MDG-Hansson om bompengesjokket: – Det er tross alt bare en tier

Elbilforeningen frykter derimot at bompengene vil bremse salget av elbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag ble avtalen om fremtidens transportsystem rundt hovedstaden signert. Den største overraskelsen var at elbiler nå må betale bompengeavgift i Oslo.

Fra 1. januar 2018 må nemlig elbil-eiere betale 10 kroner for en vanlig passering på E18, mens det i rushtiden vil koste 20 kroner. I 2020 vil satsene gå opp til 30 kroner i rushtiden og 20 kroner utenom.

Halvparten kjøper elbil for bompengefritak

Generalsekretær for Elbil-foreningen, Christina Bu, mener at det er for tidlig å innføre avgift for elbiler, selv om hun er enig i at elbiler også må bidra på sikt.

– Av de som har kjøpt elbil i Oslo og Akershus, svarer 50 prosent at de ikke ville kjøpt elbil uten fritak for bompenger, sier Bu.

Hun frykter derfor at avgiften vil bremse elbil-salget.

Må være tydeligere på forskjellen

MDGs talsperson, Rasmus Hansson, mener derimot at det fortsatt kommer til å være veldig fordelaktig å ha elbil, og at en liten bompengeavgift ikke vil være spikeren i kista.

– Det er tross alt en tier det er dreier seg om. Jeg tar bussen inn fra Bærum når jeg ikke sykler, da betaler jeg 50. Den tieren er nok ikke all verden, jeg tror det er andre ting som avgjør om folk kjøper elbil, sier Hansson.

Christina Bu påpeker likevel at det i rushen vil koste 20 kroner, og at satsene går opp allerede i 2020.

– Jeg synes man skal være mye tydeligere på at forskjellen skal være stor mellom elbiler og fosilbiler, og da mener vi at opptrappingen ikke bare må skje for elbiler.

Oslopakke 3 på 1 minutt: