Norsk Youtube-hit fikk prestisje-pris

Folk får hakeslepp av videosnutten. Se selv:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var mange, både bilister og fotgjengere, som fikk hjertet i halsen i vinter, av å se en VW Passat "rygge" rundt i ville fart i Lillestrøm-området – med tilhenger.

Ingen skjønner helt hvordan det er mulig. Bilen gir på ut av rundkjøringer, inn i trange parkeringshus og foretar dessuten forbikjøringer (!), mens den tilsynelatende rygger med hengeren foran seg.

Det hele er imidlertid juks. I alle fall delvis. Det er nemlig et stunt laget i forbindelse med Volkswagens reklamefilm om Trailer Assist, et system som gjør det lettere å rygge med tilhenger.

Men sannheten i dette tilfellet er at tilhengeren er spesialbygget som en liten bil, og inne i den sitter det en egen sjåfør som kjører.

Nå har den vunnet gull under reklamefilmfestivalen i Cannes.

Slik har du aldri sett noen rygge før

Ville lage noe folk ville dele

Det er ikke småtteri. Dette regnes nemlig som verdens største reklamekonkurranse. Volkswagen og reklamebyåret TRY, som har laget filmen, gikk helt til topps i kategorien "Promo & Activation" for sin video om Trailer Assist.

I tillegg fikk filmen sølv i kategoriene PR og Outdoor.

– Vi ønsket å lage en morsom video for å vise at det blir mye enklere å rygge ved hjelp av Trailer Assist. Riktig like enkelt som i videoen blir det ikke, men poenget var å få frem budskapet og lage noe morsomt som folk ville dele. Nå er videoen sett av mange millioner over hele verden, forteller markedssjef Volkswagen, Tor Anton Bjørge.

Mange kjører tilhenger ulovlig

Slik fikk de det til

Tilhengeren, som altså egentlig er en bil, ser helt vanlig ut. Men i realiteten er veggene laget av pleksiglass som bare kan sees ut av. Ikke inn.

Bak rattet inne i "tilhengeren" sitter den svenske rallybilsjåføren Björn Persson, som også har vært stuntsjåfør i en rekke filmer.

Lasse Malmjarn styrer bilen som henger på slep bak. Han er også stuntsjåfør. Malmjarn må sitte med ryggen til kjøreretningen og hele tiden korrigere utslagene i svingene.

Noen av scenene er gjort på kontrollert område hvor politiet og andre bidro til å sperre.

Slik blir tilhengeren usynlig