Utsolgt til mai neste år – men her kan du snike i køen

Nå har det dukket opp en ladbar GLC i bruktmarkedet.

Etterspørselen etter denne bilen i Norge er ganske enorm. Derfor er også ventetiden nesten ett år. Men på bruktmarkedet kan du faktisk finne en slik modell – og få den levert umiddelbart. Faksimile: Finn.no
Etterspørselen etter denne bilen i Norge er ganske enorm. Derfor er også ventetiden nesten ett år. Men på bruktmarkedet kan du faktisk finne en slik modell – og få den levert umiddelbart. Faksimile: Finn.no

Mercedes har kastet seg på ladbar hybrid-bølgen med full tyngde. I Norge er det dessuten disse bilene som øker mest i popularitet.

Det har Mercedes fått merke. De har nemlig en voldsom etterspørsel etter SUVen GLC i ladbar utgave – da heter den GLC 350e.

Hvis du bestiller nå, er det ett knapt års ventetid før du får bilen levert. 1.400 nordmenn venter på sin bil.

Men nå har det dukket opp èn slik modell til salgs på bruktmarkedet. Så her er det mulig å snike i køen.

Se hva de gjør med en av Norges mest populære SUVer!

Kupp

GLC 350e kommer gunstig ut med tanke på norske avgifter. Til tross for en solid bunke med krefter, totalt 320 hk i såkalt systemeffekt, er prisen "bare" knapt 600.000 kroner. Det er før du begynner å krysse av for nødvendig ekstrautstyr, vel og merke. De fleste ender nok fort både 150-200.000 kroner over startprisen.

Likevel kvalifiserer den til betegnelsen "kupp".

Og de over 1.000 bilene som den norske importøren fikk tildelt for 2016, ble revet bort før nyttår!

Interiøret i GLC er noe av det mest vellykkede Mercedes har laget. Tofarget Designo sportsseter gir et ekstra løft.
Interiøret i GLC er noe av det mest vellykkede Mercedes har laget. Tofarget Designo sportsseter gir et ekstra løft.

Nå har riktignok Mercedes økt kvoten til Norge på grunn av den voldsomme etterspørselen. Men ventetiden er altså likevel nesten ett år.

Dette kan være årets SUV-kupp

Rekkevidde

Bilen vi har funnet på bruktmarkedet er det vi må kunne kalle "nybil". Den har riktignok rullet 60 mil, men er altså ikke en gang innkjørt.

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 34 kilometer, mens det offisielle forbruket er så lavt som 0,25-0,27 l/mil ved blandet kjøring. Her skal det imidlertid påpekes at det kan være store avvik i den virkelige verden. Dette forbruket er kun oppnåelig om du kjører mye korte turer og lader ofte.

Klikk her for å se hele annonsen

799.000 kroner

Prisen er satt til 799.000 kroner. Det omtrent nøyaktig det første eier har lagt ut for bilen.

Vi nevner for orden skyld at bilen er solgt ny i Norge, med de fabrikkgarantier det medfører – altså fem år.

Både utstyr- og fargekombinasjon bør kunne passe mange. Sort lakk, med tofarget AMG-interiør med Designo-skinnseter. Forøvrig er det blant annet justerbart airmatic understell, AMG-pakke og 20" felger, for nevne noe.

Nordmenn står i kø for å få tak i en ladbar GLC. 
Nordmenn står i kø for å få tak i en ladbar GLC. 

Skal vi dømme etter interessen for denne bilen så langt, blir nok ikke denne liggende usolgt lenge. Så her gjelder det å kjenne sin besøkelsestid.

Så langt kan du kjøre ladbar hybrid i vinterkulda

Ventepølse

Hvis det skulle vise seg at bilen blir solgt før du har fått ut fingeren, så finnes det et annet alternativ.

For å hjelpe utålmodige kunder har importøren laget en løsning der man kan kjøpe en spesielt rabattert «ventepølse», som byttes inn når kundens GLC ankommer. Typisk valg er C 200 4MATIC.

– Denne løsningen er det mange kunder som har ønsket velkommen og trykket på GLC er like høyt nå som det var for et halvår siden, forteller kommunikasjonsdirektør for Mercedes i Norge, Christoffer Nøkleby.

Her slipper vi rattet – i 100 km/t