Jaguar F-Pace har nettopp rullet inn på det norske markedet og har markert seg sterkt. Her ligger det an til mer enn dobling av Jaguar-salget i år.
Jaguar F-Pace har nettopp rullet inn på det norske markedet og har markert seg sterkt. Her ligger det an til mer enn dobling av Jaguar-salget i år.

Den skal mer enn doble salget deres i Norge

Én bilmodell har stor del av æren for det.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Merkevaren er knallsterk, men i salg er Jaguar ett av de minste bilmerkene i Norge. Tradisjonelt har dette handlet om dyre biler, begrenset modellutvalg og også få forhandlere i Norge.

Nå skjer det imidlertid ting. I fjor mer enn doblet Jaguar-salget seg her hjemme, og det er grunn til å tro at det samme vil skje i år. Det handler om små volumer, men tendensen er klar: Nå er Jaguar solid på offensiven.

Overgår fjorårs-salget

I hovedsak er det to nye modeller som drar lasset. Den ene er kompakte XE med startpris litt over 400.000 kroner. Den andre som virkelig selger godt, er den splitter nye F-Pace.

Her har Jaguar laget sin aller første SUV, og mottagelsen har vært svært positiv. Da vi testet den tidligere i år, var konklusjonen at dette er en av de aller beste bilene i klassen. Det har også mange bilkjøpere fått med seg.

Bare noen uker etter at den ble lansert i Norge, har denne bilen alene snart solgt like mye som Jaguar gjorde totalt sett i fjor!

Vi ble imponert, les testen av F-Pace her:

Opplever stor interesse

– Ja, etter fire ukers salg har vi rundt 100 kundeordre, hvorav 30 er levert allerede. Det er ingen tvil om at F-Pace blir den desidert største modellen for oss i år.

Nils-Henrik Holmen er country manager for Jaguar og Land Rover i Norge.
Nils-Henrik Holmen er country manager for Jaguar og Land Rover i Norge.

– Den treffer godt på alle viktige parametere i kampen om kundene, sier Nils-Henrik Holmen som er sjef for Jaguar og Land Rover i Norge.

– Er dere overrasket over responsen?

– Egentlig ikke. Vi opplever stor interesse for Jaguar som merke nå, selvfølgelig sterkt drevet av F-Pace som har blitt omfavnet av både journalister og kunder. De første bilene er på veien, og vi ser at med bilen synlig i trafikken, tiltar henvendelsene ytterligere. F-Pace er godt prisposisjonert, har et fantastisk design, klasseledende kjøreopplevelse og ikke minst er den en fullverdig familiebil med størst bagasjerom i klassen, sier Holmen.

Doblet i fjor, les mer om økningen her:

Rett over 600.000 kroner

Jaguar har altså ventet veldig lenge med å komme med sin første SUV. Det har både med posisjonering og image å gjøre. Men til slutt tok de altså avgjørelsen, og følger med det etter omtrent alt som kan krype og gå av premiummerker, som nesten samtlige satser på SUV nå. Dette er biltypen som øker mest verden over, og mange av kundene ønsker seg en bil som skiller seg fra mengden.

Her hjemme starter F-Pace på like over 600.000 kroner, og er dermed en direkte konkurrent til biler som Mercedes GLC, Audi Q5 og ikke minst BMW X3/X4.

Denne konkurrenten velger du med hjertet!

Byttet inn en Peugeot

– Hvem er det som kjøper F-Pace i Norge?

– Vi ser tydelig at den typiske Jaguar kunde er i ferd med å endre seg noe. Kundegruppen er bredere og mer sammensatt enn tidligere, både for F-Pace men også XE. Blant annet ser vi tendens til yngre kjøpere enn vi tradisjonelt har hatt, og også kunder som tidligere ikke har hatt bil i premium-segmentet. F-Pace bidrar naturlig nok sterkt til denne utviklingen, sier Nils-Henrik Holmen, og legger til:

– Vi har hentet flest kunder fra premium-merkene så langt. Men litt overraskende og morsomt er det at vi også faktisk har hatt flere kunder som tidligere hverken har hatt et premiummerke eller SUV. En av de første bilene gikk til en kunde som kom fra Peugeot 5008, så dette er en bil som tydeligvis favner nokså bredt.

Opp til 1,4 millioner

– Men premium og priser, det blir erfaringsmessig fort mye dyrere enn startprisen. Hvordan ser dette ut for F-Pace?

– En bra utstyrt 2.0D AWD med 180 hestekrefter, ligger på ca 850.000 kroner, og det ser ut til at hovedvekten av de første bilene vil ligge her. Når det er sagt har vi solgt flere biler til rett under 700.000 kroner også. I tillegg til de aller råeste med den største motoren på 380 hester bensin og det meste av utstyr, til drøye 1.4 mill. Så her er det et bredt spenn, avslutter Jaguar-sjef Holmen.

Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

En rekke av konkurrentene begynner å dra på årene, det er naturligvis positivt for Jaguar når de kommer med helt ny SUV.
En rekke av konkurrentene begynner å dra på årene, det er naturligvis positivt for Jaguar når de kommer med helt ny SUV.

Dette er klassens vakreste og minst kjente bil