Flere hundre tusen nordmenn gjør det hvert år – og for de aller fleste går det etter planen og uten problemer.

Vi snakker om bilferie. For mange den mest fleksible og spennende måten å feriere på. Enten du skal langt avgårde, eller bare ta kortere turer i nærområdet.

For de som drar avgårde på bilferie nedover i Europa er det imidlertid flere ting å tenke på.

Spesielle regler

– Påfallende mange av dem som får problemer, medgir at de nok ikke forberedte seg godt nok før turen, sier utenlandssjef Jens Gravdal i forsikringsselskapet If.

I perioden juni-august får de rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa.

Å forberede seg betyr blant annet å sette seg inn i spesielle regler og ordninger i hvert enkelt land, for eksempel om det er lokale avgifter som du bør ha betalt på forhånd.

Fem veier i Europa du bør ha kjørt!

Klekkelig bot

– Du skal betale bompenger før du kjører inn i Østerrike. I mange tyske byer er det eget miljøoblat, Umweltplakette. Deler av London er miljøavgiftområder, skiltet med hvit C på rød bakgrunn, sier Gravdal, i en pressemelding.

I Romania, Slovakia, Tsjekkia, Ungarn og Polen er promillegrensen 0,0, mot Norges 0,2. I Frankrike er det påbudt med alkometer i bilen.

Mange steder i Frankrike reduseres fartsgrensene automatisk i regnvær. I Italia, Spania og Frankrike risikerer du å få bilen konfiskert hvis du får fartsbot og ikke kan gjøre opp for deg på stedet. I Tyskland får du en klekkelig bot om bilen skulle gå tom for drivstoff eller strøm på autobahn.

Listen over regler og råd er så lang at If har laget en stor oversikt land for land. Reglene er i stadig endring.

I tillegg bør du forberede deg litt på en annen type trafikk.

Mercedesen til Inge er unik, og kjører fra de fleste

Kjører for hardt

– Mange kollisjonsskader har sin årsak i at norske bilførere ikke kan den lokale kjørekulturen. Den norske kjørestilen kan oppfattes som defensiv og uforståelig mange steder, særlig når du kommer sørover i Europa, sier Gravdal.

Nok olje, fersk bremsevæske, gode dekk og et oppladet batteri, er ting som bør være på plass før du drar i vei. Gravdal anbefaler å ha bilen på service først hvis den begynner å trekke på årene og det er lenge siden forrige gang.

Klassikeren er å kjøre bilen for hardt på autobahn i Tyskland.

– Det er mange bilverksteder i og rundt byen Kassel midt i Tyskland som har reparert norske biler. Oppoverbakkene i området blir for mye for bilen etter å ha kjørt fortere enn vanlig i flatt terreng over lang tid, sier Gravdal.

På autobahn er det for øvrig ikke lov å stoppe på veiskulderen selv om oljelampen skulle begynne å lyse.

Bli med på Autobahn – i 359 km/t

Grønt kort

I tide før avreise bør du bestille et såkalt grønt kort av forsikringsselskapet, som er et bevis på at du kjører i bil som er forsikret. Det kan du vanligvis enkelt gjøre via nettsiden til forsikringsselskapet ditt.

– Vi vet om flere norske sjåfører som har fått bøter fordi de ikke kan bevise at bilen har en gyldig forsikring, sier Gravdal.

Reiseforsikringen dekker primært sykdom, tyveri og bagasjetap. Har du såkalt superkasko på bilen er du sikret leiebil i 14 dager hvis bilen din bryter sammen. Er du forsikret med vanlig kasko, er det vanlige veihjelpbetingelser som gjelder.

Banalt – men stadig flere må ha hjelp på grunn av dette