Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2

Veldig ofte når man finner en bil som har blitt stående lenge, så handler det om objekter som noen har hatt (litt for) store planer om å sette i stand, eller om restaureringer som av ulike årsaker stoppet opp. Om ødelagte, demonterte biler som ikke er komplette og hvor det kreves nye jobb og detektivarbeid for å sette i stand igjen.

Med denne bilen er det litt annerledes. Den er restaurert. Noe av det siste som skjedde, før den ble parkert, var at den vant en premie på en bilutstilling. Den ligger fortsatt på gulvet bak passasjersetet.

Sjelden og grom bil

Bilen er forresten en Mercedes-Benz 300 SEL, med 6,3-liters V8-motor, som var største motor men kunne få den gang i1969. Den som går under betegnelsen W109 blant kjennere. Altså en stor, eksklusiv og sjelden sak som ble produsert i bare 6.523 eksemplarer.

Med andre ord en bil fra den gangen Mercedes virkelig var Mercedes og Audi og BMW ikke rakk merket opp til anklene en gang...

Har snakker vi foruten V8-motoren om edelt treverk, skinninteriør, skivebremser på alle hjul, bensininnsprøytning og luft-fjæring. Det var ikke mange andre bilmerker som kunne vise til det samme på den tiden. Dessuten snakker vi om status, aura og slitestyrke i særklasse.

Dette ser jo slett ikke ille ut??? Foto fra ebay
Dette ser jo slett ikke ille ut??? Foto fra ebay

Låvefunnet man bare kan drømme om!

Skal selges nå

Dette var ikke noen bil for middelklassen. Dette var for de virkelig rike, for statsoverhoder, kongelige og andre celebriteter.

Men dette til tross – den eksklusive Mercedesens skjebne de siste ti årene har det ikke vært mye glamour over. Den har vært stuet bort og mer eller mindre glemt i en avsidesliggende garasje ute på den amerikanske landsbygda. Nærmere bestemt i Virginia. Heldigvis har den stått tørt, beskyttet og ganske godt lagret, sin ublide skjebne til tross.

Men nå skal den altså selges. Annonsen ligger ute på den amerikanske ausksjonssiden ebay.

Bilen ble faktisk betydelig påkostet og fikset opp i perioden 2002 til 2006. Den her gått kun et fåtall miles siden. Ofte til lokale biltreff etc. Den skal være både komplett, rustfri og helt original i følge selgeren

Her et bilde av bilen på en bilutstilling før den ble satt bort i 2006. Foto fra ebay. 
Her et bilde av bilen på en bilutstilling før den ble satt bort i 2006. Foto fra ebay. 

Se hele annonsen og alle bildene her.

Har stått på seg en del feil og mangler

Men ti år i en garasje uten å bli brukt gjør selvfølgelig noe med en bil. Her er det ikke bare å starte opp å kjøre av gårde. Selv om den var i god stand da den ble satt bort. Grunnen var forresten lekkasje av girolje ved akselerasjon. Som vanlig – det skulle fikses snart ... Siden har årene gått.

Nå trenger den en mer omfattende jobb. Den må vinsjes ut av garasjen. Luft-fjæringen har kollapset, den starter ikke, den trenger en gjennomgang av innspøytingssystemet og helt sikkert en generell gjennomgang både utvendig, innvendig og teknisk. Til tross for tørr og fin lagring har det også kommet noe rust under.

Gammel SEL er ikke det billigste å gi seg i kast med. Deler er dyre og bilene avanserte å skru på for de av oss som er vant til Opel og Volvo. Men dette er nok et lett objekt, tross alt, og det er en skikkelig staselig bil når den kommer på hjulene igjen.

Guide: Slik importerer du drømmebilen