KRITISKE: Datatilsynet er ikke overbevist om at Facebook at Work er et sikkert system. (Foto: NTB Scanpix) 
KRITISKE: Datatilsynet er ikke overbevist om at Facebook at Work er et sikkert system. (Foto: NTB Scanpix)  Foto: Niall Carson

Datatilsynet skeptisk til Facebook-funksjon

Datatilsynet er bekymret over håndteringen av personopplysninger i Facebook at Work og undersøker om norske kommuner og bedrifter bør bruke tjenesten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste ukene har en rekke av Norges mest kjente virksomheter koblet seg på Facebooks populære intranettjeneste, deriblant Telenor, Elkjøp og Rema 1000, skriver Dagens Næringsliv.

Datatilsynet er hakket mer forsiktig og ser nå nærmere på behandlingen av personopplysninger i Facebook-systemet, som kjører på dataservere i Sverige og USA.

En utfordring er at Facebook forbeholder seg retten til å bruke opplysningene til egne formål.

«Dette kan være produktutvikling av andre tjenester i hele Facebook-konsernet, omfattende profilering av ansatte, utlevering av informasjon til tilpasset markedsføring til tredjeparter et cetera. Datatilsynet er kort fortalt bekymret for om personopplysninger i Facebook at work blir behandlet på en legitim og forholdsmessig måte», skriver tilsynet i et brev til Røros kommune.

Datatilsynet regner med å være ferdig med saksbehandlingen i løpet av et par uker.

Inntil da har direktør Bjørn Erik Thon følgende råd til arbeidstakerne:

– De bør sjekke med arbeidsgiveren sin hvilken avtale som er inngått med Facebook. De bør sjekke om de blir med i en lukket infrastruktur, akkurat som et hjemmesnekret intranett, eller om de går rett inn i den store kverna til Facebook.

I en kommentar sier Facebooks talsperson at de har laget produktet for å gjøre det enklere for kolleger å samarbeide.

«Som med hvert bedriftsprodukt, som for eksempel e-postene i Outlook, så er det arbeidsgiver som eier og har rettighetene til informasjonen som de ansatte lager i Facebook at work», heter det i uttalelsen.

Det påpekes også at det blir en egen konto, separat fra brukernes personlige Facebook-konto, og talspersonen bedyrer at det som kommer frem på jobbkontoen ikke vil brukes til markedsføring.

NTB