Hans Kristian Evensen (15) og Jarle Tomter (58) vant hver sin drømmedag sammen med Broom og superbilen, Mercedes SLR McLaren.
Hans Kristian Evensen (15) og Jarle Tomter (58) vant hver sin drømmedag sammen med Broom og superbilen, Mercedes SLR McLaren.

Hans Kristian og Jarle vant drømmedag i superbilen

Er det virkelig lov å få betalt for å gjøre dette!?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Interessen lot ikke vente på seg da Broom inviterte til drømmetur i superbilen, Mercedes SLR McLaren.

I utgangspunktet skulle én heldig Broom-leser være med på en uforglemmelig tur i råskinnet. Men takket være massiv respons, og et tresifret antall påmeldinger, fikk to heldige vinnere bli med på tur.

Og med nyvaska bil, strålende sol og ikke minst 626 villige hestekrefter til rådighet – går turen først til Sande i Vestfold hvor jeg møter 15 år gamle Hans Kristian Evensen.

– Ubeskrivelig

Jeg har akkurat parkert Merca utenfor Sande ungdomsskole. Begge saksedørene peker elegant mot himmelen, og bilen er klar for å ta i mot Hans Kristian, som tross sin unge alder sitter på imponerende bilkunnskap og ikke minst entusiasme.

– Fy søren, så rått! Skal jeg virkelig sitte på i denne? Bilen kan absolutt ikke sammenlignes med noen bilder eller videoer jeg har sett, forteller 15-åringen i det han ser drømmebilen for aller første gang.

Her står gliset hjemme på tunet. Nyvasket og klar for å ta i mot to heldige Broom-lesere på tur.
Her står gliset hjemme på tunet. Nyvasket og klar for å ta i mot to heldige Broom-lesere på tur.

Hans Kristians lidenskap for bil startet nemlig i veldig ung alder – og det viser seg at han har full kontroll over spesifikasjonene på superbilen. Notatene jeg har fått fra Mercedes-importøren blir derfor overflødig.

– Det er helt ubeskrivelig å sette seg inn i barndomsdrømmen. Bilen ser jo helt ny ut, til tross for alderen, påpeker Sande-gutten, som lar seg fascinere av den håndbygde bilen som finnes i nøyaktig 2157 eksemplarer.

– Jeg er overrasket over kvalitetsfølelsen og alle detaljene. Bare å se på bilen gir jo frysninger, smiler Hans Kristian rett før jeg starter monsteret fra McLaren.

– Fyy! Håper det er lov å banne i dag! Nå skjønner jeg hvorfor alle skriver at lyden i SLR må oppleves. Den er jo helt brutal. Får man virkelig betalt for dette?

Her kan du lese mer om hvordan Broom-Mats opplevde sitt første møte med SLR McLaren

Overgår alt

Jeg smiler minst like bredt, og kjører rolig ut av skolegården i Sande. Heldigvis tar det ikke lang tid før E 18 og et akselerasjonsfelt nærmer seg. Jeg klemmer på litt, og det tar kun et par sekunder før jeg når fartsgrensen.

Stort nærmere å kjøre en SLR kommer man neppe som 15-åring. 
Stort nærmere å kjøre en SLR kommer man neppe som 15-åring. 

Turtelleren viser 6000 omdreininger i det jeg mater på et gir til. WOFFF og DRØNN! Lydene er mange, både fra motor og eksos. Og med et tilsvarende skyv – ser jeg at min medpassasjer nyter råskapen til det fulle. Jeg kan faktisk ikke huske sist stemningen har vært så høy bak rattet i en bil.

Vi snakker tross alt om tidenes kanskje råeste Mercedes-modell. V8-eren, som er fintunet av McLaren i England, yter 626 hk og 0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder. Enda mer imponerende er kanskje sprinten fra 0-200 km/t. Den tar nemlig kun 10,9 sekunder!

– Wow! Dette overgår alt jeg har sittet på med tidligere. Nå kan Teslaen jeg og pappa prøvekjørte forrige uke bare gjemme seg. Dette er helt klart det råeste jeg har vært med på. Alt fra det brutale brølet av motoren til suget i magen ved pådrag er bare helt magisk, forteller Hans Kristian.

