Norsk sykkelsport kan spare millioner etter lovendring

– Vi er unike i Norge ved at vi må betale 1000 kroner timen til politiet for å gjøre det svensk politi ser på som en samfunnsoppgave.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Se Critérium du Dauphiné på TV 2 fra søndag klokken 13.35 på TV 2 Sportskanalen og Sumo!

Fredag ble det klart at veitrafikkloven endres slik at rittarrangører kan få lov til å bruke sivile vakter på motorsykkel under sykkelritt.

Frem til i dag har arrangørene måtte bruke en andel av politifolk på motorsykkel, noe som naturligvis har vært lukrativt for politiet.

Lovendringen betyr at det kan blir flere sivile vakter under rittene og at norske arrangører totalt kan spare mange millioner kroner.

Vil heller at politiet skal ta kjeltringer

Det er regjeringen sammen med Venstre som har endret lovverket.

– Vi ønsker å bidra til å spare kostnader både for de som arrangerer sykkelritt, men også for at politiressursene brukes til å ta kjeltringene i samfunnet og ikke bare passe på de lovlydige i samfunnet. Det å kunne bruke sivile vakter i større grad med en opplæring i bunn. Det har vi nå gjort lovlig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til TV 2.

I Venstre jubler de over endringen.

– Dette er helt fantastisk. Ikke bare vil det være bra for avvikling av sykkelritt, men det vil også få opp deltagelsen. Vi vet at den har sunket de siste årene. Det er fordi deltageravgiften har gått veldig opp fordi politikostnadene må dekkes inn. Ved at dette nå blir redusert håper jeg at flere vil melde seg på sykkelritt over hele landet. Vi trenger å få opp deltagelsen, sier Abid Raja til TV 2.

Kan spare millioner

Jubler gjør de også i Norges Cykleforbund. Undersøkelser viser at sykkelsporten bruker opptil 15 millioner kroner på å leie inn politi som sikkerhetsvakter på motorsykler under ritt. Nå kan de trolig halvere de kostnadene. Som en postitiv konskvens av den nye regelen kan arrangementtilbudet bli større og bredere, spesielt for barn og unge, ettersom kostnadene nå blir mindre.

– Ut i fra det totalbeløpet som vi anslår er rundt 12 til 15 millioner kroner, så er det betydelige summer som kan bespares ved den muligheten som det nye lovverket gir oss, sier Bjørn Sætre i Norges Cykleforbund til TV 2.

– Hvor mye kan kuttes nå?

– Det er vanskelig å si. Det er selvfølgelig mange av de største arrangementene som har de største kostnadene og der vil det definitivt være ønske og behov for tilstedeværelse fra politiet for det er relativt komplekse organisasjoner og arrangement. Men veldig mange av de middels store og små rittene, og ikke minst de rittene med barn og ungdom, vil man kanskje eliminere kostnadene helt.

– Vi anser politioppgavene som en samfunnsoppgave. Vi er unike i Norge ved at vi må betale 1000 kroner timen til politiet for å gjøre det svensk politi ser på som en samfunnsoppgave, fortsetter Sætre.

– Sikkerheten vil være i fokus

– Hva med sikkerheten nå når politiet forsvinner, delvis?

– Vi har bygget opp et system og vi kommer til å utvikle et kompetanseprogramme sammen med Statens Vegvesen til høsten, både for stasjonære og mobile vakter. Slik at sikkerheten vil i aller høyeste grad være i fokus. Det har vi gjort allerede. Det er en stor utvikling på det programmet vi har jobbet med de siste årene, forklarer han.

I vår har motorsyklister vært involvert i stygge ulykker i ritt på kontinentet. Syklisten Antoine Demoitié døde etter at han ble påkjørt av en motorsykkel under rittet Gent-Wevelgem i mars. Det er under en uke siden rytteren Stig Broeckx havnet i koma etter en massevelt forårsaket av en motorsykkel. Debatten om sikkerhet og motorsykler herjer derfor i sykkelsporten.

