Tom (64) føler seg grundig lurt av DNB: – Jeg har tapt 100.000

– Alene eller i mindre grupper er vi hjelpeløse, sier Tom Loe (64) som er glad Forbrukerrådet nå vil saksøke DNB.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

150.000 DNB-kunder kan ha blitt lurt for 690 millioner kroner.

Dette er beløp småsparere skal ha betalt for mye i gebyravgifter, og Forbrukerrådet har nå varslet at de vil gå til gigantsøksmål mot DNB.

Møtt med arroganse

Én av de som føler seg lurt er Tom Loe (64). Han har vært kunde i DNB i over 50 år.

Han oppdaget selv at han hadde betalt for mye i gebyr for fondet han sparte i i DNB.

– Jeg har tapt cirka 100.000 kroner, forteller han til TV 2.

Det beløpet framsatte han i et krav til DNB, men fikk blankt avslag da han kontaktet banken.

– I begynnelsen så tenker du jo at det er langsiktig, og reagerer ikke på at fondet går dårlig. Men så ser man over tid at det går stadig dårligere, og da tok jeg kontakt med DNB for å høre om jeg kunne få andre betingelser, forteller Loe.

Han mener han ble møtt med arroganse.

– De skjønte ikke spørsmålet, og lurte på om det bare var priser jeg var ute etter. Og selvfølgelig - en vanlig bankkunde er jo ute etter priser, sier Loe.

Han er glad for at Forbrukerrådet nå tar kampen.

– Alene eller i mindre grupper ville vi vært hjelpeløse. Det er respektløst overfor mange små bankkunder. De er vant til at folk ikke tar til motmæle, sier han.

Nå er det over ett år siden han kort og brutalt avsluttet sitt forhold til DNB.

Vet ikke at de er lurt

Forbrukerrådet mener at DNB over flere år har solgt og markedsført tre aksjefond som aktivt ledet av fondsforvaltere. Men Forbrukerrådet mener det er roboter som har hjulpet til med sparingen.

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, sier de kjører saken for alle småsparere og de som har fond i disse tre aksjeselskapene.

– De fleste av disse sparerne vet nok ikke at de er blitt lurt, sier Flesland.

DNB sier de ikke har mottatt stevningen fra Forbrukerrådet .

– Vi venter på en stevning, hvor vi får vite hva vi konkret er saksøkt for. Når det er sagt så har vi hele tiden avvist grunnlaget for dette søksmålet, og vi mener det er forskjell på indeks og aktiv forvaltning, sier informasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld.