Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For rundt 13 år siden ble Anders Østlien fra Hunndalen rett utenfor Gjøvik konfirmert. I slike sammenhenger vanker det gjerne pengegaver. For de pengene hadde Anders en plan.

Som mange andre "småkarer" var han glad i bil. Og til tross for at det var en del år igjen til han fikk førerkort – eller kanskje nettopp derfor – ble en eldre og ikke altfor fin Volvo 244 innhandler for nettopp konfirmasjonspengene.

Planen var å fikse den opp og å gjøre den i alminnelig god bruksstand til han ble 18 år.

– Dæ bælle liksom på seg ...

Men som han selv beskjedent sier det på typisk Vest-Oppland dialekt: "Dæ bælle liksom på seg litt"...

Det er i beste fall et mildt understatement.

Nå sitter Anders nemlig med det som er både en av de fineste og råeste Volvo 240-ene i landet. Og det sier ikke så rent lite. Det er mange fine gamle Volvoer her.

Vi tror nok allikevel at mange satte eftaskaffen i halsen da de så prisantydningen på Volvoen da han la den ut på finn.no tirsdag ettermiddag. En million blanke, norske kroner er det han forlanger. Det kan synes drøyt slik ved første øyekast.

Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!

Anders med Volvoen som ble innhandlet for konfirmasjons-pengene. Da så den ikke slik ut. Foto: Privat.
Anders med Volvoen som ble innhandlet for konfirmasjons-pengene. Da så den ikke slik ut. Foto: Privat.

Rå motor og girkasse

Men dette er mer – mye mer – enn en på Volvo med store felger og grovt eksosanlegg.

– Bilen har vært strippet helt ned til minste molekyl og satt sammen igjen med nye deler, forklarer Anders, som nå jobber hos Volvo på Gjøvik, som personlig servicetekniker.

Det er ikke spart på noe. Absolutt intet. Alt er bygget opp igjen med det grommeste av nye deler.

Den gamle motoren er for lengst hivd ut og inn i motorrommet har et utyske av en femsylindret 3,6-liters maskin kommet. Ytelsen er på rundt 320 dønn ærlige hestekrefter. Mer enn nok til at man ikke bør kødde med den gamle svensken når lyskrysset skifter fra rødt til grønt.

Girkassen er en også helt spesiell, med F-1-giring på rattet.

– Motor og girkasse har vært det dyreste her. Bare det kostet meg flere hundre tusen kroner, røper Anders.

Akkurat hvor mange vil han ikke ut med.

Plukket helt ned, pusset opp og satt sammen igjen med det beste av deler. Foto:2 privat. 
Plukket helt ned, pusset opp og satt sammen igjen med det beste av deler. Foto:2 privat. 

Les mer om legenden Volvo 240 her:

Byggetid på 12 - 14 år

– Hva er selvkosten for dette prosjektet da. Har du kontroll på det?

– Njaaa... Slik noenlunde. Jeg har ikke ført noe helt nøyaktig regnskap, men vet slik omtrent. Jeg prøver å ikke tenke for mye på det. For beløpet er høyt – og det er hemmelig, forklarer den hyggelige Volvo-selgeren.

– Så du fikk en del mer penger til konfirmasjonen enn de fleste av oss andre?

– He, he... Nei gitt, jeg gjorde nok ikke det. Men jeg har bygget på denne bilen i 12-14 år nå. Så heldigvis har jeg fordelt utgiftene ut over noe tid.

– Responsen på annonsen, hvordan her den vært med en slik pris.

– Helt enorm. Fikk ti mail den første timen og nå er det vel nærmere 50.000 visninger på under ett døgn. Det tar jo helt av, konstaterer han nøkternt.

Se hele annonsen og alle bildene her:

– Men hva er grunnen til at du nå kvitter deg med bilen?

– Den blir litt for lite brukt. Det er nesten fælt å si det, men den står bare der.

– Gått litt lei?

– Tja. Kanskje. Jeg driver jo med bil hele dagen, så da har nok interessen kjølnet litt. Jeg innrømmer det. Dessuten har jeg lyst på båt. Så da er det jo greit å frigjøre litt penger, samtidig som jeg ikke har tid til begge deler, forteller han.

Mye karbon. Slik ser den ut innvendig nå. Foto: Privat. 
Mye karbon. Slik ser den ut innvendig nå. Foto: Privat. 

Rolf-Arne har en veldig vanlig – men helt spesiell Volvo:

De som skal bruke 85.000 behøver ikke ringe

– Men du. Prisen er jo mildt sagt frisk. Hvor stri er du på den - skal du ha sekssifret?

– Ja, jeg vet at prisen er tøff. La meg si det slik: Jeg er åpen for seriøse bud fra folk som virkelig forstår hva dette er, hva det faktisk har kostet, av både tid og penger og som er villige til å ta godt vare på bilen og gi den omsorgen den trenger.

– Prisen er satt slik litt med tanke på at folk som skal bruke 85.000 kroner på en Volvo 240, ikke behøver å ringe til meg. Det er bortkastet tid for oss begge. Slik avslutter selgeren av det som trolig er verdens dyreste Volvo 240.

Vi har skrevet om denne bilen tidligere også. Les mer her: