Overfor VG peker han på det faktum at Ryanair oppretter ruter fra både Torp og Gardermoen samtidig som de kutter ut basen på Rygge. Han mener disse handlingene er en bekreftelse på det han sier.

– Det er et spill. Når de mener at de fortsatt kan drive ut fra andre flyplasser og de oppretter sågar nye ruter fra andre flyplasser, så sier det seg selv at avgiften er ikke det som dette handler om, sier Solvik-Olsen til avisen.

Han sier seg enig med fagbevegelsens kritikk mot det irske lavprisselskapet og mener det handler om Ryanairs motvilje mot å forholde seg til sosiale kostnader ved å drive en base og selskapets motvilje mot å betale norske skatter og avgifter.

– Jeg tror de vil ha basen ut av Norge fordi de så at de ville bli pålagt de samme kostnadene som alle andre gjorde, og det er ikke måten Ryanair driver på, sier Solvik-Olsen.

Når Ryanair blir bedt om å kommentere Solvik-Olsens uttalelser, viser de kun til en pressemelding der de skriver at basen blir lagt ned på grunn av avgiften og at de vil gjenåpne basen om regjeringen fjerner den. (©NTB)