Sergio Marchionne er sjef for merker som Fiat, Alfa Romeo, Dodge og Jeep. 
Sergio Marchionne er sjef for merker som Fiat, Alfa Romeo, Dodge og Jeep. 

Han mener Tesla minner om IT-boblen

– Det er ingenting Tesla gjør, som ikke vi kan gjøre.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du trenger ikke følge veldig mye med på bilbransjen før det virker som Tesla og Elon Musk går fra den ene seiersskansen til den neste, med enorme forhåndsbestillinger og enda større utbetalinger som ligger og venter på Mr. Musk i form av bonuser.

Men det er ikke alle toppledere som har like stor tro på Tesla og Musk. En av dem er italienske Sergio Marchionne, som er administrerende direktør for verdens syvende største bilkonsern: FCA (Fiat Chrysler Automobiles). I et intervju med britiske Car Magazine nylig løftet han litt på sløret omkring sine tanker om Tesla og elektriske biler.

Dette kan være et skummelt bilkjøp

Autonome biler er nødvendig

Han påpeker at bilindustrien er kommet til et veiskille, og at ingen egentlig har noen aning om hvordan framtiden ser ut.

FCA har ikke hatt noen stor satsing på elektriske kjøretøy, og Fiat 500e har sin pris...
FCA har ikke hatt noen stor satsing på elektriske kjøretøy, og Fiat 500e har sin pris...

– For meg er det viktigste påvirkningen ny teknologi vil ha for oss. Som dannelsen av et førerløst miljø, som er et nødvendig valg i fremtiden, og som ikke trenger å være spesielt dyrt. Produkter vil gå gjennom en syklus hvor de enten blir teknologisk relevante eller teknologisk overflødige", sier Marchionne..

Ingenting spesielt med Tesla

Når det gjelder forbrenningsmotoren, tror italieneren at selv om dens relevans vil minske, så vil den fortsatt være viktig for mobiliteten til folk. Elektrifisering kan være det neste store, men Marchionne sier han er forbløffet over Tesla Model 3.

Nå blir Teslas bestselger billigere

FCA taper 10.000 dollar på hver elektriske Fiat 500e som de selger.
FCA taper 10.000 dollar på hver elektriske Fiat 500e som de selger.

– Med 300.000 ordrer gikk aksjeverdien på Tesla opp. Igjen. Det minner meg om IT-boblen. Men hvor er forretningsmodellen som kan virke langsiktig? Folk må forstå at det ikke finnes noe spesielt ved Tesla som ikke andre fabrikanter kan kopiere, utdyper FCA-sjefen til Car.

Kan ikke tjene på elbiler

Han innrømmer gjerne at Tesla var først med å lage en påkostet elbil, og at de klarte å få konseptet til å feste seg. Slik ble bilen et ikon, akkurat som Apple gjorde med iPhone. Men da er spørsmålet hvorfor ikke han selv lager en bil som iPhone.

– Hvorfor jeg ikke lager en bilenes iPhone? Fordi hvis det lukter og føles som en Tesla, så vet jeg ikke hvordan en sånn økonomisk modell kan fungere"

Her kan du lese Car Magazine sitt intervju med Marchionne (krever innlogging)

– Det er ingenting Tesla gjør, som ikke vi kan gjøre. Vi bygger biler, vi selger dem, og kan fortsatt betale regningene. Men jeg er ikke så sikker på at du kan klare å gjenvinne kostnadene – og slettes ikke tjene noe på det – gjennom elektrifisering. Svaret er nødt til å være et annet sted, og spørsmålet er da om man gjør nok for å finne ut av hvor svaret ligger", forteller Marchionne.

Som ett eksempel på kostnadene ved elbiler, trekker italieneren fram konsernets egen lille elbil, Fiat 500e, som man har solgt i 2013. Det er en bil som man laget kun for å oppfylle nullutslippene i California, og Marchionne innrømmer at FCA taper 10.000 dollar for hver 500e som de selger.

Men hvis prisen er høy nok, mener italieneren at man kan tjene penger på en elbil, og rykter sier at Maserati (som også Marchionne styrer) funderer på både en ren elbil og en ladbar hybrid i årene som kommer.

Nå blir alle bilene deres elektriske