Nå kan du spare nesten 100.000 kroner på bestselger-SUVen
Tiguan får nye motorer – og gunstig startpris.
Volkswagen Tiguan har i flere år vært blant Norges mest solgte SUV-er. I år har den kommet i helt ny utgave, og responsen har vært stor.
Så langt har rimeligste Tiguan kostet 404.500 kroner, men nå kommer en helt ny innstegsmodell som virkelig kan bli brysom for konkurrentene.
De forhjulsdrevne variantene av den nye Tiguan blir levert med fire forskjellige motoralternativer, og kommer både med manuelt gir og DSG automatgir.
I denne klassen nøyer mange kunder seg med tohjulstrekk, derfor er det naturligvis viktig for VW å kunne tilby Tiguan med dette.
Rett over 300.000 kroner
Den nye innstegsmodellen er Trendline 1,4 TSI med 125 hestekrefter og sekstrinns manuell girkasse. Denne vil ha en startpris på 308 300 kroner.
Dieselalternativet med samme girkasse er 2,0 TDI med 115 hestekrefter. Denne vil ha en pris på 328 000 kroner.
Tohjulsdreven Tiguan med DSG-girkasse leveres med 1,4 TSI og 1,4 TDI på 150 hestekrefter. Førstnevnte har en sekstrinns girkasse og automatisk sylinderkutt som reduserer forbruket. Dieselmodellen har en syvtrinns DSG-girkasse, og prisen på de to modellene er henholdsvis 401.000 og 415.400 kroner.
Tre nordmenn har kjøpt verdens dyreste SUV - usett
Kraftigere motorer
Også Tiguan-variantene med 4MOTION får i disse dager et utvidet motorprogram. Businessline-versjonen kan nå leveres med 1,4 TSI med ACT sylinderkutt og 150 hestekrefter i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse, til 411.600 kroner. I løpet av sommeren vil denne modellen også bli tilgjengelig med sekstrinns DSG-girkasse.
I den kraftigere enden av modellspekteret leveres Tiguan Highline nå med en 2,0 TDI-motor som yter 190 hestekrefter i kombinasjon med 7-trinns DSG og 4MOTION, til 485.500 kroner.
I løpet av sommeren vil også Tiguan-familien få et nytt flaggskip i form av en 2,0 TDI som yter hele 240 hestekrefter. Denne vil leveres i kombinasjon med 4MOTION og 7-trinns DSG.
Vil erstatte bomstasjonene med satellitter
Stort bagasjerom
Den nye Tiguan er den første SUV-en som er basert på Volkswagen-konsernets nye MQB-plattform. Det gir større fleksibilitet i konstruksjonen av bilen, og bidrar også til at vekten er redusert med 50 kilo sammenlignet med forgjengeren – samtidig som bilen har blitt både lengre og bredere.
Dette sørger igjen for at man har mer plass tilgjengelig for både passasjerer og bagasje. Nye Tiguan har et bagasjerom på hele 615 liter med baksetene i forreste stilling,
Assistentsystemer som Front Assist med City nødbrems, Pre-Crash kollisjonsbeskyttelse, multikollisjonsbrems og Lane Assist kjørefeltassistent er standard.
Les også: vår test av nye VW Tiguan her: