Havarikommisjonen mener å ha funnet årsaken til Turøy-ulykken

Et tretthetsbrudd i girboksen er trolig en faktor som forårsaket helikopterulykken ved Turøy, opplyser Havarikommisjonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi har gjort et viktig funn i et av girene, og mener vi har et godt grunnlag for å si at det var et tretthetsbrudd i giret, sier direktør William J. Bertheussen i Statens Havarikommisjon til TV 2.

Kommisjonen publiserte onsdag en ny rapport, hvor de anbefaler det europeiske luftfartstilsynet EASA å sette i verk øyeblikkelige tiltak for å sørge for sikkerheten til helikoptre av typen Airbus H225.

– Funnet er såpass alvorlig at vi har valgt å utgi en sikkerhetstilrådning. Det er for tidlig å si om det er en årsaken, Men funnet er uvanlig og noe man ikke forventer å finne på en sånn komponent, forteller avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen til TV 2.

Det blir imidlertid opp til EASA å vurdere hvilke tiltak som skal innføres. Vi gjør kun oppmerksom på funnene vi har gjort.

Alle 13 om bord på helikopteret mistet livet da det styrtet på vei fra Gullfaks B til Bergen 29. april. Helikopteret mistet hovedrotoren og styrtet på en holme øst for Turøy.

Airbus: Ikke girboksen

Forrige uke benektet produsenten av ulykkeshelikopteret, Airbus Helicopters, at en feil ved girboksen kan være årsaken.

Selskapets egen analyse har frembragt sju mulige teorier til hvorfor rotoren løsnet, skrev Airbus Helicopters i en uttalelse.

– Ut av disse sju er det bare ett som vurderes som sannsynlig av Airbus Helicopters, nemlig svikt i tilknytting til festeanordningen for et oppheng i et stag. Dette er basert på den hittil tilgjengelige informasjonen per dags dato, het det fra selskapet ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Airbus' uttalelse kom etter at Havarikommisjonen hadde gått ut med tre teorier for hva som kan ha forårsaket helikopterulykken ved Turøy.

CHC avventer

Havarikommisjonen jobbes fortsatt med disse tre scenariene, opplyser Bertheussen.

– Vi holder de mulighetene åpne. Undersøkelsene pågår fortsatt og det er for tidlig å fastslå at det nye funnet er årsak til ulykken, understreker han.

Scenariene Havarikommisjonen jobber ut fra, går ut på at ulykken enten skyldes en feil i sluttsteget på girkassen, feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget, eller feil ved veksel mellom girkasse og rotormast.

Selskapet CHC Helikopters, eier av helikoptertypen som styrtet, sier til TV 2 at de vil vente med å iverksette tiltak fram til europeiske og nasjonale luftfartsmyndigheter har kommet konkludert.

Satt på bakken

Storbritannia og Norge har satt alle kommersielle Super Puma-helikoptrene på bakken i påvente av at årsaken til helikopterstyrten avklares.

Fortsatt mangler Havarikommisjonen deler av ulykkeshelikopteret.

– Vi søker fortsatt og gjennomgår dokumentasjon slik at vi kan danne oss et helhetsbilde, sier Bertheussen.