Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kjøleskapene det kan være feil på, er produsert mellom uke 45 i 2015 og uke 7 i 2016.

Panelfronten bak døra oppå apparatet kan løsne eller falle av slik at det kan bli strømførende, opplyser Ikea.

– Dra ut kontakten

Alle kunder som har slike kjøleskap og frysere skal få besøk av en servicetekniker for å reparere problemet. Reparasjonen er gratis for kundene.

– I påvente av service, anbefaler vi alle kunder med berørte produkter å koble fra kjøleskapet og/eller fryseren umiddelbart, og kontakte Ikea kundeservice for å avtale et servicebesøk. Vi vil gjøre vårt beste for hjelpe deg så raskt som mulig, opplyser Ikea på sine nettsider.

SJEKK ETIKETTEN: Kunder som har kjøleskap og frysere som berøres av tilbakekallingen, må kontakte Ikea kundeservice. Foto: Ikea
SJEKK ETIKETTEN: Kunder som har kjøleskap og frysere som berøres av tilbakekallingen, må kontakte Ikea kundeservice. Foto: Ikea

Selskapet kjenner ikke til at noen har fått elektrisk støt som følge av feilen.

Sjekk produksjonsdatoen

For å finne ut om fryseren eller kjøleskapet er berørt av tilbakekallingen, må kunden sjekke datostemplingen på apparatet. Denne finner man ved å ta ut den nederste skuffen og sjekke etiketten som er plassert til venstre på innsiden av hvitevaren.

Datostemplingen består av fire tall øverst i høyre hjørne på etiketten. Tilbakekallingen gjelder produkter med datostempling fra 1545 til 1607.