Dette er mye moro, i (ganske) kontrollerte former. 
Dette er mye moro, i (ganske) kontrollerte former. 

Nordmenn valfarter hit – for å gi full gass

Her trenger du ikke å bekymre deg for fartsbøter ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Fy f…, gliser Björn, fra bilutleiefirmaet Rent a Race Car, når han hører at vi snakker norsk. Det er tydelig at han har blitt vant med norske og skandinaviske gjester.

– Det kryr av nordmenn. Det er ingen tvil om at dere er svært overrepresentert i forhold til befolkningstallet. De siste årene har vi dessuten sett en klar økning blant norske kunder, fortsetter han.

Vi er på Nürburgring. – Verdens mest berømte racerbane, slår Björn fast med dårlig skjult stolhet.

Han har sannsynligvis rett også. Denne banen er legendarisk. Og den er åpen for publikum. Å kunne komme hit med din egen bil, eller leie en, og så kjøre akkurat så fort du bare vil og (kanskje) klarer etterpå, er det som frister besøkende fra hele verden. Deriblant en svært så entusiastisk andel nordmenn.

For mange er det blitt en fast rutine å kjøre til Tyskland for å få noen runder med fart og spenning på den mest berømte racerbanen i verden. Vi er nemlig et bilinteressert folkeslag. Selv om vi har dårlige veier, stort sett lave fartsgrenser og et prisnivå på biler som savner sidestykke.

Klar etter 480 runder på Nürburgring

Det finnes en rekke ulike biler du kan leie. Men finn gjerne en som ikke er for sprek, til de første rundene.
Det finnes en rekke ulike biler du kan leie. Men finn gjerne en som ikke er for sprek, til de første rundene.

Kjøpt bil – som skal stå i Tyskland

Det å ta seg til rette på Ringen er for øvrig heller ikke gratis. Vi treffer på en hyggelig kar fra Vestlandet, som nettopp har investert i en Renault Clio RS. En skikkelig rakker av en bil. Den skal han ha stående i Nürburg.

– Jeg fant ut at det var like greit som å drive og kjøre bilen fram og tilbake hele tiden. Nå betaler jeg 90 euro i måneden, og da står den trygt og varmt hele året, får service, vask og stell når det trenger det. Når jeg kommer, er det bare å plukke den opp og sette i gang, smiler han.

Rundt regnet beregner Clio-eieren at hver runde på banen koster 1.000 kroner, inkludert forsikring, bremse- og dekkslitasje, drivstoff (Clio RS super i seg rundt 5 liter i løpet av runden på 22 kilometer!) og betalingen per runde.

Broom på Nürburgring-besøk: – Det sykeste jeg har opplevd!

Koster flesk

Det er for øvrig omtrent det samme som det koster å leie en bil, om du heller vil det. Vi treffer også en annen grupper nordmenn som er på besøk på banen.

– Vi reiser hvert år. Det er blitt tradisjon, og har vært det noen år. Vi har en kompis som har bosatt seg her, så vi kombinerer med et besøk hos han, forteller Helge Herva. Han kjører særdeles heftig Porsche 911 GT2.

Kompisgjengen besøker er Torleif Nytrøen. Han kjører bilrace med Porsche Cup, VLN, og har bodd i Nürburg i fire år.

– Var det bilkjøringen som gjorde at du dro hit?

– Ja, blant annet. Jeg har også en samboer her, som var den andre grunnen.

Denne guttegjengen koser seg maksimalt når de er på besøk på Ringen. Og de er langt ifra de eneste nordmennene som er på besøk. Stadig flere tar turen fra Norge for å prøve seg på den legendariske racerbanen. Fra venstre: Torleif Nytrøen (bor i Nurburg) , Helge Herva, Roger Grønsås, Trond Huso, Cato Brynildsen, Arne Kolstad.
Denne guttegjengen koser seg maksimalt når de er på besøk på Ringen. Og de er langt ifra de eneste nordmennene som er på besøk. Stadig flere tar turen fra Norge for å prøve seg på den legendariske racerbanen. Fra venstre: Torleif Nytrøen (bor i Nurburg) , Helge Herva, Roger Grønsås, Trond Huso, Cato Brynildsen, Arne Kolstad.

Denne satte ny rekord på Nürburgring

Amatører

Men tilbake til Björn, som til tross for navnet, forteller at han er både født og oppvokst i Tyskland.

– Hvem er den typiske kunden hos dere?

– Hovedandelen er turister og amatører som har lyst å prøve seg èn gang. Men vi har også faste kunder som kommer tilbake hvert år. Vi tilbyr opplæring, slik at de som vil kan ta de nødvendige lisensene for å kunne drive med racing.

