Så mye dyrere blir det å kjøre bil inn i Oslo

Dieselbileiere må betale mest, men også bensinbiler får betydelig økt bomregning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forhandlingene om den såkalte Oslopakke 3 går mot slutten, og er i praksis sluttført. Bare detaljer gjenstår til møte søndag. Politikerne gjør det vesentlig dyrere å kjøre bil inn i Oslo.

Her er takstene

Mens det i dag koster 32 kroner å kjøre bil gjennom bomringen rundt Oslo, ligger de nye takstene an til å bli vesentlig dyrere.

Med bare detaljer igjen å forhandle er det etter det TV 2 erfarer klart at takstene i bomringen øker fra 32 kroner til 43 kroner for bensinbiler og 48 kroner for dieselbiler.

To av tre biler, 59 prosent av alle som er registrert innenfor Ring 3 i hovedstaden, er dieselbiler, viser tall Statens Vegvesen utarbeidet for TV 2 like før årsskiftet. 36 prosent av bilparken innenfor Ring 3 er bensinbiler, mens bare 3,1 prosent er elbiler.

– Det er viktig at det koster å kjøre bil sånn at vi får redusert biltrafikken. Men hovedmålet er ikke at vi ønsker høyest mulig bompengetakster. Hovedmålet er å få finansiert den bytrafikken som vi ønsker oss og få finansiert de store og viktige prosjektene, sier samferdsels- og miljøbyråd i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til TV 2.

I rushtiden blir det enda dyrere å kjøre bil inn i hovedstaden. Like før forhandlingene er i mål ligger det an til at det vil koste ti kroner ekstra å kjøre bil gjennom bomringen i rushtiden, slik at takstene blir 53 kroner for bensinbil og 58 kroner for dieselbil.

Det må koste å kjøre bil slik at biltrafikken reduseres, mener samferdsels- og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG). Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Det må koste å kjøre bil slik at biltrafikken reduseres, mener samferdsels- og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG). Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: Ruud, Vidar

I tillegg til bomringen rundt Oslo betaler bilister som kommer vestfra en egen ekstraavgift på 16 kroner i Bærumsringen. Denne blir etter det TV 2 erfarer uendret, samtidig som planene om en ytre bomring mot Romerike og Follo er skjøvet ut i tid.

– Det er klart det blir et ordentlig påslag, det er det nødt til å bli, men vi er nødt til å være realistiske også, sier fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H).

E18 blir bygget

Etter et forhandlingsmøte mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten fredag, er det klart at det aller meste av E18 vest for Oslo blir bygget ut.

Miljøpartiet De grønne som sitter i byråd i Oslo sammen med Arbeiderpartiet og SV, gikk til valg på å «skrinlegge all planlegging av kapasitetsøkende bilveier, som E18 Vestkorridoren».

– Kan De Grønne fortsette i byråd dersom det blir utbygging av E18?

– Nå er det slik at vi har vært tydelige på at den utbyggingen av E18 som har ligget der, den har vi vært tydelig imot. Den koster 40 milliarder kroner, det er mye penger. Nå er vi i ferd med å ferdigstille avtalen, jeg håper at vi lander dette, sier byråd Nguyen Berg (MDG).

E18-planene omfatter blant annet bygging av miljølokk over landets mest trafikkerte motorvei forbi Strand, Stabæk og Sandvika, samt etablering av egne bussfiler og gang- og sykkelveier.

Prosjektet, som langt på vei er en kopi av bymiljøprosjektet da E18 ble lagt i tunnel under Bjørvika, er allerede vedtatt av Stortinget.

– Vi nærmer oss et kompromiss som kan sikre pakken, sier fylkesordfører Anette Solli (H).

Ny metrotunnel

Fortsatt gjenstår noen få detaljer, men forhandlingene blir sluttført i løpet av helgen og avtalen presenteres etter planen mandag formiddag.

Politikerne i Oslo og Akershus har i lengre tid vært enige om at det skal bygges ny metrotunnel fra Majorstuen til Bryn. Første del til Tøyen kan stå ferdig i 2028, mens forlengelsen til Bryn kan komme i 2031. Metrotunnelen vil trolig koste omlag 16 milliarder kroner.

Det er også klart at det blir utbygging av t-bane både til Fornebu, som vil knytte det gamle flyplassområdet til kollektivnettet på en ny kollektivterminal ved Lysaker. Det blir også baneløsning på Nedre Romerike som skal knytte Lillestrøm og A-hus til dagens nett av skinnegående kollektivtransport.

Også Manglerudtunnelen og Røatunnelen ligger an til å bli bygget.

Oslopakke 3 er et spleiselag mellom staten, Oslo kommune, Akershus kommune og bilistene som gjennom bompenger står for en stor del av finansieringen av alle vei- og kollektivprosjekter i hovedstaden.