Hummer både er og blir et bilikon. Faksimile fra finn.no
Hummer både er og blir et bilikon. Faksimile fra finn.no

Nå er det opphørssalg på macho-SUVen

Hummer begynner å bli billig på bruktmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Finanskrisen tok knekken på Hummer som bilmerke. Men på bruktbilmarkedet lever de i beste velgående. Hummer er fortsatt en sterk merkevare og har et machoimage med sitt design, som aller mest minner om et pengeskap.

Det at merket av mange oppfattes som fullstendig politisk ukorrekt, har vel også hatt sin pris. Samtidig er det mange som elsker Hummer, fordi merket skiller seg så mye ut. De har rett og slett blitt kultbiler.

Godt under 200.000 kroner

Akkurat nå kan du bli Hummer-eier for godt under 200.000 kroner. Nærmere bestemt 189.000 kroner for denne 2006-modellen med noe over 230.000 kjørte kilometer på telleverket.

Denne skifter eier for 189.000 kroner og baksetene kan settes inn gratis i løpet av kort tid. Faksimile fra finn.no
Denne skifter eier for 189.000 kroner og baksetene kan settes inn gratis i løpet av kort tid. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Det er mye SUV for pengene. Her kan man også i løpet av sommeren sette inn baksetene, etter 10-års regelen, uten å betale avgifter. Da er det duket for en ganske så tøff stasjonsvogn.

Med denne konkrete bilen snakker om minstemann i Hummer-familien, nemlig H3, som i bunn og grunn bygger på pickupen Chevrolet Colorado.

Den større Hummer H2 er heller ikke langt bak denne i pris om man skulle ha lyst på noe med V8-bensinmotor og som ruver litt mer i terrenget...

Test: Hummer H1 er helt King-Kong!

Råskinn i terrenget

Men for å holde oss til H3. Det er ikke akkurat noen puslete bil det heller med en vekt på nesten 2,2 tonn. Motoren er en 5-sylindret bensinmotor på 223 hestekrefter - som er mer enn tørst nok...

Alle som kom til Norge hadde skinninteriør, automatgir og firehjulsdrift som sikrer god framkommelighet. Bilene er velutstyrte og tøffe, men kan oppleves som litt grovbygde i forhold til europeiske konkurrenter.

Men den er også tøffere i terrenget enn de fleste av disse. Den kan vade i 70 cm vann (oppgitt fra fabrikk) og her en bakkeklaring på nesten 25 cm. har grovmønstrede dekk og lavgirserie som gjør den til et råskinn i terrenget. Der har den også fordelen med å være både lettere, mindre og mer snerten (om man kan bruke ett slik uttrykk) enn storebror H2.

Les også: Derfor forsvant Hummer

Hummer - med design som et pengeskap. Originalt reklamebilde fra 2007. 
Hummer - med design som et pengeskap. Originalt reklamebilde fra 2007. 

Kanskje på tide å oppfylle drømmen?

Hummer H3 kunne også leveres som pickup, men denne kom aldri til Norge på regulær import. På noen markeder var Hummer H3 også tilgjengelig med 5,3-liters V8-motor.

Uansett – Hummer er et bilikon, enten vi snakker om H1, H2 eller som H3.

Har man hatt en drøm om en slik bil, så kan det absolutt være verdt å sjekke ut prisene nå.

Alt du må vite om brukt Hummer finner du her: