Seat får endelig sin første SUV, nå gjør de seg klare til å lansere helt nye Ateca.
Seat får endelig sin første SUV, nå gjør de seg klare til å lansere helt nye Ateca.

Merket sliter – her trenger de en suksess

SUV-en Ateca debuterer i sommer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen-konsernet har hatt stor suksess med å satse på stadig flere bilmerker de siste årene. Dette gjelder både store volummerker og merker som satser mer på nisje.

Det er egentlig bare ett av VW-merkene som ikke har fått det til, og det er Spania-baserte Seat. Der har tallene vært røde lenge. VW har pumpet inn penger og forsøkt flere strategier for å snu utviklingen. Men det har vist seg å være en tung jobb.

Ambisjonen har vært at Seat skal være litt mer sydlandsk og lekent enn de andre merkene i konsernet. Men den posisjoneringen har fungert dårlig i praksis.

Kan bli storselger

I etterkant av fjorårets Dieselgate-avsløring dukket det også opp mange spekulasjoner rundt Seats framtid. Ville Volkswagen fortsatt ta seg råd til å tape penger på Seat, når de enorme Dieselgate-regningene skulle betales?

Så langt ser det imidlertid ikke ut som det blir noen endringer her, og nå får også Seat endelig bilen som kan komme til å bety et vendepunkt for dem.

Etter at vi har sett den som konseptbil på flere bilutstillinger, skal nemlig SUV-en Ateca debutere i sommer. Her får Seat sin første SUV og mye ligger til rette for at dette kan bli en storselger i Europa.

Designet er nok ikke egnet til å vekke veldig mye oppsikt, dette er ganske typisk for denne klassen.
Designet er nok ikke egnet til å vekke veldig mye oppsikt, dette er ganske typisk for denne klassen.

Morsom familiebil – men ikke for oss i Norge

Voksent bagasjerom

Seat satser nemlig på aggressiv prising og mye bil for pengene. Under skallet deler den veldig mye teknikk med Volkswagens egen Tiguan som akkurat har kommet i ny utgave. Men Ateca blir en god del mindre, den er 4,36 meter lang.

Dermed er den i praksis en direkte konkurrent til storselgere som Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX og Kia Sportage – for å nevne noen.

Tross kompakte ytre mål, stiller Seaten med voksent bagasjerom: 510 liter hvis du kjøper den med forhjulstrekk, det krymper til 485 liter med 4x4. Likevel: Det er bedre enn de aller fleste bilene i klassen.

Ateca kommer med forhjulstrekk og 4x4, mange av kundene kommer nok til å velge det første.
Ateca kommer med forhjulstrekk og 4x4, mange av kundene kommer nok til å velge det første.

Trange greier: – Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Ikke til Norge

På motor- og utstyrsfronten er det mye å velge mellom. Her nyter Seat godt å være en del av VW-konsernet. Det betyr i praksis at du kan velge mye på komfort- og luksusfronten, også at svært mye moderne sikkerhetsutstyr er tilgjengelig.

Prismessig skal Ateca legge seg under biler som Qashqai i de aller fleste markeder. Til Norge kommer den imidlertid ikke.

Etter flere tunge år, forsvant Seat fra Norge for rundt ti år siden. Det har siden gått endel rykter om mulig oppstart igjen, men per i dag er det lite som tyder på at de vil gjøre noe snarlig comeback her hjemme.

Men her gjorde de faktisk comeback, på en måte...

Innvendig er det ikke vanskelig å se at denne bilen tilhører VW-konsernet. Her er vi nok også ved litt av kjernen til Seats problemer, det er ikke akkurat sydlansk og lekent, slik ambisjonen lenge har vært. 
Innvendig er det ikke vanskelig å se at denne bilen tilhører VW-konsernet. Her er vi nok også ved litt av kjernen til Seats problemer, det er ikke akkurat sydlansk og lekent, slik ambisjonen lenge har vært. 

I 2005 var det slutt for dette bilmerket