Slik halverte Per utgiftene til drivstoff

– Det begynte med at jeg var nysgjerrig på teknikken.

Per var nysgjerrig på teknikken og byttet bil - det har han spart mye penger på. Foto: Privat. 
Per var nysgjerrig på teknikken og byttet bil - det har han spart mye penger på. Foto: Privat. 

Per Warsla (68) fra Prestfoss i Buskerud har stålkontroll på bilkostnadene sine. Ikke bare det - det er nok også svært, svært få som klarer å kjøre med like lavt forbruk som den spreke pensjonisten, om de ikke har en elbil.

Per er nok også noe mer systematisk enn de fleste andre, og fører sirlig opp hver eneste dråpe drivstoff som han fyller, samt hvor mange kilometer han kjører mellom hver fylling med sin Mitsubishi Outlander.

Måtte ha flere kolonner

– Ja, jeg har drevet med dette i mange, mange år. Siden tidlig på 90-tallet, kanskje. Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor, men det må vel kanskje være det at jeg er litt nysgjerrig av natur og liker å følge med, forteller Per som tidligere jobbet for Sigdal kjøkken som "datamann", som han selv kaller det.

– I fjor kjøpte jeg med en ladbar hybridbil, altså en bil som har en bensinmotor som lader en batteripakke. Disse batteriene driver så en elmotor som sørger for framdriften. Disse batteriene kan også lades fra stikk-kontrakten, forteller han.

Så da måtte Per inn med flere kolonner i skjemaene sine. Han ville jo så klart ha kontroll på strømforbruket til bilen også, sammen med drivstoffkostnadene.

– Jeg er sjokkert over forbruket!

Per holder nøye kontroll på bilregnskapet sitt. Dette regnearket viser bensin og strømforbruk for høsten 2015. Forbruket er i snitt på 0,22 l/mil med sammen med ladekostnadene blir prisen per kjørt mil 4,04 kroner. 
Per holder nøye kontroll på bilregnskapet sitt. Dette regnearket viser bensin og strømforbruk for høsten 2015. Forbruket er i snitt på 0,22 l/mil med sammen med ladekostnadene blir prisen per kjørt mil 4,04 kroner. 

Nysgjerrig på teknikken

– Grunnen til at jeg kjøpe den bilen er nok hverken edle miljømotiver, eller et stort ønske om å spare mye penger, innrømmer han

– Men begge de to aspektene er jo en hyggelig bonus. Det innrømmer jeg gjerne. Den egentlige grunnen er at jeg var litt nysgjerrig på teknikken og hvordan det hele fungerte i praksis. Dessuten passer den mitt kjøremønster godt.

For selv om Per er pensjonist jobber han litt fortsatt litt. Nå som alt-mulig-mann hos en kompis som driver møbelforretning.

– Da kjører jeg ca 36 kilometer tur / retur. Og bilen går rundt 45 kilometer på batteriene før motoren starter. Så da går det nesten utelukkende på strøm. På lengre turer går jo bensinmotoren en del mer for å produsere strøm til batteriene, som igjen driver elmotoren, forklarer Per.

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil

Kjører for 4,04 kroner per mil

De samme tallene for Pers dieselbil. Her blir kostnadene 8,99 kr per kjørt mil. Over en dobbelt så mye i forhold til den ladbare hybridbilen han kjører nå. 
De samme tallene for Pers dieselbil. Her blir kostnadene 8,99 kr per kjørt mil. Over en dobbelt så mye i forhold til den ladbare hybridbilen han kjører nå. 

– Dette er forresten min tredje Outander på rad, men de tidligere har hatt dieselmotor. Kjekke biler, høy sittestilling, god driftsikkerhet, bra med plass og ikke minst er jeg fornøyd med forhandleren min på Kongsberg, er argumentene han bruker for bilvalget.

Dette er også grunnen til at besparelsen av utgifter til drivstoff har blitt betydelig. Tallene for siste halvår i 2015 viser et drivstoffforbruk på 0,22 l/mil i gjennomsnitt og utgifter til strøm til lading på rett over 12 øre per kjørt kilometer.

Det gir samlede utgifter på 4,04 per kjørte mil.

Om vi ser på tallene fra 2014, da Per kjørte en lik bil, men eldre utgave med dieselmotor, så ser tallene annerledes ut.

– Ja, siste halvår i 2014 hadde dieselbilen min er forbruk på helt nøyaktig 0,70 liter på mila. Hvilket igjen ga en kostnad på 8,99 kroner per mil. Altså godt over det dobbelte av hva den ladbare hybridbilen min har i dag. Da har jeg også regnet med strømmen jeg bruker for å lade, forklarer Per og viser oss regnearkene med utregningene.

Denne biltypen har nesten firedoblet salget – på ett år

Penger å spare

Det vil med andre ord si at en husstand som kjører for eksempel 15.000 kilometer i året, får en besparelse på over 7400 kroner i året med hans kjøremønster.

Ladbar hybrid fungerer best på kortere turer, men lengre turer er selvfølgelig også uproblematisk, men da går forbruket opp. Har er Per på fjelltur. Foto: Privat. 
Ladbar hybrid fungerer best på kortere turer, men lengre turer er selvfølgelig også uproblematisk, men da går forbruket opp. Har er Per på fjelltur. Foto: Privat. 

– De pengene går det jo an å bruke på noe morsommere enn drivstoff, mener den spreke pensjonisten.

– Ferie for eksempel, sier Per, som selv er veldig glad i å reise til Thailand.

Men han understreker også at man må være flink til å lade og at besparelsen er desidert størst om man har en overvekt av kortere kjøreturer, slik at man får utnyttet batterikapasiteten maksimalt. Den fungrerer selvfølgelig fin-fint på langturer også, men da går bensinmotoren mye mer og forbruket stiger dermed tilsvarende.

– Denne bilen kommer jeg nok til å ha stund, sier Per avslutningsvis.

Les vår test av Mitsubishi Outlander hybrid her: