Bli med på verdens villeste taxi-tur

Ikke rart adrenalinet bruser her. Se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På strekkene nærmer vi oss 250 km/t og i svingene klarer BMW M3-en på mirakuløst vis å klamre seg til veien. Vi lover at du ikke har samme syn på bilkjøring etter en runde med en såkalt Ring-Taxi på verdens mest berømte racerbane: Nürburgring Nordschleife.

Hit drar mennesker fra hele verden, for å kjøre på den åpne racerbanen. Alle som har vært her, vet at dette er en av klodens mest krevende baner. Den vrir og vender på seg, krenger, klatrer og stuper, om hverandre – og gir seg ikke før du har kjørt samfulle 21 kilometer – eller krasjet.

Og midt oppi alt sammen: Hundrevis av biler som kjøres rundt av glade amatører.

Hvis du noen gang tar turen hit, så er det én ting du bør sørge for å oppleve: Nemlig Ring-Taxi. Da får du virkelig kjenne på hvor grensen går for hva du er komfortabel med på fire hjul. Og vel så det.

Ring-Taxi er en opplevelse du sent vil glemme. Velger du denne bilen, en BMW M3, er det dessuten plass til tre av dere samtidig.
Ring-Taxi er en opplevelse du sent vil glemme. Velger du denne bilen, en BMW M3, er det dessuten plass til tre av dere samtidig.

Se video: Her får Broom-Vegard sitte på med Top Gear-stjernen

Spesiell jobb

BMW M3 har 431 hk, og er et råskinn på bane. Ekstra brutalt blir det når en slik redskap piskes rundt av en kar med over 15.000 runder på Nürburgring på CV-en.

Dale Lomas har rett og slett som jobb å kjøre (som regel vettskremte) turister rundt banen, i tillegg til å kjøre racerbil i "fritiden".

Han er en av de som kjenner banen best. Derfor vet han også en ting eller to om hvordan han skal komme seg rundt på raskest mulig tid.

Leiebil på Nürburgring: – Dette er noe av det villeste jeg har opplevd

Kaster opp i bilen

– Jeg elsker jobben min. Det er kjempemoro å få lov til å gjøre dette, samtidig som jeg får betalt, sier Dale Lomas.

– Hvordan reagerer folk når de sitter på?

– Som regel mye latter. Men innimellom er folk bare helt stille. Det er sjelden et godt tegn, humrer den blide engelskmannen.

– Har det hendt at noen har kastet opp i bilen?

– He, he, å ja. Flere ganger. Men jeg forsøker å følge litt med. Hvis jeg merker at passasjerene blir bleike og svette, så roer jeg tempoet.

Topp 5: Verdens råeste veier

Ikke hatt en ulykke – enda

Det skal ikke stikkes under en stol at jeg er rimelig spent, når vi ruller ut på banen. Forventningene er store. Men jeg har sittet på med racerbilsjåfører tidligere, på flere baner. Derfor føler jeg med relativt godt forberedt.

Så feil kan man ta!

Bli med på en aldeles heseblesende tur – og holde deg fast. Vi gjør oppmerksom på at det er noe banning i dette klippet. Beklager det ...

En svært lettet redaksjonssjef i Broom, Vegard Møller Johnsen (t.h.), etter en heseblesende tur på Nürburgring. Dale Lomas er sjåføren som kan kjøre de fleste religiøse på den verdenskjente racerbanen.
En svært lettet redaksjonssjef i Broom, Vegard Møller Johnsen (t.h.), etter en heseblesende tur på Nürburgring. Dale Lomas er sjåføren som kan kjøre de fleste religiøse på den verdenskjente racerbanen.

Nürburgring

– Nürburgring er en motorsportbane i Landreksi Ahrweiler i den tyske deltaten Rheinland-Pfalz

– Banen ble åpnet i 1927, og består av to deler, GP-Strecke, hvor det blant annet blir arrangert Formel 1-løp, og den eldre og lengre Nordschleife, som er en 20,8 km lang bane som ofte blir brukt til testing av nye bilmodeller, men som også er åpen for publikum for en avgift per runde.

– Den krevende banen tar mellom 5 og 12 menneskeliv hvert år

– Ring-Taxi er et tilbud for de som vil oppleve Nordschleife i en rask bil, og med en profesjonell sjåfør bak rattet

– Det er flere modeller å velge mellom for de som vil kjøre Ring-Taxi: BMW M3, BMW M5 og Porsche 911 GT2

– En runde i BMW M3 koster ca. 900 kroner, selve runden tar ca 8 minutter

– Plutselig var det slutt på vei – så smalt det