Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen har fokus på kontroll av tunge kjøretøyer. Her handler det både om det tekniske, og om sjåførene har alt det formelle i orden.

Mye av arbeidet gjøres ved kontrollstasjonene rundt om i landet.

Men Vegvesenets kontrollører er også aktivt ute i felten, og stopper kjøretøyer.

For farlig til å kjøre

Nettopp det skjedde onsdag kveld, da Utekontroll Hedmark faggruppe fikk tips om et utenlands vogntog som bedrev spesialtransport.

– Vi rykket ut, og oppdaget at dette var for farlig til å kjøre på Riksvei 3, forteller Geir Thomas Finstad som er fagleder i Statens vegvesen.

Dette synes var det en del bilister som reagerte på. Foto: Statens vegvesen
Dette synes var det en del bilister som reagerte på. Foto: Statens vegvesen

– Vogntoget var 27 meter langt og ca. 4,3 meter bredt. Det skulle til Nord-Trøndelag. Vedkommende hadde fått dispensasjon av Statens vegvesen, men betingelse om betydelig smalere last, forteller Finstad videre.

Dette kostet vogntog-sjåføren førerkortet

Blir anmeldt

Det viste seg nemlig at dispensasjonen gjaldt for inntil 3,9 meter. Lasten var for øvrig en stor tank.

– Fører og firma blir anmeldt, forteller Finstad som legger til at man tidligere på dagen anmeldte en utenlandsk fører for å ikke inneha yrkessjåførkompetanse som er påkrevd i EU.

Vogntoget fikk kjøreforbud. Nå er spørsmålet om de kan få ny dispensasjon til å kjøre videre, eller om et annet foretak skal ta over transporten.

Slik forsøkte vogntog-sjåførene å lure seg inn i Norge