– Men med så mange amatører, må det jo skje mye rart på banen?

– Egentlig veldig lite. Vi forsøker å informere godt før de slipper ut på banen, og forklare både regler og om bilene vi leier ut. Da skjer det ikke så mange uhell.

Han sier det og ser ut som han mener det. Men vi kan avsløre at vi så fire slike leiebiler parkert i grøfta i løpet av en dag på banen. Så det skjer nok litt oftere enn Björn liker å innrømme …

Det er ikke et dataspill i verden, som kan måle seg med følelsen av å kjøre på Nürburgring.
Det er ikke et dataspill i verden, som kan måle seg med følelsen av å kjøre på Nürburgring.

Valg av bil avgjørende

Mye handler nok om en viss selvinnsikt. De leier ut biler i alle slags klasser, fra Suzuki Swift til Porsche 911. Men anbefaler de som aldri har kjørt på bane før, å starte med noe som ikke går alt for fort.

– Det handler om å kjøre ”riktig” bil, og kjenne på sine egne- og bilens begrensninger. Hvis en blir for opphengt i tiden, kan det fort gå galt, sier Björn.

Det fikk jeg selv merke, på den aller første runden. For min del gikk det bra. For flere andre gikk det langt verre. I løpet av en dag sperres banen flere ganger, fordi biler har smelt i autovernet eller krasjet med hverandre.

En ting er de materielle skadene og personskader, men her går det også liv tapt. Mellom fem og 12 omkommer hvert år.

– Det største problemet er kanskje de som har spilt på Playstation, og tror de vet hvordan det fungerer i virkeligheten. De kan fort få en lei overraskelse. Respekt for banen er et nøkkelord. Du trenger flere hundre runder, minst, for å bli kjent med den. Den er så lang og utfordrende, at du aldri blir helt utlært, sier han.

Selv har han over 2.000 runder bak seg, og sier han oppdager nye ting hver gang han kjører.

I løpert av en dag er det mange uhell på den krevende banen.
I løpert av en dag er det mange uhell på den krevende banen.

Verdens mest berømte racerbane har fått nettekamera

Gammel kjenning

De nordmennene vi snakket med, virket alle å ha et veldig rasjonelt forhold til det hele.

– Det gjelder å kjøre som folk – og bruke hodet. Hvis ikke går det veldig fort galt, og det kan bli svært kostbart, sier Roger Grønsås.

Han har for øvrig med seg en bil vi kjenner godt fra før – nemlig BMWen som Tommy Rustad pisket rundt på Drammen Havn i forbindelse med Broom Live-innspillingen i 2011: En knall orange M3 som er tunet hos SSP i Telemark.

Det er virkelig en bil som koser seg når den får strekke ut skikkelig på en bane som Nürburgring.

– Og etterpå er det hjem til et rolig liv som hverdagsbil, forteller eieren med et smil.

Denne 911-en tiltrakk seg mye oppmerksomhet, og hadde norske klistremerker på seg ...
Denne 911-en tiltrakk seg mye oppmerksomhet, og hadde norske klistremerker på seg ...

Mange nordmenn

Miljøet rundt Nürburgring er helt spesielt. Folk hilser og smiler, kikker på hverandres biler og diskuterer forrige runde, eller neste runde.

Snakker du norsk, tar det ikke mange minuttene før det kommer noen bort og slår av en prat. Jeg tuller ikke, det ER så hyggelig.

Familievennlig er det også. En kar fra England hadde tatt med seg sin Ford Escort Cosworth og like godt montert både veltebur og FIRE bøtteseter. I passasjersetet foran satt kona, og baki satt barna ...

Det er for øvrig alt mulig av biler å kikke- og høre på. Ferrari, Lamborghini, McLaren, Aston Martin, Porsche – ALT du kan tenke deg, og en del du aldri kunne tenke deg – er representert.

Har du aldri vært der? Da er det bare å planlegge sommerens bilferie. Jeg kan love deg en helt unik opplevelse …

Bare for å understreke poenget: Du kan møte opp med hvilken bil som helst - inkludert en diger, svensk SUV. Selv om denne ikke akkurat så ut til å føle seg spesielt hjemme på Nürburgring ...
Bare for å understreke poenget: Du kan møte opp med hvilken bil som helst - inkludert en diger, svensk SUV. Selv om denne ikke akkurat så ut til å føle seg spesielt hjemme på Nürburgring ...

Rekordkamp på Nürburgring