Dette synet vil du ikke lenger kunne få se i Paris fra 1.juli: En veteranbil ved foten av Eiffeltårnet.
Dette synet vil du ikke lenger kunne få se i Paris fra 1.juli: En veteranbil ved foten av Eiffeltårnet.

Her blir det forbud mot alle gamle biler

"Verdens vakreste by" tar i bruk ekstreme virkemidler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Paris er verdens vakreste storby, og er også en by vi forbinder med bilen. Tenk tilbake til 1925 da Andre Citroën fikk en genial ide: Hva med å bruke Eiffeltårnet som et reklameskilt? Utstyrt med 250.000 lyspærer lyste tårnet opp himmelen med Citroën-navnet de neste ni årene.

Paris har også hatt mange biljakter på film. Fra den fantastiske råkjøringen i kortfilmen «C’etait un Rendez-vous» fra 1976 (filmet som 100 prosent ekte kjøring gjennom byen tidlig på morgenen), til den andre biljakten i filmen «Ronin» fra 1998 (som av mange regnes som tidenes beste biljakt).

Så har man Retromobile-messen i Paris, den mest kjente klassiker-messen i verden etter tyske Techno Classica. Og spankulerer du rundt i den franske hovedstaden, vil du se mange veteranbiler i gatene. En del av disse er også til leie, og mange selskaper driver utleie av klassikere.

Verdens høyeste reklameskilt ifølge Guinness Rekordbok. 250.000 lyspærer måtte til. 
Verdens høyeste reklameskilt ifølge Guinness Rekordbok. 250.000 lyspærer måtte til. 

Forholdet har surnet

Paris har altså alltid vært en by nært tilknyttet bilen. Men de siste årene har dette forholdet surnet. Skylden ligger hovedsakelig hos Sarkozy-regjeringen som styrte landet fra 2007 til 2012. Under Sarkozys styre ble det satset stort på dieselbilen, og da dieselandelen nærmet seg 80 prosent, fikk plutselig verdens vakreste by svi for det.

Dette er kul men skummel bruktbil

Byen som aldri før hadde hatt alvorlige luftforurensnings-problemer ble grå, og utsikten fra Eiffeltårnet var stort sett en ugjennomtrengelig diesel-tåke. Til slutt måtte noe simpelthen gjøres, og bystyret med ordfører Anne Hidalgo i spissen, var klar for drastiske tiltak. Først vurderte man å la biler som slutter på oddetall i registreringsnummeret få kjøre inn til byen på noen dager, mens partall-biler skulle få kjøre på andre dager (noe man prøvde én dag i 2014) Før noen kom med en lettere gjennomførbar løsning: Hva med å forby ALLE gamle biler, både de som går på diesel og de som går på bensin?

Alle får et miljø-klistremerke

Som sagt, så gjort. Noe som betyr at det fra 1. juli er slutt på å kunne kjøre en gammel bil inn til Paris. Og med gammel sikter man ikke til en 30-talls veteranbil, ei heller en 80-talls Ford Sierra. Nei, med gammel menes 1997, slik at alle biler eldre enn 1997 ikke får kjøre inn til Paris.

Alle biler vil få utdelt et klistremerke (et såkalt luft-kvalitets bevis) som skal limes på frontruten, og som viser hvor mye skadelig utslipp bilen gjør, i form av 6 ulike nivåer. Tanken tilslutt er at kun det aller beste nivået vil få lov til å kjøre i byen.

Til å begynne med vil det ikke gis bøter, men fra oktober vil politiet gi bøter på 35 Euro, som går opp til 68 Euro i 2017. Forbudet gjelder fra 08.00 om morgenen, og går til 20.00 om kvelden.

Slik vil man ha det. Kun nye biler, mens vakre bygninger og vakre damer tar seg av det visuelle. 
Slik vil man ha det. Kun nye biler, mens vakre bygninger og vakre damer tar seg av det visuelle. 

Kun biler nyere enn ti år

Den drastiske planen om å forby alle biler før 1997, er del av en plan som har som mål å kutte utslippene i byen med 75 prosent innen 2050. Planen innebærer at kun biler som er nyere enn ti år får kjøre i byen, så fra 2020 blir alle biler produsert før 2010 nektet adgang mellom 08.00 og 20.00. I 2020 er også målet at ingen dieselbiler får kjøre inn til byen.

Her får du luksus for lite penger

Det store spørsmålet er hvilke følger dette vil få for veteranbil-hobbyen. De fleste er vel enige i at det er en viss forskjell (ikke minst bruksmessig) på en Peugeot varebil fra 1996 og en Jaguar E-Type fra 1966, og derfor trodde mange at klassiske veteranbiler ville få fritak fra den nye regelen.

Hvilke følger får forbudet?

Men den gang ei, også klassiske veteranbiler får kjøreforbud (selv om den franske organisasjonen som ivaretar interessene for veteranbilfolket enda ikke har gitt opp kampen), og det kan få store følger for bilhobbyen. For hvis man ikke får kjøre med sin klassiker, vil naturlig nok mange miste interessen for sin hobby. Det igjen kan medføre en prisnedgang på klassikere (noe de fleste imidlertid mener vil være sunt for bilhobbyen)

Men verre er det at Paris kan sette skole for andre byer. Et lite land kalt Norge liker jo gjerne å være først i drastiske miljøtiltak, og hvem vet hva som kan bli realitet i Oslo om noen år? MDG har neppe mange veteranbil-fans i sine rekker, og hva vil skje hvis f.eks de skulle få mer makt?

Citroën brukte Eiffeltårnet i sin markedsføring.
Citroën brukte Eiffeltårnet i sin markedsføring.

Forbered på det verste

En annen faktor er at Frankrike som ledende EU-land, kan sette standarden for andre medlemsland, og medføre at Brussel innfører strenge tiltak for disse. Det som virker sikkert, er at det kan bli langt tøffere kår for alle som elsker bilhobbyen framover. Hvor langt det vil gå, og hvilke følger det får, er umulig å si, men et ordtak kan være greit å ha på minnet: Håp på det beste, forbered deg på det verste.

Rent personlig synes jeg det er trist å se at fantastiske Paris, vil forby klassikere. Under en TV-innspilling for noen år siden, leide jeg og drifting-kongen Fredric Aasbø hver vår Citroën 2CV, for et «race» fra Eiffeltårnet til et bakeri (jeg tapte selvsagt så det suste). Det minnet jeg sitter igjen med, er imidlertid hvor utrolig hyggelig det var å kjøre rundt i byen, med en klassisk 2CV. Det kan nå bli umulig, men jeg håper virkelig at byen kan gjøre noen unntak, for f.eks utleiefirmaer med veteranbiler. Det er uansett utrolig trist at bilhobby-folket, skal bli skadelidende for feilgrepene som Sarkozy-regjeringen gjorde.

Dette får ikke Mercedes selge lenger