Maserati er i gang med lanseringen av nye Levante. Det blir deres viktigste bil noensinne.
Maserati er i gang med lanseringen av nye Levante. Det blir deres viktigste bil noensinne.

Dette kan bli starten på noe stort

Ny SUV skal doble salget.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter lang ventetid og flere forsinkelser, ruller italienske Maserati nå endelig ut sin første SUV. Levante heter den, og den har ingen liten jobb å gjøre de kommende årene.

Dette er nemlig modellen som i praksis må redde Maserati. Den skal få fart på salget, og samtidig framstå som en reell og mer eksklusiv konkurrent til de etablerte bilene i klassen, fra merker som BMW, Mercedes, Porsche og Jaguar – for å nevne noen.

Store ambisjoner

Levante kommer også til Norge. Etter det Broom kjenner til, har flere nordmenn bestilt bilen, i god tid før den kom til landet.

Maserati startet på et stort comeback da storbilen Quattroporte kom i helt ny utgave i 2013. I 2012 solgte Maserati bare 6.288 biler. I 2013 mer enn doblet de dette, og i 2014 så det virkelig ut som de var på riktig vei, da endte salget på over 36.000 biler, godt hjulpet av at Maserati også hadde kommet med helt ny Ghibli, en størrelse mindre enn Quattroporte.

Ambisjonene var store. Fiat/Chrysler-konsernet (som Maserati er en del av) skulle gjøre merket til sitt luksus-flaggskip og virkelig utfordre verdens mest eksklusive bilprodusenter.

Eksklusive materialer preger Levante-interiøret, dette er et av områdene der Maserati ønsker å skille seg ut.
Eksklusive materialer preger Levante-interiøret, dette er et av områdene der Maserati ønsker å skille seg ut.

Store planer: De skulle tredoble salget

Salget har falt

Men i fjor begynte det å bremse. Salget falt i viktige markeder som USA og Kina. De offisielle salgstallene viser 32.000 biler i fjor, og nedgangen skal ha fortsatt i år.

Dermed kan ikke nye Levente komme tidsnok for Maserati som har ambisjoner om å komme opp i 70.000 solgte biler i året når den er på plass.

Det betyr igjen at Levante nok må stå for en vesentlig del av det antallet. Konkurransen i markedet for luksusbiler er beinhard, og her veier nyhetens interesse tungt. Den har hverken Quattroporte eller Ghibli lenger.

Denne skulle vi egentlig ikke fått se ennå

Kjøperne vil ha noe eksklusivt

De to har også blitt beskyldt for å ikke være riktig like gjennomførte som de beste konkurrentene. Modellene hevder seg godt på design og entusiastfaktor, men teknisk sett er det svært krevende for en liten bilprodusent å matche de store premium-konkurrentene.

Det som taler for Maserati er blant annet at markedet for luksus-SUVer vokser kraftig, og vi ser en klar trend mot at mange kjøpere ønsker seg noe mer eksklusivt enn det "alle andre" her.

Det er positivt for Maserati. De har en sterk merkevare, samtidig som de skiller seg fra mengden. Så gjenstår det å se om Levante er bilen som kan klare å få fart på sakene.

Først het den Kubang og vi skrev om den allerede i 2011

Levante skal friste velstående kjøpere bort fra blant annet de tyske premiummerkene. Det er ingen enkel jobb...
Levante skal friste velstående kjøpere bort fra blant annet de tyske premiummerkene. Det er ingen enkel jobb...

Men er det ikke..? Se hva TV 2s reporter kom over på Fauske