SUV-favoritter kommer som elbil

Dette blir attraktive modeller for oss nordmenn.

Nissan har hatt suksess med sine elbiler. Nå kommer de med el-SUV-er også. 
Nissan har hatt suksess med sine elbiler. Nå kommer de med el-SUV-er også. 

Nissan har flere suksesser. Her i Norge er det elbilen Leaf som er mest naturlig å trekke fram. Salget de siste årene har vært formidabelt.

Crossoveren Qashqai har også vært en stor suksess. Storebror X-Trail går det litt tråere med. Mens ute i resten av Europa er den kompakte crossoveren Juke selger som bare det. Sistnevnte er en modell som ikke har slått an i like stor grad her hjemme.

Nå har Nissan spennende ting på gang. Det er snakk om elektriske varianter av både X-Trail og Juke. Det skriver det britiske nettstedet Autocar, som har intervjuet Gareth Dunsmore, direktør for Nissans nullutslipps-enhet.

Den første allerede neste år?

Ryktene sladrer om en ny Nissan Juke neste år. Den vil etter alt å dømme komme som elbil. 
Ryktene sladrer om en ny Nissan Juke neste år. Den vil etter alt å dømme komme som elbil. 

Det vil i så fall bli modeller som trolig passer det norske folk som hånd i hanske. Vi elsker jo SUV-er og crossovere og ingen kjøper flere elbiler enn oss.

Dagens X-Trail og Juke bygger på plattformer som ikke er spesielt egnet til eldrift. Men ryktene sier at en ny Juke kan være på plass allerede neste år.

– Neste steg er en plattform som passer elektriske biler fra dag én, sier Dunsmore til Autocar.

Og legger til: – Vi ønsker å lage elbiler som er morsomme å kjøre, miljøvennlige og kostnadseffektive å bygge.

Ståle skal aldri kjøpe eksosbil igjen

Ladbar hybrid

Da med den nye CMF (Common Module Family) -plattformen utviklet sammen med Renault. Den skal være fleksibel i forhold til forskjellige drivkilder. Altså både bensin, diesel og eldrift. Men det stopper ikke der.

Man holder også mulighetene åpne for å kunne komme med ladbare hydrider i tillegg. Da vil man i så fall få en svært komplett modellpalett, med biler som passer for de aller fleste av verdens markeder.

CMF- er ikke bare en plattform, men i prinsipp flere. Den kan varieres i lengde slik at cockpitplasseringen kan justeres. Det samme kan forskjellige typer forstilling og bakhjulsoppheng. Samt at den her et eget "lag" (det grå på illustrasjonen) over for de elektriske / elektroniske systemene.

Denne biltypen har nesten firedoblet salget – på ett år

Slik ser Nissan og Renaults nye, fleksible CMF-plattform ut.  
Slik ser Nissan og Renaults nye, fleksible CMF-plattform ut.  

Sparer penger

Det er all grunn til å anta at Renault også vil bygge biler på den nye plattformen. Renault og Nissan regner med at de vil spare 30 - 40 prosent på utviklingskostnader på biler som kan bruke denne plattformen, og at delekostnadene går ned med ca 25 prosent.

Det er tydelig at bilbransjen er inne på nye og alternative måter å bygge biler på. Samtidig som flere drivkilder blir mer vanlig.

Les også: Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil