Slik ser det ut inni den nye generasjonen av Porsches luksussedan: Panamera. Egentlig skulle den ikke vises offentlig før neste uke, men vi har fått tak i bilder som har lekket ut på internett. 
Slik ser det ut inni den nye generasjonen av Porsches luksussedan: Panamera. Egentlig skulle den ikke vises offentlig før neste uke, men vi har fått tak i bilder som har lekket ut på internett. 

Bildelekkasje: Skal bli tidenes raskeste luksusbil

Kontroversiell bil blir helt ny. Se bildene:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Porsche sørget for å gi mange av kundene sine et lettere hjerteinfarkt, da de lanserte sin første sedan – med navnet Panamera.

Det at sportsbilprodusenten, som står bak den legendariske coupeen 911, skulle lage en sedan, ble for mye å ta inn over seg for enkelte.

Når designet i tillegg var svært omdiskutert, splittet bilen publikum i to: De som hatet den (intenst!) og de som elsket den.

Dette var tilbake i 2010. Men grepet har vist seg å være smart, og Porsche har lykkes i å få fotfeste blant en ny kundegruppe.

Nå kommer andre generasjon av Panamera. Her har vi gode nyheter for noen av haterne ...

De som håpet på en designrevolusjon, blir skuffet. Men den nye hekken gir bilen et mer vellykket utseende. 
De som håpet på en designrevolusjon, blir skuffet. Men den nye hekken gir bilen et mer vellykket utseende. 

Har tapt seg 700.000 kroner – på to år!

Sexy hekk

Egentlig skal ikke bilen vises offisielt før neste uke. Men nå til dags har det vist seg vanskelig å holde denne typen bilder hemmelig. Stadig vekk dukker det opp lekkasjer, der nye modeller vises før tiden.

Nå har det skjedd igjen.

Her kan du dermed få et godt inntrykk av hvordan den nye modellen blir seende ut. Og Porsche har gjort størst grep på den delen av bilen som fikk mest kritikk da første generasjon ble lansert: Hekken.

Kanskje det kan dempe de mest høyrøstede kritikerne?

Bakfra ser den nye Panameraen nå ganske så sexy ut. Baklysene bindes sammen av en tversgående LED-lys-stripe, og selve utformingen minner om den på nye Boxster/Cayman.

Fronten er det ikke gjort all verden med. Det er lett å kjenne igjen Porsche-DNA-et. Men litt mer profiler er det, og panseret stuper ned mellom frontlyktene, slik vi liker at det gjør på en Porsche.

Det er ingen problemer med å kjenne igjen Porsche-signaturen i fronten. Store hovedlykter og mye LED-teknologi dominerer.
Det er ingen problemer med å kjenne igjen Porsche-signaturen i fronten. Store hovedlykter og mye LED-teknologi dominerer.

100 kilo lettere

Bilen blir forlenget i den nye utgaven, men det er jobbet mye med å redusere vekt. Knappe 100 kilo skal være slanket bort i grunnutgaven.

MSB-plattformen er forøvrig den samme som i nye 911, og det lover godt!

V8-eren er på 4 liter.
V8-eren er på 4 liter.

Motoriseringen blir som vanlig av det heftige slaget, enten en velger diesel eller bensin. Etterhvert kommer det også en hybrid.

Dagens E-Hybrid, som den heter på Porsche-språket, har 416 hk. Miljøvennlig trenger altså ikke å være kjedelig ...

Porsche til 200.000 kroner? Klart det går!

V8 med turbo

At Porsche har ambisjonene i orden, er det ingen tvil om. De har gått ut og sagt at dette blir verdens raskeste luksus-sedan.

Bilen på bildene har en V8-er på 4 liter, med pustehjelp av en turbo. Det borger for noen heftige ytelser.

Men noen tall har vi så langt ikke fått vite. Hverken om ytelser eller forbruk.

Skal den leve opp til betegnelsen verdens raskeste luksus-sedan, må imidlertid 0-100 km/t ned på 3-tallet, mens toppfarten bør overstige 300 km/t med god margin.

Bilen på bildene er Turbo-utgaven. Det tilsier at den får krefter nok til å kjøre kort prosess på de fleste andre firedørsmodellene der ute ...
Bilen på bildene er Turbo-utgaven. Det tilsier at den får krefter nok til å kjøre kort prosess på de fleste andre firedørsmodellene der ute ...

Joda, Porsche lager SUV også

Store skjermer

Innvendig er det luksus som råder. Ikke minst i baksetene. Det er 2+2-konfigurasjon, slik som tidligere. Det midterste baksetet er ofret for å gi de to andre best mulig vilkår.

Den digre midtkonsollen som går tvers gjennom coupeen, domineres i baksetet av et kontrollpanel med knapper og en LCD-skjerm.

Foran er det digitale instrumenter, med unntak av den klassiske, analoge turtelleren som står plassert i midten.

Det ryktes ellers at infotainementsystemet skal ha en 12" skjerm i dashbordet. Men denne er ikke med på noen av bildene som har lekket ut.

Neste uke skal vi komme tilbake med mer informasjon, og bedre bilder. Da får vi kanskje også vite mer om prisingen her i Norge.

PS: På bruktmarkedet ligger det i skrivende stund rundt 50-60 Panamera til salgs. Prisene der starter på 639.000 kroner.

Instrumenhuset domineres nå fullstendig av digitale skjermer, med unntak av den tradisjonelle, analoge turteller som i kjent stil står plassert i midten.
Instrumenhuset domineres nå fullstendig av digitale skjermer, med unntak av den tradisjonelle, analoge turteller som i kjent stil står plassert i midten.

– Populær fordi den er stygg!