Kristoff: – Folk respekterer kanskje mer politiet

Alexander Kristoff er litt usikker på hvordan det vil slå inn å ha sivile rundt seg. Nordmannen foretrekker å ha folk med sykkelbakgrunn og erfaring fra å kjøre sykkelløp rundt seg i feltet.

– Jeg er litt usikker på hvordan det vil slå inn. Hvis de sivile klarer å stoppe trafikken som kommer i mot og klarer å sperre veiene, så fungerer det sikkert helt fint. Men jeg føler kanskje at politiet har litt større gjennomslagskraft og folk respekterer kanskje politiet litt mer enn vanlige sivile. Vi får se litt hvordan det vil fungere, sier Kristoff til TV 2.

– Stoler du mer på å ha politi rundt deg enn sivile?

– Jeg gjør kanskje det siden de kjører rundt som politi og folk respekterer det, men jeg tror ikke det skal være noe problem, forklarer nordmannen.

– Viktigste at de gjør jobben sin, uavhengig av politi eller sivile

Arrangøren Tour des Fjords mener de vil kunne spare en betydelig sum. Ved kun bruk av politi i rittet ville regningen kommer på mange millioner

– Vi kommer til å gjøre det på en veldig lik måte som vi gjorde det i fjor, men nå har vi hjemmel i loven til å gjøre dette her. Hvis denne loven ikke hadde kommet hadde vi risikert å brukt kun politi og da hadde regningen fort vært på flere millioner kroner. Det er selvfølgelig penger som vi har lyst til å bruke på å gjøre folkefesten større. Når vi nå får muligheten til å bruke sivile til vakthold, gjør det at vi kan få mer for de pengene vi allerede har, sier Roy Hegreberg i Tour des Fjords.

TV 2s ekspert Johan Kaggestad synes det er positivt at sykkelarrangørene nå slipper den økonomiske kostnaden ved å leie inn politi.

– Jeg synes det er bra rent økonomisk. Det er har kostet fattige sykkelarrangører mye penger å leie inn politiet. Det koster skjorten. Det stiller også da en utfordring til det sivile mannskapet som skal følge rittet og være sikkerhet. Norges Cykleforbund har et sertifiseringsprogram som må følges og de må sertifiseres for å få kjøre langs løypen, sier Kaggestad til TV 2.

– Det betyr ikke at de sivile er i dårligere stand til å følge et sykkelritt. For politiet burde også vært sertifisert for å følge et sykkelritt, for det er noe annet enn det politiet driver med til daglig. Så jeg synes dette er bra. Det viktigste er, enten det er politi eller sykkelvakter, at de kan jobben sin. Det er det viktigste. Men for sykkelsporten så sparer man masse, masse viktige penger, som for eksempel kan gå til rekrutteringsarbeid, fortsetter TV 2s ekspert.

Viktig at de forstår hva som skjer

– Gambler man med sikkerheten ved å ta dette ansvaret bort fra politiet?

– Nei, det er arrangøren som uansett har ansvaret for sikkerheten. Så leier man inn politiet og sivile, men uansett så er det arrangøren, og i siste instans Norges Cykleforbund som har ansvaret for at sikkerheten i rittene er 100 prosent.

Kaggestad mener at sikkerheten i norske ritt ser ut til å være bra.

– Jeg synes at jeg få alvorlige situasjoner, men det kan hele tiden skje noe uforutsett. Derfor er det viktig at en har motorsyklister som forstår hva som skjer og at det også er et samspill mellom komisjonærene, dommerne som følger rittet, rytterne og motorsyklistene. Motorsyklistene er der for å bedre rytternes sikkerhet. De er ikke der for å eksponere seg selv og er minst mulig synlig. At de ikke kjører inn i feltet som vi har sett to ganger i Belgia, med et dødsfall og en meget alvorlig skade som resultat, avslutter TV 2s ekspert.