Denne venter mange nordmenn på

Spennende og ladbar nyhet.

Det spektakulære utseendet til tross - dette er siste skudd på Toyota-stammen. Nemlig Toyota Prius Plug-in hybrid. 
Det spektakulære utseendet til tross - dette er siste skudd på Toyota-stammen. Nemlig Toyota Prius Plug-in hybrid. 

Bilsalget i Norge går så det suser for tiden. Vi må helt tilbake til midt på 80-tallet og jappe-tiden for å finne tilsvarende salgstall. Ikke siden da har det blitt solgt flere nye biler her til lands.

En en av de mest populære biltypene akkurat nå er de ladbare hybridene. Det vil si biler som har både bensin- og elmotor, samt en ladbar batteripakke som driver elmotoren som et supplement til bensinmotoren.

Den nye Toyota Prius Plug-in hybrid ser annerledes ut enn alminnelig Prius og ser små-sint ut forfra.
Den nye Toyota Prius Plug-in hybrid ser annerledes ut enn alminnelig Prius og ser små-sint ut forfra.

I grevens tid

Resultatet er redusert forbruk og utslipp, og dermed lavere avgifter. Det gjør disse bilene til prisvinnere i forhold til tradisjonelle bensin- og dieselbiler.

Toyota var tidlig ute med hybridteknologi og 85 prosent av Toyota-salget er nå nettopp hybridbiler.

Men ladbare hybrider har de ikke satset så mye på selv om de har tilbudt sin Prius som ladbar.

Dette endres imidlertid nå. Tidligere i vår viste de sin helt nye Prius i fjerde generasjon.

Denne kommer nå også som ladbar hybrid og da altså i grevens tid, akkurat når salget av biltypen aldri har vært høyere.

Dette kan være den viktigste bilen i vårt århundre

Interiøret er moderne med en stor skjerm og midtstilte instrumenter. 
Interiøret er moderne med en stor skjerm og midtstilte instrumenter. 

Lavt forbruk og utslipp

En batteripakke på 8,8 kWt (litium-ion) betyr elektrisk kjøring i inntil 50 kilometer. Dette er et høyt tall blant de ladbare hybridene.

Den ladbare Priusen har et offisielt forbruk på 0,14 l/mil – den beste forbruksmålingen på noen eksisterende ladbar hybrid så langt – og et CO2-utslipp på lave 32 g/km.

Toyota Prius Plug-in Hybrid får som første Toyota et dobbelt elmotor/generator-system, som bruker både den elektriske motoren og generatoren til å sørge for dreiemoment. Det bidrar til raskere akselerasjon og bedre ytelse.

Den har også verdens første klimaanlegg med varmepumpe og gassinjeksjon.

Som et resultat av disse teknologiene skal den ladbare Priusen ha klasseledende akselerasjon, og den vil kjøre på betydelig høyere hastigheter enn første generasjon i EV-modus – nå i inntil 135 km/t.

Designet på Toyota Prius Plug-in hybrid, minner om Toyotas hydrogenbil Mirai.
Designet på Toyota Prius Plug-in hybrid, minner om Toyotas hydrogenbil Mirai.

Design-forskjeller

For å skille den ladbare Priusen fra andre varianter i Prius-utvalget, har den fått en lyssignatur som er er lett gjenkjennelig.

Hovedlyset har fire energisparende LED-projektorer, og baklysene benytter også LED-teknologi og har et annerledes design enn på den øvrige modellene, slik som frontlyktene og en del andre detaljer.

80 prosent av Toyota-kjøperne velger hybrid

Espen Olsen er informasjonssjef i Toyota Norge. 
Espen Olsen er informasjonssjef i Toyota Norge. 

Skal selge mer en den tradisjonelle hybriden

– De første bilene kommer til Norge rundt årsskiftet, forteller Espen Olsen som er informasjonssjef hos Toyota Norge.

– Vi forventer at den ladbare Priusen vil ha et enda høyere salg enn den tradisjonelle Prius hybrid. Vi snakker nok om et firesifret antall, sier Olsen videre.

Han legger til at det avhenger av både prisene, som ikke er helt klare ennå, og om tilgjengelighet på biler fra fabrikk.

– Vi åpner for forhåndssalg i oktober og gleder oss til å få denne modellen på plass, avslutter informasjonssjefen.

Les også: Vår test av Toyota RAV4 hybrid