Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW har mange morsomme biler i stallen. En av de aller morsomste heter M2 og har følgende enkle oppskrift: Liten og kompakt bil – med STOR motor!

Når den BMW heter M, betyr det per definisjon at vi snakker høy entusiastfaktor. Så også om denne. Akkurat nå er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen i Budapest og tester nykommeren.

Kanskje ikke så gøy?

Og her snakker vi ikke hvilken som helst test. Nei, ryktene skal ha det til at Vegard skal få kjøre M2 på en vaskeekte Formel 1-bane!

Vi som sitter her på Broom-kontoret og jobber og svetter – vi er ikke det minste misunnelige. Vel, OK kanskje litt. Nei forresten: Vi er VELDIG misunnelige!

Det er på tide å ringe og finne ut hvordan dette egentlig er. Kanskje er det ikke så gøy likevel? Kanskje pøsregner det slik at banekjøringen er avlyst. Eller kanskje rakk ikke Vegard flyet og sitter nedbrutt på Gardermoen akkurat nå? Det er jo ikke godt å vite...

Dette har BMW aldri gjort før

Brutalt avslørt

Ring, ring:

– Hei, Knut! Du, dette er helt rått! Jeg tror jeg har fått en ny bil helt øverst på lista over alle kjøremaskiner jeg har testet. M2 leverer varene så til de grader. Jeg tror knapt det er mulig å finne noe morsommere under en million kroner!

– Akkurat, det er så bra, ja...

– Er du misunnelig?!? Du høres litt sånn ut..?

– Neida, det vil si joda. Må vel innrømme at jeg er bittelitt misunnelig. Men fortell, hvor er du og hva gjør du?

– Jo, jeg er på en Formel 1-bane litt utenfor Budapest. BMW har leid hele anlegget for presentasjon og testkjøring av nye M2. Med andre ord: Nå har jeg kjørt på F1-bane! Og det sier jo ganske mye om bilen og selvtilliten til BMW når de velger å legge arrangementet sitt hit. Her er det ikke noe å gjemme seg bak. Bilen får virkelig strekke ut, og vi sjåfører blir brutalt avslørt hvis vi ikke henger med på notene. Det skal jeg love deg, sier Vegard.

Her er arbeidsdagen snart i gang, ingen ting å si på redskapen!
Her er arbeidsdagen snart i gang, ingen ting å si på redskapen!

BMW M6, du får den til 1/3 av nypris

Enda villere

– Men litt kjapt, hva er egentlig BMW M2?

– Jo, dette er den nye innstegsmodellen i M-serien til BMW, og altså "lillebroren" til legendariske M3. M2 har 3-liters bensinmotor med dobbel turbo og 370 hestekrefter. 460 Nm til vanlig, 500 når du aktiverer overboost-funksjonen. Alle kreftene går gjennom bakhjulene. Det er et hinsides kraftoverskudd i en såpass liten bil. Her har BMW pakket inn alt de kan om kjøreglede og sporty egenskaper og jeg skal love at det fungerer i praksis.

– Den gjør 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Det er styggfort, men det aller mest imponerende er hvordan den takler utfordringene på banen. BMW 1M Coupe har for meg vært noe av det ultimate når det gjelder kjøreopplevelse. Men M2 er enda villere, enda mer sporty. Den har vokst opp på Nürburgring, hvor den har klokket inn til 7 minutter og 48 sekunder. Bilen er rett og slett bygget for herjing på bane. Da blir det bra, vet du! Dette kommer til å bli en av de store entusiastbilene blant BMW-folket.

Sjekk hvem som fyller 30 år i år

Blir fort en million

– Men den kan kjøres på vanlig vei også?

– Ja, naturligvis! Og der kommer moderne teknologi og hjelpemidler inn. For bare noen år siden, ville en bil som dette vært temmelig kompromissløs og krevende å leve med i det daglige. Nå er det bare å sette den i Comfort, så er den nesten som en helt vanlig bil. Ja, den har til og med 390 liters bagasjerom. Jeg har allerede brukt mye tid på å fundere rundt om ikke dette kunne vært perfekt som min neste familiebil! Har bare en liten utfordring med prisen. Den starter på rundt 850.000 kroner, før ekstrautstyr. Det betyr at det fort blir en million her. Du har ikke én å låne meg?

– He he, nei beklager! Men hvordan har det egentlig gått med deg på banen?

– Helt fantastisk! Alle her nede er imponert over hvor utrolig bra jeg kjører!

– Hmmm, er det noen som kan bekrefte det?!?

Ikke noen fiksfakserier i M2-interiøret. Her handler det først og fremst om ekstreme kjøreegenskaper.
Ikke noen fiksfakserier i M2-interiøret. Her handler det først og fremst om ekstreme kjøreegenskaper.

Snurret to ganger

– Neida, jeg bare tuller! Vi er 28 journalister her, fra en rekke land. Vi ble målt opp mot hverandre i to forskjellige tracks, og jeg endte litt over midten. Den første runden rotet jeg litt, så gikk det bedre i nummer to. Man får jo litt ærefrykt med en bil som dette, i slike omgivelser. Det er et fantastisk anlegg, med plass til inntil 150.000 tilskuere. I dag er det ingen, og det er nok like greit. Det er ikke alle biljournalister som er like gode sjåfører, forteller Vegard og legger til:

– Hadde et lite eksempel på det i sted. En danske som kjørte foran meg mistet helt kontrollen. Han snurret to ganger, og endte opp i en sky av røyk. Det kunne gått skikkelig galt. "You were just really, really lucky", hørte jeg en av instruktørene si over intercomen. Og dansken var mildt sagt spak etterpå, jeg var glad jeg ikke var i hans sko!

BMWs råeste – enkelt og greit!

Kjøre så morsomt som mulig

– Men nå er vel moroa snart over, eller?

– Snart, men ikke riktig ennå. Jeg har akkurat sittet på med en av BMWs testsjåfører rundt banen. Vi ble enige om at han skulle kjøre så morsomt han kunne, ikke så fort som mulig. Tror aldri jeg har vært med på å kjøre så bredt i alle svinger. Vi satt og lo begge to.

– Nå skal jeg straks få prøve meg litt selv igjen også. Hvis jeg ikke er på kontoret i morgen, så er det fordi jeg har droppet hjemturen og forsøkt å snike meg med én dag til her nede. Jeg skulle gjerne vært her i hele sommer jeg, avslutter Vegard.

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på nye M2 når (hvis) Vegard er hjemme igjen.

1 M Coupe: Dette er fryktelig mye moro på fire hjul!

Når du inviterer til testkjøring på en Formel 1-bane – ja, da har du helt klart tro på bilen din!
Når du inviterer til testkjøring på en Formel 1-bane – ja, da har du helt klart tro på bilen din!

Med denne er BMW faktisk billigst i klassen