Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skal du ha bil i den øverste luksusklassen her i Norge, er det bare å punge ut. Allerede dyre biler, blir superkostbare etter å ha vært gjennom det norske avgiftssystemet.

Tradisjonelt sett er det de tre tyske premiummerkene som har "eid" denne klassen. Trekløveret Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8 har vært det naturlige valget for direktører eller andre med god råd – og romslig bilbudsjett.

Et utstillingsvindu

De siste årene har også Lexus LS begynt å melde seg på i selskapet, særlig etter at den kom som hybridbil. Det har blant annet også den norske kongefamilien fått med seg.

LS er et utstillingsvindu for hva Lexus kan komme opp med av luksus, teknologi – og komfort. Prislappen er da også deretter, dette er kostbare saker!

Men som det så ofte skjer med biler som dette: Når de får noen år på veien, blir prisen en helt annen. Det har det igjen dukket opp et godt eksempel på i bruktmarkedet.

Se annonsen og alle bildene her:

Interiøret har kanskje ikke det mest spennende designet, men materialkvalitet og finish er av høy klasse.
Interiøret har kanskje ikke det mest spennende designet, men materialkvalitet og finish er av høy klasse.

...men hvor sitter egentlig Kongen?

Under en halv million

I Melhus, sør for Trondheim, selges nemlig denne bilen: En 2008-modell LS 600h. Den digre hybrid-sedanen har 5-liters V8-motor og til sammen 445 hestekrefter, de plantes til bakken gjennom alle fire hjulene. Her er det dessuten lyst skinninteriør, treverk og et hav av utstyr.

Ny kostet den 1,6 millioner. Etter 138.000 kilometer (som ser ut som de har gått pent for seg) er prisen en helt, helt annen. Nå får du den nemlig til under en halv million, nærmere bestemt 499.000 kroner.

Da kan vi trygt kalle dette mye bil for pengene! På kjøpet får du også den legendariske Lexus-kvaliteten. Slik sett er det neppe mulig å gjøre noe tryggere bilkjøp i denne klassen.

Ikke gratis

Selger opplyser at bilen har komplett servicehefte, noe som er en selvfølge på en bil som dette.

Den høye byggkvaliteten gjør at det neppe er grunn til å frykte mye påkost med det første. Men også en Lexus må ha nye slitedeler i ny og ne, og de er naturligvis ikke gratis.

En annen ting er bensinforbruket som ligger noe over en vanlig familiebil. Men hybridløsningen spiller positivt inn her, i alle fall hvis du holder deg i skinnet og kjører noenlunde økonomisk.

Vi gjør oppmerksom på at autodb og broom har samme eier, nemlig Egmont.

LES OGSÅ: Så billig kan du få eldre Lexus LS

Denne generasjonen Lexus LS er noe av det mest komfortable du kan kjøre, eller bli kjørt i. Dette er for øvrig den lange utgaven av bilen.
Denne generasjonen Lexus LS er noe av det mest komfortable du kan kjøre, eller bli kjørt i. Dette er for øvrig den lange utgaven av bilen.

Er dette verdens beste brukt-SUV?