Sykkelflause i Oslo: 32.000 syklister slåss om 865 sykler

LITE LEDIG: Bysykkelkundene kommer litt for ofte til slike stativer. Det står igjen én sykkel på dette bildet, men den er ute av drift. Foto: Marius Husebø-Evensen/TV 2.
LITE LEDIG: Bysykkelkundene kommer litt for ofte til slike stativer. Det står igjen én sykkel på dette bildet, men den er ute av drift. Foto: Marius Husebø-Evensen/TV 2.
Oslo Bysykkel har opplevd dueller ved sykkelstativet i kampen for tohjulingene.

4. april rullet Oslo Bysykkel ut årets sykler.

Det er 865 tilgjengelige sykler, og med 31 900 aktive brukere blir det kamp.

I tillegg hadde flere av syklene som ble plassert ut, feil eller mangler ved seg, og står i dag på verkstedet for reparasjon eller rutinemessig justering.

I fjor var det omtrent like mange sykler, men 1900 færre kunder, viser tallene TV 2 har fått. I tillegg brukes i gjennomsnitt syklene dobbelt så ofte som i fjor.

– Vi er i et underskudd nå, og vi har sett duellering ved stativene om hvem som skal få syklene. Det har tatt litt av, sier kommunikasjonsansvarlig i Oslo Bysykkel, Johan Christian Høgåsen-Hallesby, til TV 2.

Måtte kansellere tilbud
Anlegget brukes mer, og flere kommer til tomt stativ - selv om prisene er dyrere. Før kostet det 100 kroner for en sesong, nå koster det 300 kroner.

Behovet har vært så stort at Oslo Bysykkel har måtte kansellere et tilbud de skulle starte med denne sesongen.

– Vi skulle åpne for at turister kunne låne sykkelen i kortere perioder nå i juni. Med økt bruk blant dem med sesongkort utsetter vi dette til anlegget er mer utbygget og vi har økt kapasiteten, sier Høgåsen-Hallesby.

Dårlige tilbakemeldinger
På Oslo Bysykkels Facebook-hjemmeside får anlegget huden full av flere kunder, og i går kveld ble det opprettet en egen Facebook-gruppe for folk som ikke er fornøyd med tilbudet.

Til nå har tilbudet fått 125 anmeldelser på skalaen 1-5 på deres offisielle side:

  • 46 gir karakter 1.
  • 30 gir karakter 2.
  • 12 gir karakter 3.
  • 6 gir karakter 4.
  • 31 gir karakter 5.

Du kan gi din tilbakemelding her.

Rita Bildøy gir denne tilbakemeldingen til anlegget:

«I dag trodde jeg det var en ledig sykkel på Storo etter jobb! Jeg løp nesten til stativet, og mobilappen viste først to, så tre, så fire ledige sykler! Og da jeg kom til stativet etter 50 meter gange, appen viste faktisk ti ledige sykler. For en glede!

Men da jeg kom fram så jeg bare at det sto fire ødelagte sykler i stativet, og de har stått der i to dager. Jeg måtte begynne å le, fordi appen viser med at jeg kan låse opp en av syklene, men det er ingen ledige.

Fortsett med det gode arbeidet!»

«Ingen sykler tilgjengelig på noe som helst tidspunkt. Appen fortsetter å vise feil informasjon om ledige sykler, stativer kutter ut med jevne mellomrom. Disse tingene kombinert gjør at denne servicen ikke er verdt å betale for.», skriver Juanes El Mariachi til Oslo Bysykkel på deres sider.»

Flere gir også gode tilbakemeldinger til anlegget og skryter av gode sykler, enkel app og flott opplegg.

Men i det store og det hele, så er det negative tilbakemeldinger som går igjen – spesielt på tilgjengeligheten.

– Vi synes det er utrolig trist når vi får slike tilbakemeldinger, og gjør det vi kan for å rette på det inntrykket, sier Johan C. Høgåsen-Hallesby til TV 2.

Ny undersøkelse

Sammen med Norstat har Sweco gjennomført en undersøkelse som viser at kun 24 prosent av oslofolk anser Oslo som en miljøvennlig hovedstad.

Over halvparten av osloborgerne vektlegger et for dårlig kollektivtilbud som ett av de tre viktigste hindrene for å få en mer miljøvennlig by.

Dårlig tilrettelegging for syklende er en disse tre punktene som blir vektlagt i undersøkelsen.

Han ønsker uansett å poengtere dette:

– I gjennomsnitt får hver enkelt bysykkelbruker brukt sykkelen dobbelt så ofte som i fjor.

Oppjusterer
I løpet av de neste ukene skal Oslo Bysykkel styrke sykkelparken med omtrent 250 sykler. Bysykkelordningen er i år et samarbeid mellom Oslo kommune og Clear Channel Norway AS

– Vi setter ut 50 nye sykler hver dag etter hvert som de blir klare fra reparasjon, og i løpet av relativt kort tid vil vi forhåpentligvis 1100 sykler stå klare til bruk, sier kommunikasjonsansvarlig Høgåsen-Hallesby.

Neste år justeres det opp ytterligere.

– Vi skal opp i 3000 sykler til neste sesong, og prisen vil være den samme, opplyser Oslo Bysykkel.

Men denne sesongen vil det nok fortsatt bli stor rift om syklene som er tilgjengelig.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook