Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Biler som går helt eller delvis på strøm, er det nye store. De aller fleste bilprodusentene har innsett det. Få satser imidlertid mer enn Mercedes.

De er på en elektrisk offensiv og investerer over 65 milliarder norske kroner i grønn teknologi over de neste to årene. Hovedfokuset er ladbare hybrider.

Det er gode nyheter for oss i Norge. Her er nemlig avgiftssystemet svært gunstig for denne typen biler, og salget av disse øker for hvert år.

På en lukket messe i Stuttgart presenterte Mercedes den nye generasjonen Smart med elektrisk drivlinje og Mercedes-Benz GLC F-CELL. GLC er allerede blitt en hit i Norge, ikke minst den ladbare. Men her snakker vi den første serieproduserte hydrogenbilen med Plug-in-teknologi.

En av de viktigste biltrendene akkurat nå

Diesel og bensin

- Reisen mot en grønnere hverdag starter med å effektivisere og optimalisere våre forbrenningsmotorer. Den nye generasjonen diesel-motorer fikk sin premiere med nye E-Klasse 220 d, mens bensinmotorer med partikkelfilter vil gjøre sitt inntog i 2017.

– Minst like spennende er det at 48-volts strømforsyning vil bli innført på samme tid, og at startgeneratorer blir en del av standardutstyret. Det vil muliggjøre drivstoffbesparelse tidligere forbeholdt høyspent hybridteknologi, sier Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge.

Mercedes kommer med stasjonsvognutgaven av E-klasse etter sommeren. Den vil også bli levert i ladbar utgave.
Mercedes kommer med stasjonsvognutgaven av E-klasse etter sommeren. Den vil også bli levert i ladbar utgave.

Hele modellspekteret blir ladbar

Neste steg i reisen involverer hybridisering av hele modellspekteret som allerede i dag er det mest omfattende på markedet – med totalt 13 modeller.

Ladbare hybrider tilbyr på mange måter kundene det beste fra begge verdener; muligheten til å kjøre helelektrisk på kortere turer, samtidig som forbrenningsmotoren forhindrer rekkeviddeangst, påpeker Mercedes i en pressemelding.

I Norge tilbyr Mercedes i dag C 350 e (sedan og stasjonsvogn), GLC 350 e, GLE 500 e og S 500 e.

Disse får følge av GLC 350 e Coupé og E 350 e om kort tid. I 2017 presenteres neste generasjon Plug-in-hybridteknologi i forbindelse med oppgraderingen av S-Klasse som får en elektrisk rekkevidde på over 50 km (NEDC).

Ladbare hybrider er svært populære i Norge akkurat nå.
Ladbare hybrider er svært populære i Norge akkurat nå.

Du skal lete lenge etter et smarte nybilkjøp enn dette

Ny generasjon biler

I Paris debuterer også Mercedes-Benz GLC F-CELL Plug-in brenselcelleteknologi. Fordelene er åpenbare: lang rekkevidde, kort tanking og H2O som eneste utslipp.

Ingeniørene i Mercedes har gått sammen med sine partnere i Daimlers nettverk for å utvikle et nytt, kompakt brenselcellesystem som for første gang får plass i et vanlig motorrom.

Dette muliggjør en ny generasjon biler som blir lansert fra 2017 og utover.

500 kilometer uten utslipp

GLC F-CELL har også en annen nyvinning i form av et stort litium-ion-batteri med en kapasitet på rundt 9 kWh. Batteriet fungerer som en ekstra energikilde for den elektriske motoren og kan lades eksternt ved hjelp av plug-in-teknologi.

Med kombinasjonen av brenselcelle, batterisystemer og intelligent drift kan GLC F-CELL oppnå en utslippsfri rekkevidde på hele 500 kilometer (NEDC).

Det er for øvrig den samme rekkevidden Mercedes forventer å oppnå på ren batteridrift med sin neste elbil som blir presentert på Paris Motor Show i september 2016.

Daimler AG, mest kjent som produsenten bak Mercedes, har også bybilen Smart i sin portefølje, selv om de to opererer helt individuelt. Daimler var den første store produsenten til å tilby en serieprodusert elbil i 2007 og nå står fjerde generasjon for tur.

Smart Fortwo, Forfour og Cabriolet får alle elektrisk drift og debuterer på Paris Motor Show i september. De lanseres i Norge tidlig i 2017.

Så langt gikk Mercedes ladbar hybrid i vinterkulda