Ser du de gule bremsekaliperne bak de 20
Ser du de gule bremsekaliperne bak de 20" felgene? det betyr at denne bilen har keramiske bremser. Med 500 hk, kan det komme godt med. Faksimile: Finn.no

Drømmebilen har tapt seg over 1,6 millioner kroner

Kanskje er det nå du skal slå til ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om bilen var kontroversiell, ja faktisk stygg, ifølge mange, er Porsche Panamera å regne som en drømmebil.

Den er sportsbilprodusentens bidrag i segmentet for luksussedaner. Og uansett om du misliker designet, er det vanskelig å diskutere ytelsene. Særlig til toppmodellen anno 2010: Panamera Turbo med Chrono-pakke.

Her får du 500 hk, den gjør 0-100 km/t på 4 sekunder blank – og har en toppfart på over 300 km/t.

Slike tall får du ikke uten en høy prislapp. En slik bil kostet, med litt utstyr, over 2,5 millioner kroner.

Nå blir den din for rundt en tredjedel.

Les vår test av Panamera her

Profilen er ikke etter alles smak. Mange mener den ligner for mye på en strukket 911. Smak og behag ...
Profilen er ikke etter alles smak. Mange mener den ligner for mye på en strukket 911. Smak og behag ...

En tredjedel

2010-modellen med 144.000 kilometer på samvittigheten har mer eller mindre alt utstyr, inkludert altså Chrono-pakke og keramiske bremser.

Om du vil kjøpe denne vanvittige kraftpakken i dag, må du ut med 873.000 kroner. Det er fortsatt veldig mye penger, naturligvis. Men så får du også noe av det aller råeste på markedet med fire dører.

Det følger også med den velkjente 111-punkts Porsche-sjekken gjort på merkeverksted, og utvidet garanti på bilen.

Fant bil hos høgger'n til 70 millioner

Brennkjapp

Chrono-pakken innbærer at motoren får litt ekstra giv. 70 Nm, for å være presis. Totalt blir det dermed et dreiemoment på 770 Nm.

Det er dette som gjør at akselerasjonen til 100 km/t tar 0,2 sekunder mindre enn en "vanlig" Panamera Turbo. Det kan du forøvrig sjekke selv, ettersom det i Chrono-pakken også følger med en stoppeklokke plassert på dashbordet.

Da er det greit å vite at bilen også har firehjulsdrift, slik at det er mulig å plante kreftene effektivt i bakken.

(Først i 2012 laget Porsche en variant som var enda hvassere: Panamera Turbo S. Med 550 hk...)

Med Panamera laget Porsche en bil som også kunne brukes som familiebil. 
Med Panamera laget Porsche en bil som også kunne brukes som familiebil. 

Romslig for fire

For øvrig er Panamera en romslig bil for fire personer. Baksetet er altså ikke laget slik at det kan sitte tre der. I stedet er det prioritert høy komfort til to.

I bagasjerommet er det dessuten bra med plass, 445 liter, slik at dette må kunne sies å være en relativt praktisk bil.

Dette eksemplaret har lyst skinn, som kanskje ikke er det enkleste å holde rent, men som utvilsomt gir den en høy følelse av eksklusivitet.

Klikk her for å se hele annonsen

Utstyr i n-te potens

Ikke det at det mangler på luksus i utgangspunktet heller. 18-veis elektriske sportsseter, navigasjon med visning også i instrumentpanelet, glasstakluke, 20" sommer- og vinterdekk, alcantara-tak, utvidet skinnpakke som gir skinntrukket dashbord og dørpaneler, setevarme foran og bak og luftfjæring, for å nevne noe av utstyret som følger med her.

Det er for øvrig utvidet bensintank også – fra 80 til 100 liter. På en bil med motor som denne, kan faktisk det være greit å ha (husk at det gjerne er billigst å fylle tanken på søndager!)

Her tester Broom Porsche – i 318 km/t!

Driftssikker, men ...

Porsche koster mye penger, men i motsetning til de enda mer eksotiske sportsbilmerkene fra for eksempel Italia, er det heldigvis langt bedre driftssikkerhet.

Faktisk er Porsche noe av det mer driftssikre du kan ende opp med. Det du imidlertid må være obs på, er at i det øyeblikket noe faktisk skulle gå galt, vil det kunne bli steindyrt å fikse det.

Det er sitteplass til fire. Det syntes Porsche var nok.
Det er sitteplass til fire. Det syntes Porsche var nok.

PS: I disse dager lanseres andre generasjon av Panamera. Det vil gi utslag på prisene i bruktmarkedet også etterhvert.

Supersedan: – Trenger vi dem virkelig?