Det er første gang på 27 år at et premium-merke ikke vinner den anerkjente undersøkelsen fra J.D Power. Kia går til topps i år, her er nye Optima. 
Det er første gang på 27 år at et premium-merke ikke vinner den anerkjente undersøkelsen fra J.D Power. Kia går til topps i år, her er nye Optima. 

Folkelig bilmerke banket alle i stor kvalitets-undersøkelse

Vippet selveste Porsche av tronen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å kjøpe en ny bil er for de fleste av oss en betydelig investering. Ikke bare ønsker vi en bil som passer til våre behov, men vi ønsker også valuta for pengene i form av et enkelt og forutsigbart bilhold, med lite feil og problemer.

Amerikanske J.D. Power gjennomfører noen av bilverdenens største kvalitetsundersøkelser og blir av mange regnet som bortimot "fasiten" på dette området.

Kia dytter vekk Porsche ...

Blant undersøkelsene de gjør, er den årlige J.D. Power Vehicle Dependability Study.

Å gjøre det godt her, har stor betydning for både anseelse og posisjon i markedet.

I motsatt ende: Å komme dårlig ut hos J.D. Power er en solid ripe i lakken for bilprodusentene.

Kanskje litt overraskende for mange, gikk koreanske Kia helt til topps i den anerkjente undersøkelsen i år. De vippet dermed Porsche ned fra førsteplassen.

Det er også første gang på hele 27 år at et ikke-premium bilmerke vinner denne prestisjetunge kåringen. Sist gang var det Toyota som klarte det i kåringen som har pågått i 30 år.

Kia gikk altså helt til topps med 83 rapporterte feil per 100 biler. I fjor hadde de 86 og knep andreplassen. Kia lovte den gang og komme enda sterkere tilbake, og de holdt altså hva de lovet.

Les vår test av helt nye Kia Sportage her:

Fra underdog til vinner

Koreanske Kia, som eies av Hyundai, er et ganske ungt bilmerke, til Norge kom de midt på 90-tallet. Bilmerket var først og fremst kjent for billige, ujålete og folkelige biler. De første årene med lisensprodusert Mazda-teknikk under karosseriplatene.

De siste årene har Kia satset knallhardt på både design og kvalitet. Bilene har blitt pene å se på, de byr ofte på mye utstyr for en rimelig penge. Her hjemme har de også Norges beste nybilgaranti. Dette i sum har over flere år gitt en hyggelig salgsøkning.

Porsche følger forresten Kia helt til dørstokken med 84 feil per 100 biler. Så følger foran Hyundai, som i prinsipp er samme bil som Kia. De tar den siste pallplassen med 92 feil per 100 biler.

Derfor får mange bil-trøbbel i ferien

Gjelder helt nye biler

Gjennomsnittsbilen har 103 feil per 100 biler, så det er definitivt differanser ute og går.

Undersøkelsen er gjort på over 80.000 biler av 2016-modell og er en omfattende sak som ikke går bare på det tekniske , men som ogsså omfatter alt fra praktisk bruk, til design. Kort og godt hvor fornøyd kundene er totalt sett.

Årets undersøkelse viser også at kvalteten på produktene er på vei opp. Rundt 6 prosent siden i fjor. Det er også en sterkere vekst enn på lenge. Vanligvis ligger den på rundt 3 prosent i året.

Banalt – men stadig flere må ha hjelp på grunn av dette

Solid forbedring i bransjen

Med andre ord – vi blir mer og mer fornøyd med våre biler.

– Det er lenge siden vi har sett en slik forbedreing i bransjen, sier Renee Stephens som visepresident hos J.D. Power.

Stephens sier også at pålitelighet fortsatt er den viktigste faktoren når forbrukere velger bil. Og at dette i sin tur skaper merkelojalitet.

Dette vitner igjen om at denne undersøkelsen er viktig, ikke bare for deg og meg som forbrukere, men også for hele bilbransjen.

Les også: Slik halverte Per utgiftene til drivstoff