Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink skal forsøke å kjøre mer enn 100 mil på en tank bensin – med en Ford Mustang. Her ligger det an til seriøs sparekjøring!
Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink skal forsøke å kjøre mer enn 100 mil på en tank bensin – med en Ford Mustang. Her ligger det an til seriøs sparekjøring!

De skal sette verdensrekord – men gjetter du i hva..?

Her handler det om å holde seg i skinnet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi kan si veldig mye om nye Ford Mustang – og det har vi da også gjort her på Broom. Dette er en av de mest særpregede nybilene på markedet. En oppdatert versjon av en legende, og en bil som er full av personlighet.

Men det de færreste vel vil tenke om Mustang, er at den utmerker seg med lavt bensinforbruk. Vel, det har to karer med stor erfaring innen økokjøring tenkt å gjøre noe med.

Knut Wilthil fra Asker og Henrik Borchgrevink fra Skedsmokorset har tidligere satt flere rekorder på området. Nå går de i gang med en utfordring som kanskje er deres største noen gang. Ford Mustang med en 2.3-liters EcoBoost-motor med 317 hk skal temmes, fra Nordland til Oslo.

Dette rekordforsøket startet dramatisk

Ekstremt nøye planlagt

I dag klokken 17.00 skjer avreisen fra Polarsirkelsenteret på Saltfjellet i Nordland. Derfra setter de kursen via E6 og Rv3 mot Oslo. For å sette verdensrekorden må det tas i bruk helt andre virkemidler enn den gjennomsnittlige bilist benytter seg av for å kjøre billigere.

Målet er å økokjøre Mustangen minst 1.000 kilometer på én tank. Det tilsvarer et bensinforbruk ned mot 0,5 liter per mil. Tanken er på 59 liter og oppgitt blandet forbruk på bilen er på 0,8 liter per mil!

– Det hele er ekstremt nøye planlagt. Vi stopper i nedoverbakker når vi må bytte sjåfør. Vi tenker hele tiden på ikke å miste fart. Sjåførbytter, venstresvinger og rundkjøringer planlegges god tid i forveien, sier Knut Wilthil, i en pressemelding.

10 råd som kan spare deg for mye penger

Kontakter flyplassene

Når du er i et kryss og skal til venstre har du vikeplikt og må derfor stoppe. Også i lyskryss kan du bli stående midt i krysset når du skal svinge til venstre. Slike stopp, og den påfølgende starten, trekker ekstra med drivstoff. Dette gjør karene alt for å slippe.

Ford Mustang innbyr til sportslig kjøring, det blir det fint lite av her!
Ford Mustang innbyr til sportslig kjøring, det blir det fint lite av her!

De jobber begge til daglig i Avinor. Det kommer godt med de drøye 19 timene de skal tilbringe bak rattet i sportsbilen.

- Våt vei gir høyere drivstofforbruk. Vi kontakter derfor tårnet på flyplassene nedover for å få de aller siste værdataene fra disse. Blir det for vått på veien, må vi stoppe og vente. Vi har kalkulert inn et par dager slingringsmonn for dette.

19-20 timer

Det er viktig å holde akkurat den riktige farten for å ta verdensrekorden. Knut og Henrik har kjørt mye Mustang og testet seg frem til hvordan den skal kjøres mest mulig gjerrig i alle situasjoner.

Det blir med andre ord lite sportslig kjøring av Mustangen, som ellers kan unnagjøre sprinten til 100 km/t på lynraske 5,8 sekunder med den nye Ecoboost-motoren.

– Vi holder en snittfart på cirka 63 km/t på flate veier, og 65 km/t i oppoverbakker. Da bruker vi rundt regnet 0,98717 minutter på hver kilometer. Med pauser betyr det en kjøretid på mellom 19 og 20 timer.

Skrevet ut kart

Rushtrafikk og tettbebygde strøk har de også forberedt seg på. Turen gjennom Trondheim er timet slik at den skjer midt på natten. De justerer også ankomsten til Oslo slik at de ikke kommer midt i rushtiden.

– Detaljkart over alle kryss og rundkjøringer der vi kan komme i konflikt med annen trafikk er skrevet ut. Det er krav om at begge vet hvordan krysset ser ut og hvordan det skal forseres for å unngå tap av hastighet, sier Knut.

Du har møtt dem her på Broom tidligere: Her endte rekordforsøket

Her er ekspertenes øko-råd:

- Ha alltid korrekt lufttrykk i dekkene.

- Se langt fremover på veien og planlegg kjøringen i god tid.

- Utnytt energien i bilen, unngå i størst mulig grad å bremse.

- Trill alltid med bilen i gir, og følg girskift-indikatoren – dersom bilen har det.

- Bruk cruisecontrollen, den kjører bedre enn deg.

Slik sparer du drivstoff – og penger

Ford Mustang har gjort comeback i Norge, nå får vi snart vite hvor sparsommelig det er mulig å kjøre den. 
Ford Mustang har gjort comeback i Norge, nå får vi snart vite hvor sparsommelig det er mulig å kjøre den.