Han legger til at turen i SLR overgår alt han har sittet på – eller prøvd tidligere. Ja, til og med g-kreftene han opplever i sitt eget seilfly overgås i superbilen.

– Once in a lifetime

Etter noen korte, men konsise pådrag langs motorveien – roer både adrenalinet og frekvensen på ESP-lampen seg betraktelig. Den lyser nemlig intenst bare en puster på høyrepedalen. Våger man å koble ut ESP-funksjonen, ja da skal man virkelig stole på egne kjøreferdigheter!

Selv 13 år etter lanseringen, er SLR McLaren fortsatt en ultimat drømmebil for veldig mange.
Selv 13 år etter lanseringen, er SLR McLaren fortsatt en ultimat drømmebil for veldig mange.

– Det er vanskelig å beskrive opplevelsen i SLR, men det er noe med kombinasjonen av design, motor og den buldrende lyden fra sidepipsene. Man føler seg rett og slett kongen på veien. Også er det veldig uvandt med folk som filmer og peker på deg i bilen, smiler Hans Kristian.

SLR McLaren er nemlig svært sjelden å se her til lands. Siden lanseringen i 2003 er det kun levert 4-5 biler, med en prislapp på 5,5 millioner kroner per stykk. Bilen vi kjører er Mercedes Norge sin egen utstillingsmodell, og har kun rullet 25.000 kilometer på drøye 10 år. At man kjører bilen med noe høyere puls en vanlig, er det derfor ingen tvil om.

Etter en kort stopp langs bukta i Sande, fortsetter vi turen oppover en smal, liten fjellside. Jeg ruller ned vinduene og gir den morsomste pedalen en liten trøkk. BRØL! Lyden fra siderørene skyter fart inn i fjellveggen, og slår oss nærmest tilbake i bøttesetene på returen.

Ved siden av meg hører jeg en lattermild 15-åring som smiler, ler og jubler om hverandre. Her snakker vi om en skikkelig entusiast! Jeg får dessuten bekreftet at bil handler MYE om følelser.

Smilet sitter løst hos Hans Kristian - kanskje ikke så rart ettersom 5,5 millioner kroner med bil står rett utenfor huset hans i Sande. 
Smilet sitter løst hos Hans Kristian - kanskje ikke så rart ettersom 5,5 millioner kroner med bil står rett utenfor huset hans i Sande. 

– Ok. Dette var ikke forventet, men fy… så ekte denne bilen er! Kompressoren mater på krefter, det rister og komforten er ikke like mye å skryte av, men det er akkurat slik en superbil skal være!

Med en drøy og anspent time tilbakelagt i råskinnet, avslutter vi turen hjemme hos Hans Kristian. Her skal drømmebilen naturligvis foreviges med masse bilder, før turen går videre til Drammen hvor jeg skal møte vinner nummer to.

– Å bli hentet på skolen i en SLR McLaren er en once in a lifetime opplevelse. Jeg forventet en rå opplevelse, og det er akkurat det jeg fikk! Tusen takk, avslutter en frelst Hans Kristian Evensen.

Mercedes SLR McLaren: - Høres ut som krysning av et fly og et romskip

Drømmedagen avsluttes i Drammen

Fra Sande i Vestfold går drømmeturen videre til Buskerud og Drammen. Her venter nemlig Mercedes-entusiast, Jarle Tomter. Han har nylig blitt ufrivillig pensjonist, og har med det fått enda mer tid til å dyrke sin store lidenskap: bil.

Jarle har kjørt Mercedes siden han kjøpte sin første E-klasse tidlig på 90-tallet. Men ingenting kan måle seg mot å sitte bak rattet i en SLR - tommel opp for det!
Jarle har kjørt Mercedes siden han kjøpte sin første E-klasse tidlig på 90-tallet. Men ingenting kan måle seg mot å sitte bak rattet i en SLR - tommel opp for det!

