men nå har jeg kjørt bil ute på landsbygda noen timer, og her er det mest kyr, sauer og hester. Virker ikke som de er så berørt av det som har skjedd, smiler Benny.

Les mer: Her er et nytt luksusmerke på plass i Norge

Eget undermerke

– Skjønner! Men la oss snakke om bilen. Vignale, hva går det egentlig ut på?

– Jo, det er et eget undermerke som Ford er i ferd med å rulle ut. Først fikk vi Mondeo Vignale, nå kommer altså S-Max Vignale. I praksis synes jeg det minner mer om en utstyrsversjon enn et eget merke.

– Det handler om endel designdetaljer, mer utstyr standard, høyere komfort og mer luksus. Dessuten endel brukerfordeler, målet er at Vignale-eiere skal skjemmes litt bort og få ekstraservice fordi de eier disse bilene, forteller Benny.

Flere eksklusive elementer i Vignale-interiøret, men også endel ting som dessverre for Ford trekker ned totalinntrykket.
Flere eksklusive elementer i Vignale-interiøret, men også endel ting som dessverre for Ford trekker ned totalinntrykket.

Sier A, men ikke B

– Hvordan fungerer det i praksis?

– Jo, det er veldig mye positivt med denne bilen, men jeg klarer likevel ikke helt å fri meg fra følelsen av at Ford har stoppet litt før de kom til målstreken. De sier A, men ikke helt B. Det blir rett og slett ikke gjennomført nok til at de skal oppnå målsetningen om å matche premiummerkene.

– Det store problemet i denne bilen er dashbordet og særlig midtkonsollen. Det ser for kjipt ut, med mye hard, svart plast. Der ramler inntrykket av eksklusiv bil. Og da hjelper det ikke helt med mykt skinn, elegante setetrekk og veldig god støydemping. Skal du konkurrere direkte mot premiummerkene, må slike ting sitte. Det gjør det ikke her, mener Benny.

– Når det er sagt er resten av bilen svært kompetent. Jeg har alltid vært glad i S-Max, selv om jeg ikke er noen fan av flerbruksbiler generelt. Alle de smarte og praktiske egenskapene er her. Det er rett og slett en veldig bra familiebil, uansett om du velger Vignale-versjon eller ikke.

Denne mannen lever virkelig ut bil-drømmen

Videre til Goodwood

– Hva med prisene?

– S-Max starter på 505.000 kroner i Vignale-utgave, da snakker vi 1,6-liters bensinmotor på 160 hestekrefter. Skal du ha den med 4x4 og automat – som jeg tipper mange nordmenn har lyst på – er startprisen 580.000 kroner. Da er den godt, men ikke overdådig utstyrt. Det er nok smart å tenke rundt 650.000 kroner for ferdig utstyrt bil, sier Benny som ikke bare er i England for å kjøre bil.

– Nei, i morgen skal jeg på Goodwood Festival of Speed. Det er et av verdens mest berømte bil-eventer, og noe jeg har drømt om å få besøke i mange år. Jeg gleder meg stort, og kommer naturligvis med flere oppdateringer her på Broom, avslutter Benny.

Benny skulle dit i fjor, men så var det vekkerklokka da...

Det er ikke snakk om store endringer utenpå, men du finner for eksempel ingen S-Max-merker på hekken. Her står det bare Vignale. 
Det er ikke snakk om store endringer utenpå, men du finner for eksempel ingen S-Max-merker på hekken. Her står det bare Vignale. 

Mondeo Vignale: Den vil, men får det ikke helt til