– Ikke rart dette er en storselger

Men en av markedets beste elbiler har en viktig mangel. Les testen:

Mercedes B-klasse Electric Drive er svært populær blant nordmenn. Noe av forklaringen på det er at den er såpass romslig.
Mercedes B-klasse Electric Drive er svært populær blant nordmenn. Noe av forklaringen på det er at den er såpass romslig.

Hva er dette?

Vi tester en svært populært modell i Mercedes-sortimentet, nemlig B-klasse Electric Drive. På lanseringstidspunktet for et drøyt år siden var dette en av elbilene med best rekkevidde. Opptil 230 kilometer.

Men mye har skjedd de siste 12 månedene, og ikke minst vil skje i tiden framover. Elbilutviklingen, og batterikapasitet, er i en rivende utvikling. Det som var bra i går, kan være dårlig i morgen.

Mercedes så til Tesla da de skulle gjøre sin flerbruksbil, B-klasse, elektrisk. Og det gjorde de nok lurt i. For med deres hjelp fikk de plassert batteriene i bunnen av bilen, slik at de ikke påvirker bagasjeromsplassen. I tillegg har elektriske B-klasse mer krefter enn de fleste andre folkelige elbilene. 180 hk har du å rutte med.

Dette er positive ting. Men det skal vise seg at den også har noen svakheter. Særlig èn, som vi tror kan hindre mange i å kjøpe den ...

Salget av B 250 e har vært så bra i Norge, at en har måttet bestille ekstra biler fra fabrikken.
Salget av B 250 e har vært så bra i Norge, at en har måttet bestille ekstra biler fra fabrikken.

Se – nå lager Mercedes elbil!

Hvordan er den å kjøre?

Du sitter ganske høyt og har god oversikt. Setene er helt klart laget for komfort og ikke sportslig kjøring. Det er egentlig like greit, for er det noe denne bilen ikke mestrer, så er det at du utfordrer de fysiske lovene på svingete småveier. Her blir understellet og styrefølelsen for vag.

Men la oss bare slå fast med en gang: Potensielle kjøpere av denne elbilen tenker ikke at den skal være familiens leketøy. B-klassen skal rett og slett være praktisk og funksjonell. Og komfortabel. Det er den også, ujevnheter svelges unna uten protester. Her oppleves B-klasse forbilledlig.

Det er forøvrig ingen automatikk i at elbiler er så mye stillere enn andre biler når de kommer opp i fart. Dekkstøy og vind sørger for det. Men B-klasse har god lydisolering. Her er det behagelig stille, også når du kommer opp i litt fart. Det merkes at dette er en premiumbil, selv om den ikke når helt opp til de nye og større modellene.

En smart App gjør at du blant annet kan sjekke rekkevidde og forvarme bilen via mobilen om ønskelig. Det siste er en stor fordel på vinteren. Men varme i rattet kan du av en eller annen grunn ikke bestille ...

Dette bagasjerommet er på solide 501 liter. Og legger du ned baksetene, får du faktisk nesten 1,5 kubikkmeter med plass! 
Dette bagasjerommet er på solide 501 liter. Og legger du ned baksetene, får du faktisk nesten 1,5 kubikkmeter med plass! 

Over 600 nordmenn bestilte elektrisk Mercedes

Hvordan er plassen?

Det er ikke så mange elbiler som kan skilte med bedre plass en B-klasse. Egentlig bare Tesla Model S og Model X, med mindre du kjøper Nissans e-Evalia, som har varebilrøtter.

Slik sett er B-klasse en liten plassvinner i sitt segment. Bagasjerommet er på solide 501 liter, og blir enda større når du legger ned baksetene. Nesten halvannen kubikkmeter, faktisk!

Det fikk vi anledning til å prøve ut i praksis under testperioden, da det ble innkjøp av både robotklipper og ny grill. Begge deler gikk fint inn i bilen, og jammen ble det plass til en hylle og en ny pult også! (jada, holder på med flytting ...)

I baksetet er det også romslig, og poden setter pris på bordene som kan vippes ut.

Foran er det bra med oppbevaringsplasser og smarte smårom. Slikt er også viktig i hverdagen.

Eksteriørdesignet vinner ingen priser. Men det er funksjonelt.
Eksteriørdesignet vinner ingen priser. Men det er funksjonelt.

Så populære i Norge at fabrikken måtte skaffe flere biler

Finest utenpå eller inni?

B-klasse er ingen vakker eller tøff bil. Til det blir det litt for tydelig "flerbruksbil"-preg. Høy, smal og kort.

Men selv om proporsjonene ikke er ideelle, så har den i alle fall et klart Mercedes-preg. Den ser ganske bra ut skrått forfra – og det hjelper med 17" eller 18" felger og gjerne en annen farge enn hvit.

Interiøret er vellykket. Her får du mer opplevd kvalitet enn i mange av konkurrentene både i flerbruksbil- og elbil-segmentene. Det meste er slik du forventer i en Mercedes: Solid, ryddig og brukervennlig.

Den delvis integrerte skjermen byr også på et solid infotainmentsystem og god grafikk. Du slipper touch-skjerm, og kan bruke menyhjulet på midtkonsollen.

Analoge instrumentene føles riktignok litt utdaterte, etter at det nå er mer og mer vanlig at disse er digitale og gjerne dynamiske. Men de er ryddige å forholde seg til og informative nok.

