Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes er i flytsonen om dagen. De siste årene har salget tatt seg betydelig opp. Og akkurat nå er det lange ventelister på flere av modellene også i Norge. En av disse er den mellomstore SUVen GLC.

Nå kommer det en ny utgave av denne – nemlig GLC Coupe. Som navnet tilsier, har den tradisjonelle SUV-profilen blitt byttet med en mer coupeaktig variant. Mer sportslig. Mindre praktisk. Og dyrere.

I disse dager starter lanseringen i Norge – og prisene starter på 635.000 kroner for 220 d (170 hk, diesel). Den går dermed rett i strupen på BMWs bidrag i dette nisjesegmentet: X4. Sistnevnte starter på 594.500 kroner, da med 163 hk.

Se hva de gjør med en av Norges mest populære SUVer

Prisbomben på vent

Ved salgsstart har norske kunder et valg mellom to dieselmotorer og en bensinmodell.

De 4-sylindre dieselalternativene GLC 220 d 4MATIC Coupé og GLC 250 d 4MATIC Coupé, samt bensinversjonen GLC 250 4MATIC Coupé. Alle tre modellene leveres med 4Matic firehjulstrekk og 9-trinns automatgir som standard.

Ytterligere fem modeller, inkludert en ladbar hybrid og en kraftig toppmodell fra Mercedes-AMG, vil bli introdusert i løpet av 2016.

Særlig den ladbare modellen er det nok mange som venter spent på å høre prisen på. Den kommer gunstig ut i forhold til norske avgifter.

Bakfra er Mercedes GLC Coupe veldig like storebror GLE Coupe.
Bakfra er Mercedes GLC Coupe veldig like storebror GLE Coupe.

Det var BMW som startet SUV-coupe-trenden

Skiller seg ut

Det mest iøynefallende ved frontpartiet er den dominerende, bratte diamant grillen med integrert stjerne og de laterale luftinntakene foran.

Utseende på bilens bakende understreker bilens coupé-gener ytterligere. Med markante skuldre, smale baklys og bred bakende får GLC Coupe et tydelig identitet.

Den minner forøvrig mye om storebror, GLE Coupe, som ble lansert i fjor.

Unikt utstyr for klassen

Den nye GLC Coupé leveres med sportsunderstell som standard, inkludert fem kjøreoverføringsprogrammer. Sportsunderstell med stålfjæring og justerbar demping er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Unikt for dette segmentet, tilbyr GLC Coupé også adaptivt luftfjæringssystem.

Dette gir kundene elektronisk kontrollert, kontinuerlig justerbar luftfjæring som åpner for muligheten til å kombinerer komfort og sportslige kjøreegenskaper i en og samme modell.

Som del av standardutstyret får du blant annet 18" lettmetallfelger, elektrisk bakluke, CD og multimedia-system, DAB- radio, ryggekamera, nøkkelfri startfunksjon og Artico kunstskinn.

Også inkludert som standard er blant annet assistansesystemer som kollisjonsradarvarsling med nødbrems og sidevindassistent.

Designpakkene Exclusive og AMG er tilgjengelig.

AMG-pakken, slik bilen på bildet har, vil nok bli ettertraktet blant norske kjøpere.
AMG-pakken, slik bilen på bildet har, vil nok bli ettertraktet blant norske kjøpere.

Dette skal Mercedes satse stort på framover

Versting-utgave

GLC Coupé kommer med til sammen åtte ulike motoriseringer, fire dieselvarianter og fire bensinvarianter, inkludert en Plug-in hybrid og en svært hissig Mercedes-AMG modell.

GLC 350 e 4MATIC Coupé kombinerer en svært hissig bensin- og elektriskmotor med en systemeffekt på 320 hestekrefter som akselerer fra 0-100km/t på imponerende 5,9 sekunder, med oppgitt utslipp på 59‑64 g CO2/km.

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé er for de mest kresne, og innehar en 6-sylindret biturbo motor med heftige 367 hestekrefter som akselerer fra 0-100km/t på under 5 sekunder.

Prisene på GLC 350 e 4MATIC Coupé og Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé vil foreligge i løpet av høsten 2016.

Interiøret er mer eller mindre identisk med vanlige GLC.
Interiøret er mer eller mindre identisk med vanlige GLC.

Testet Mercedes – og slapp rattet i 100 km/t