Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mye handler om elektriske biler og ladbare hybrider i det norske bilmarkedet akkurat nå. De siste årene har de tatt store markedsandeler fra særlig dieselbilene. Og ingenting tyder på at dette vil avta med det første, tvert imot er det lange ventelister på flere modeller.

Men i skyggen av dette skjer det andre spennende ting. En rekke bilprodusenter jobber nå med hydrogenbiler og her er det ikke lenge til det kan ta skikkelig av.

Fem stasjoner

Mye tyder også på at Norge vil bli et foregangsland her, akkurat som vi har vært med elbilene. Etter en trang og litt humpete start, er det nå store planer – og antallet HY-registrerte biler skal vokse kraftig fra dagens 23.

Per nå har vi fem hydrogenstasjoner i Norge. Noe av det viktigste blir å få opp dette antallet. I vårt naboland Danmark er ambisjonen at ingen innbygger skal ha mer enn 15 minutter å kjøre til nærmeste hydrogenstasjon. I langstrakte Norge blir nok det et ganske umulig mål, men tendensen er klar. Her skal det bygges ut!

LES OGSÅ: Men nå kan Norge bli vippet av elbil-tronen

Nytt og skummelt

– Det er liten tvil om at hydrogen blir en viktig del av framtiden. Noen mener hydrogenbilene vil ta helt over, andre at de vil være et supplement til andre elbilene og ladbare hybrider. Her er det ingen fasit, men én ting er sikkert: Vi lever i spennende tider, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Også han mener at utbyggingen av hydrogenstasjoner er helt avgjørende for at hydrogenbilene skal kunne ta av i markedet:

– Ja, for mange er dette noe nytt, og dermed litt skummelt. Punkt én blir da å gjøre det så enkelt og ukomplisert som mulig å eie en hydrogenbil. Teknologien er der allerede og den fungerer helt utmerket. Men samtidig er vi helt i startfasen. Det kommer til å skje mye på dette området i årene som kommer, mener Benny.

Toyota satser på et futuristisk utseende på sin Mirai. Denne er bygget som en hydrogenbil helt fra bunnen av.
Toyota satser på et futuristisk utseende på sin Mirai. Denne er bygget som en hydrogenbil helt fra bunnen av.

Dette kan bli Kongens neste bil

Spennende bil

I dag kommer de fleste hydrogenbilene på norske veier fra Hyundai som har vært tidlig ute med sin hydrogendrevne ix35. Men den som virkelig satser stort på dette nå, er Toyota.

Japanerne har klokkertro på hydrogen, og legger ned store ressurser i sin satsing. Deres Mirai blir en spydspiss her. Den er allerede kommet til Norge. Bilen koster i overkant av 600.000 kroner og har en offisiell rekkevidde på 480 kilometer.

– Dette er en veldig spennende bil, og den blir i praksis den store prøvekluten på hydrogenbiler i Norge. Toyota ønsker å satse stort, og da er det grunn til å vente at de også vil få det til, mener Benny.

Vil ligne på elbilene

Hydrogenbilene har i likhet med de tradisjonelle elbilene ingen avgift i det norske markedet. Det gir dem et viktig fortrinn. De kan også kjøre i kollektivfeltene. Her har de faktisk – i alle fall foreløpig – en bedre ordning enn elbilene. Mens det nå har kommet restriksjoner for elbilene, blant annet på spesielle tidspunkter, er det fritt fram for hydrogenbilene hele tiden.

Brooms bilekspert mener det nå er stille før stormen, og venter at hydrogensalget vil ta av i løpet av ganske kort tid:

– Det er veldig mye som tyder på at vi vil få en utvikling tilsvarende det som skjedde med elbilene for noen år tilbake. Når snøballen først begynner å rulle, kan den komme til å rulle svært fort. Da vil vi også få en liten eksplosjon av HY-registrerte biler på norske veier, mener Benny.

Les mer om Mirai: Kan være den viktigste bilen i vårt århundre

Brooms Lord Arnstein Landsem var en av de første som testet nye Toyota Mirai.
Brooms Lord Arnstein Landsem var en av de første som testet nye Toyota Mirai.

Denne bilen kan forsyne huset ditt med strøm