Setene både ser bra ut og er komfortable, men altså uten de helt store sidestøtten.

Vi liker interiøret best.

Interiøret byr på høy opplevd kvalitet. Mer enn de fleste andre i flerbruks- og elbil-segmentet. Dessuten er infotainmentsystemet bra – og du slipper touchskjerm.
Interiøret byr på høy opplevd kvalitet. Mer enn de fleste andre i flerbruks- og elbil-segmentet. Dessuten er infotainmentsystemet bra – og du slipper touchskjerm.

Kjempesmart for noen – ganske bortkastet for andre

Går den bra?

Mercedes har fått Tesla-hjelp på sin elbil. Kanskje er det derfor den er tilgodesett med solide 180 hk og et 32-kWh-batteri. Dette inkluderer såkalt Range Plus-pakke, og skal i teorien gi en rekkevidde på 230 kilometer.

Når du kjører rundt, skulle du imidlertid ikke tro at denne bilen hadde noe særlig mer enn knapt 100 litt slitne ponnier til rådighet. Det er fordi den automatisk starter i Eco-mode. Ett av de tre kjøreprogrammene du kan velge.

Men B-klasse har et ess gjemt oppi ermet. Det er kjøreprogrammet Sport. Her vekkes nemlig motoren til liv, og den blir rett og slett svært rask. Særlig fra 0 til 60-80 km/t går det virkelig unna!

Det er også fint å ha disse kreftene til rådighet ved et trykk på en knapp, hvis du skal kjøre forbi.

Elektriske B-klasse ser kanskje doven ut, men i Sport-modus blir den skikkelig frisk i frasparket. 
Elektriske B-klasse ser kanskje doven ut, men i Sport-modus blir den skikkelig frisk i frasparket. 

Stort sett klarer du deg fint i Eco-mode. Eller du kan smøre deg med tålmodighet og velge Eco-plus. Men vit at Sport er programmet om du har litt dårlig tid, og ikke er nervøs for rekkevidden.

Forøvrig kan du fort bli litt nervøs for akkurat det med rekkevidden. Oppgitt maksimal rekkevidde er altså 230 kilomter. Men under vår testuke klarte vi aldri å få oppgitt rekkevidde til å vise mer enn 154 kilometer.

Årsaken til det er blant annet at bilen beregner rekkevidden basert på kjøremønsteret ditt. På sett og vis er det en ærlig sak, fordi du da har et realistisk bilde av rekkevidden. Men du kan altså strekke den betydelig lenger om du velger Eco plus og er forsiktig med høyrefoten.

Uten å ofre forbruket en tanke, og tidvis med kjøring i relativt høy fart på motorvei, kjørte vi 100 kilometer og hadde fortsatt 40 kilometers rekkevidde da vi var framme. Da var det tørr asfalt og 16 varmegrader. Det burde dermed være fullt mulig å kjøre 180-200 kilometer uten alt for mye problemer, under gunstige forhold. På vinteren blir det naturligvis annerledes.

En utfordring er imidlertid at bilen ikke kan hurtiglades. Det raskeste du kan håpe på er å fylle batteriet på tre timer. Da med spesiallader montert hjemme (med 400 Volts-anlegg), eller på offentlig Type 2-ladepunkt. Hvis ikke trenger den 9 timer på å fylle batteriet.

Verdt å tenke over, hvis du for eksempel har lang vei til jobb, og ikke kan lade der ...

Det er bra med plass i baksetet, og mulighet til å slå opp bord er en fordel når du har med barn på tur.
Det er bra med plass i baksetet, og mulighet til å slå opp bord er en fordel når du har med barn på tur.

Derfor skal elbilene bli dyrere

… og konklusjonen er?

B-klasse har noen klare fordeler og noen klare ulemper. Rekkevidde, plass, komfort og litt ekstra premiumfølelse er fordelene. Manglende hurtiglading, lite engasjerende kjøreeegenskaper og kjedelig design er ulemper.

Mercedes B-klasse Electric Drive

Motor: Elektrisk, 32 kWt batteri

Effekt: 180 hk / 340 Nm

Forbruk: 16,6 kWt

0-100 km/t: 7,9 sek.

Toppfart: 160 km/t

Bagasjerom: 501 liter / 1.456 liter

Lengde x Bredde x Høyde:

Startpris: 271.000 krooner

Pris testbil: 330.000 kroner

Verdt å merke seg, er at du også må investere i en del utstyr i forhold til startprisen. En bil med "riktig" utstyr som blant annet imitert skinn, RangePlus-pakken og DAB-radio, får gjerne en prislappen på 320-330.000 kroner.

Merk også at du ikke kan få adaptiv cruise control (som bremser og gasser av seg selv), slik du får som standardutstyr på for eksempel e-Golf.

Men for de som trenger plassen er det få alternativer i denne prisklassen. Og hvis du ikke har for mange langturer, så finner de fleste ut av ladeproblematikken også.

Dessuten er den rett og slett en råfrekk når du bruker Sport-programmet ut av lyskrysset ...

Testbilen har varme i frontruta, men merk at dette ikke kan kombineres med DAB-radio. Så her er det enten eller. De fleste velger nok da DAB ...
Testbilen har varme i frontruta, men merk at dette ikke kan kombineres med DAB-radio. Så her er det enten eller. De fleste velger nok da DAB ...

Snart kan du lade elbilen – helt uten ledning