Denne transporten ble stoppet etter tips fra publikum, og fikk ikke kjøre videre på sin ferd mot Nord-Trøndelag. Foto: Statens vegvesen
Denne transporten ble stoppet etter tips fra publikum, og fikk ikke kjøre videre på sin ferd mot Nord-Trøndelag. Foto: Statens vegvesen

Vegvesenet fikk tips – se hva de stoppet

– Dette var for farlig til å kjøre på Riksvei 3.

Statens vegvesen har fokus på kontroll av tunge kjøretøyer. Her handler det både om det tekniske, og om sjåførene har alt det formelle i orden.

Mye av arbeidet gjøres ved kontrollstasjonene rundt om i landet.

Men Vegvesenets kontrollører er også aktivt ute i felten, og stopper kjøretøyer.

For farlig til å kjøre

Nettopp det skjedde onsdag kveld, da Utekontroll Hedmark faggruppe fikk tips om et utenlands vogntog som bedrev spesialtransport.

– Vi rykket ut, og oppdaget at dette var for farlig til å kjøre på Riksvei 3, forteller Geir Thomas Finstad som er fagleder i Statens vegvesen.

Dette synes var det en del bilister som reagerte på. Foto: Statens vegvesen
Dette synes var det en del bilister som reagerte på. Foto: Statens vegvesen

– Vogntoget var 27 meter langt og ca. 4,3 meter bredt. Det skulle til Nord-Trøndelag. Vedkommende hadde fått dispensasjon av Statens vegvesen, men betingelse om betydelig smalere last, forteller Finstad videre.

Dette kostet vogntog-sjåføren førerkortet

Blir anmeldt

Det viste seg nemlig at dispensasjonen gjaldt for inntil 3,9 meter. Lasten var for øvrig en stor tank.

– Fører og firma blir anmeldt, forteller Finstad som legger til at man tidligere på dagen anmeldte en utenlandsk fører for å ikke inneha yrkessjåførkompetanse som er påkrevd i EU.

Vogntoget fikk kjøreforbud. Nå er spørsmålet om de kan få ny dispensasjon til å kjøre videre, eller om et annet foretak skal ta over transporten.

Slik forsøkte vogntog-sjåførene å lure seg inn i Norge