STYRTET: Dette er helikopteret  fra CHC helikopterservice som styrtet ved Turøy utenfor Bergen. Bildet er et arkivbilde fra 2011.
Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpix
STYRTET: Dette er helikopteret fra CHC helikopterservice som styrtet ved Turøy utenfor Bergen. Bildet er et arkivbilde fra 2011. Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpix Foto: Rivedal, Kristoffer

CHC innstiller all bruk av helikoptertypen EC225

Helikopterselskapet CHC, som eide helikopteret som styrtet ved Turøy, suspenderer alle flyginger med helikoptertypen EC225. Bakgrunnen er de siste funnene til havarikommisjonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en foreløpig rapport fra Statens havarikommisjon for transport kommer det fram at et tretthetsbrudd i girboksen trolig er en faktor som forårsaket ulykken.

– I lys av disse foreløpige funnene, bestemte CHC seg i kveld for å inntil videre suspendere alle flyginger med EC225, inkludert de som i dag flyr søk- og redningsoppdrag (SAR). Dette skjedde omtrent samtidig med at Luftfartstilsynet fattet samme beslutning, skriver selskapet i en uttalelse onsdag kveld.

Luftfartstilsynet forbyr også all flyvning med Super Puma-helikopteret.

Satt på bakken før

Helikopteret som styrtet ved Turøy, var av typen EC225, også omtalt som H225 Super Puma. Etter ulykken ble kommersielle flyginger med disse helikoptrene innstilt.

Like etterpå var helikoptertypen imidlertid i luften igjen.

Storbritannia og Norge har satt alle kommersielle Super Puma-helikoptre på bakken i påvente av at årsaken til helikopterstyrten avklares, men nå velger altså CHC å innstille bruken av helikopteret verden over.

– Vi fortsetter å samarbeide tett med havarikommisjonen og produsenten Airbus om granskingen og vurderer kontinuerlig beslutningen vår etter hvert som nye fakta blir funnet og etter råd fra regulatoriske myndigheter, skriver CHC.

Luftfartstilsynet strammer inn

Etter at Super Pumaen ble satt på bakken i Norge, har det likevel vært lov til å bruke disse helikoptrene til søk- og redningsoppdrag.

Nå strammer Luftfartstilsynet inn og fjerner dette unntaket. Bakgrunnen er funnene fra Statens havarikommisjon.

– Det er viktig å påpeke at ulykken fortsatt er under etterforskning av SHT og at noen endelig årsak til ulykken er ennå ikke fastlagt, opplyser Luftfartstilsynet.

Tretten mennesker omkom i den tragiske ulykka i slutten av april. Helikopteret styrtet på vei fra Gullfaks B til Bergen, da det mistet hovedrotoren og styrtet på en holme øst for Turøy.

(NTB/TV 2)