– Helt siden SLR kom tidlig på 2000-tallet har dette vært min ultimate drømmebil. Design og ytelser, sammen med Mercedes kvalitet, har for meg stått som en svært god kombinasjon. Det er dessuten en sjelden bil som ikke sees så ofte, så da muligheten til å få oppleve denne bilen dukket opp, måtte jeg bare melde meg på, forteller Jarle.

Utenfor huset i Drammen står en sølvgrå Mercedes GLK, Jarle ser jeg derimot ikke. Derfor ringer jeg på, men på et skikkelig SLR-vis. Det innebærer et kort tramp på gasspedalen. Utrolig moro er det at 58-åringen kaster seg ut døra, sekunder etter!

– Så utrolig kult! Jeg hadde aldri trodd jeg skulle se en SLR utenfor huset mitt, sier Jarle i full begeistring, og legger til at førsteinntrykket er upåklagelig:

– De spesielle saksedørene gir bilen et veldig eksklusivt preg, og er mer praktiske enn jeg først trodde. Selv jeg, som er en voksen herremann, klarer jo enkelt å komme meg inn og ut, ler Jarle.

Snart kommer tidenes superbil

– Hysterisk følelse av rå kraft

Men nå får det være nok prat. Vi skal ut å kjøre! Ruten er det Jarle som bestemmer, og jeg kan ikke akkurat si meg skuffet over valget. Fra Drammen kjører vi mot Svelvik med Drammensfjorden ved vår side.

Saksedørene er en av mange detaljer som gjør denne bilen helt spesiell. 
Saksedørene er en av mange detaljer som gjør denne bilen helt spesiell. 

Med vakker natur, svingete veier og en mildt sagt kjøreglad bil går minuttene fort. Underveis forsøker jeg å få Jarle til å sette noen ord på opplevelsen – selv om det egentlig ikke er nødvendig. Det er nemlig tydelig at superbilen vekker følelser og imponerer entusiasten.

– Hvis jeg skal beskrive bilen med to ord må det ganske enkelt være; rå og brutal. Bilen ligger limt på veien, og til tross for de brede dekkene, høres ikke mye annet enn motoren. Heldigvis. Her er det ikke noe italiensk symaskin-mas, bare et dypt drønn sammen med en slags hissig snert som forteller om en veldig grom motor.

Sistnevnte har jeg lyst til å understreke – i den grad det er mulig i en 80-sone, vel og merke. Til nå har vi nemlig kun stanget i kø, samt fislet avgårde. Derfor vrir jeg på én av de to store bryterne i dashbordet. Nå går girkassa fra sport til manuell modus. Jeg har i tillegg valgt at girskiftene skal skje raskest mulig. Planen er å klemme til uten å forberede Jarle helt på hva som skal skje.

Og DER vekkes monsteret! Takket være kompressoren, som hele tiden mater alt den kan av luft ned i de åtte sylinderne, oppleves akselerasjonen helt hinsides. Faktisk har Motortrend målt SLR-en fra 0-100 km/t på bare 3,3 sekunder.

– DET var en herlig, nesten hysterisk følelse av rå kraft som kjennes godt i ryggen. Følelsen når det ene giret ”slipper taket” og et nytt legges inn – var helt vanvittig, forteller Jarle, og poengterer at bilen er det nærmeste han noen gang har vært en rå MC.

Er dyr bil et sjekketriks? Det har vi funnet ut av!

Privilegert

Nå er det ikke slik at det kun er motor og antall hestekrefter SLR kan skryte av. Måten McLaren har bygd opp bil og understell er minst like imponerende. For i tillegg til at hele bilen er bygd i karbonfiber, er det også tatt i bruk mye formel 1 teknologi. Resultatet er en sterkt racinginspirert maskin som elsker høy fart på svingete veier.

Vakker bil i vakker natur. Bedre kombinasjon finnes knapt!
Vakker bil i vakker natur. Bedre kombinasjon finnes knapt!

Og nettopp det får Jarle og jeg bekreftet på veiene rundt Svelvik. Vanligvis er det bilen som er begrensningen under småaktiv kjøring, men i SLR står det kun på sjåføren. