RETTIGHETER: Alle passasjerer som rammes av streik har krav på hjelp fra flyselskapet. Foto: Erlend Aas / SCANPIX
RETTIGHETER: Alle passasjerer som rammes av streik har krav på hjelp fra flyselskapet. Foto: Erlend Aas / SCANPIX Foto: Aas, Erlend

Dette har du krav på dersom det blir flystreik

Fredag morgen kan Oslo lufthavn bli stengt og 42.000 passasjerer kan bli rammet av streik.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag kan det bli storstreik på Oslo Lufthavn.

Dersom partene, NHO Service og Parat, ikke blir enige vil flyplassen stenge for alle utreisende passasjerer fra fredag klokken 06.00.

Kan ramme 42.000

Da er det 531 ansatte i Nokas Aviation som kan bli tatt ut i streik, og disse jobber blant annet med sikkerhetskontroll og bagasjeanlegg på flyplassen.

Det skjer i så fall på én av årets travleste dager, med over 42.000 passasjerer som skal på reise.

Torsdag formiddag forhandler også SAS-pilotene på overtid for å unngå streik. Blir de ikke enige kan 430 piloter bli tatt ut i streik.

Dersom du blir rammet av streiken har du flere rettigheter. Forbrukerrådet oppfordrer alle reisende som kan rammes av streik om å holde seg kontinuerlig oppdatert om situasjonen.

– Flyselskapet skal ta vare på deg, og det er viktig å være oppdatert på hva som skjer, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Reisende rådes til å holde seg oppdatert, både via media og via fly- eller reiseselskapets nettsider.

En streik kan også bli avblåst raskt, og da kan det gå kort tid før flytrafikken igangsettes.

– Du må være obs på at ting kan skje fort, sier Flønes.

Mat, penger og erstatning

Det første du må finne ut av ved en streik er om flyvninger din er utsatt eller kansellert.

– Blir flyet ditt forsinket mer enn to timer så har du krav på mat og drikke i ventetiden, sier Flønes.

Blir flyet ditt forsinket mer enn fem timer eller kansellert står man overfor følgende valg:

  • Du kan velge om du fortsatt vil reise til bestemmelsesstedet så fort som mulig. Da må selskapet finne en alternativ reisemåte for deg. Dersom du velger en annen reisemåte eller omruting har du også krav på mat og drikke. Blir det nødvendig med overnatting skal du få dekket hotellopphold og transport mellom flyplass og hotell.
  • Du kan velge å få pengene tilbake. Da har du krav på å få penger på konto innen syv dager.
  • Du kan velge å reise på et senere tidspunkt. Da har du krav på den samme standarden som den opprinnelige reisen var.
Direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes. Foto: Ole Walter Jacobsen. 
Direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes. Foto: Ole Walter Jacobsen. 

Dersom du blir rammet av streik kan du også kreve kompensasjon fra flyselskapet.

Få kompensasjon

Ifølge Forbrukerrådet er det gitte satser på hvor du kan kreve i erstatning.

  • 250 euro for alle flyvninger opptil 1500 km.
  • 400 euro for alle flyvninger innen EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flyvninger mellom 1500 og 3500 km.
  • 600 euro for alle andre flyvninger.

Blir du tilbudt plass på en annen flyvning kan dette beløpet reduserer med 50 prosent.

 Dette kan kreve av flyselskapet

Blir du rammet av streiken kan du få hjelp via Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator. Her kan du legge inn detaljer fra din reise og på den måten få hjelp til å vite hva du har krav på.

Ved en flystreik kan det også få konsekvenser for hotellbestillinger.

– Det er i utgangspunktet bare flyreisen flyselskapet er pliktet til å ta seg av. Men noen kan ha en reiseforsikring som kan gi deg noe tilbake, sier Flønes.