En av årets store bilnyheter debuterer i Norge i dag. Tesla Model X har kommet til Norge, etter flere forsinkelser.

Flere tusen norske kunder har allerede bestilt, mange har ventet lenge på bilen sin. Men nå er ventetiden altså snart over.

En av dem første som kjører Model X på norske veier, er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen. Han har akkurat gjort unna første prøvetur, nå skal vi finne ut hvordan det har gått.

Kommer til å bli en suksess

Ring, ring

– Heisann, Knut! Dette er en spennende dag på jobben. Denne bilen har vi jo hørt om i mange år nå, og det er lenge siden vi fikk se de første bildene av den. Slik sett er det nesten litt rart å endelig få kjøre den. Samtidig har jeg naturligvis vært spent på hvordan Tesla har løst oppgaven med å lage SUV. Her står mye på spill, ikke minst i det norske markedet. Vi nordmenn elsker jo SUV. Spørsmålet er om vi også elsker SUV fra Tesla, sier Vegard.

– Og det regner jeg med du kan svare på nå?

– He, he, jeg har i alle fall gjort meg opp en klar formening. Jeg er helt overbevist om at dette kommer til å bli en suksess. Teknologisk sett er det ikke store nyheter her, den deler jo veldig mye med Model S. Men Tesla har virkelig laget en banebrytende SUV. Det gjelder både i form av ytelser, plass og kule løsninger. Når vi legger til null avgifter og heller ikke moms i Norge, er det en totalpakke som kommer til å stjele mye salg fra konkurrentene, mener Vegard.

Bil-giganten kjøpte Model X til overpris

Her er det full fart! Model X har blitt presentert for norsk presse i dag. Foto: Øyvind Blankvandsbråten
Her er det full fart! Model X har blitt presentert for norsk presse i dag. Foto: Øyvind Blankvandsbråten

Må nullstille seg

– Men for å ta det litt fra starten av. I dag har jeg altså kjørt modellen som heter 90D. Den har startpris på rett under 850.000 kroner. Den gjør 0-100 km/t på 5 sekunder blank og den har offisiell rekkevidde på 489 kilometer. Med en god del ekstrautstyr, ender testbilen på litt over én million kroner. Det er altså ikke noen lavprisbil dette, men i forhold til totalpakken er det gunstig. Du må nok bla opp en halv million ekstra – minst – for å finne en tradisjonell SUV som matcher dette, mener Vegard.

– Hvordan er den å kjøre, for eksempel sammenlignet med Model S?

– Her handler det om å nullstille seg litt. Jeg husker opplevelsen første gang jeg kjørte Model S. Det var ganske ekstremt! Nå har jo Tesla på mange måter skjemmet oss bort litt. Det føles ikke lenger så nytt som det gjorde. Men det går naturligvis utrolig bra. Skyvet og kreftene fra start av er akkurat som det skal være og det tar ikke mange sekunder å miste førerkortet her, hvis du ikke behersker deg. sier Vegard og legger til:

Heftig bil: – Dette er det råeste jeg har kjørt

Frontruta tar aldri slutt

– Det mest imponerende er nok at bilen ligger så godt og kontant på veien. Det lave tungdepunktet gjør at du kan kjøre veldig mye mer aktivt med denne enn du kan med de aller, aller fleste konkurrentene. Den biter seg fast, og har veldig få tendenser til krengning. Du kan kjøre nesten som en sportsbil, samtidig som dette ikke går ut over komforten. Her er det også positivt at setene har blitt langt bedre enn de var i første generasjon Model S. Sittestillingen er ganske høy, her er det fin oversikt.

– Og så er det vel også ganske bra oversikt oppover?

– Det er helt riktig! I tillegg til de meget spesielle Falcondørene, er frontruta her noe helt for seg selv. Den går langt inn på taket, og det føles som den aldri tar slutt. Det gir veldig mye lys inn i bilen, og nesten litt cabrioletfølelse, minus vindsus. Jeg fryktet at skarp sol kunne bli ubehagelig her, men øverste del av frontruta er temmelig mørk og skjermer unna for det verste. Dette er en veldig kul løsning, og en detalj som virkelig skiller Model X fra konkurrentene.

Tesla Model X er verdens første elektriske SUV, men det tar ikke veldig lang tid før konkurrentene kommer. Foto: Øyvind Blankvandsbråten
Tesla Model X er verdens første elektriske SUV, men det tar ikke veldig lang tid før konkurrentene kommer. Foto: Øyvind Blankvandsbråten

Lasse sparer nesten 100.000 kroner i året på å kjøre Tesla

Kan ikke felles ned

Den nye Teslaen kommer til Norge som både fem- seks-, og sjuseter. Sannsynligvis vil de fleste kundene velge det siste. Her kan de to bakerste setene felles flatt ned i gulvet, med de tre baksetene i midterste rad kan ikke felles ned.

– Det har med konstruksjonen av setene å gjøre, og vil nok for endel norske kjøpere føles som et drawback. De lange IKEA-eskene blir et problem, med mindre man velger versjonen med seks seter. Når det er sagt er bagasjeplassen svært god. Foran er det et lite bagasjerom som tar unna 187 liter. Som sjuseter er bagasjeplassen naturligvis begrenset, men bagasjerommet er dypt, og du får med ganske mye hvis du stabler i høyden. Så øker det naturligvis kraftig hvis du felles ned de to bakerste setene. Tesla har ikke offisielle tall for dette ennå, men det skal vi komme tilbake til, sier Vegard.

Her er bagasjerommet med alle sju setene i bruk. Det er ikke veldig stort, men det er dypt.
Her er bagasjerommet med alle sju setene i bruk. Det er ikke veldig stort, men det er dypt.

Åpner seg selv

– Falcondørene som åpner opp og ut, gjør adkomsten til baksetene veldig enkel. Det er gull verdt når du for eksempel skal inn og ut med barneseter. Tesla har også sørget for Isofix på alle de fem baksetene, det er bra! Det er i det hele tatt mange smarte løsninger i denne bilen, det føles som alle detaljene sitter!

– Og ja, så er det en ting til jeg tror mange vil ha sans for: Førerdøren som åpner og lukker seg selv. Du trenger ikke å trykke på noe. Når du nærmer deg bilen med nøkkelen i lomma, går førerdøren automatisk opp. Når du setter deg inn og trykker på bremsen, lukker den seg helt av seg selv. Det er kanskje ikke super-nødvendig, men det er helt klart en kul ting å ha!

Køen vil bli lang

– Så hvis vi skal oppsummere litt, tror du Tesla-suksessen i Norge vil fortsette?

– Ja, det vil overraske meg mye om den ikke gjør det. Model S har jo solgt eventyrlig bra, her får de en modell som er langt mer anvendelig og som passer norske kjøpere perfekt. I forhold til totalpakken er den gunstig priset og den har løsninger som er helt banebrytende i denne klassen.

– Flere tusen nordmenn bestilte før den i det hele tatt kom til landet. Jeg tror mange flere kommer til å stille seg i kø nå, avslutter Vegard.

10 ting du bør vite om Tesla Model X

Veldig mye tyder på at Model X bil bli en suksess i Norge, de første kundene får bilene sine nå.
Veldig mye tyder på at Model X bil bli en suksess i Norge, de første kundene får bilene sine nå.

Les mer: Gjett hvordan du skal få med deg skiene!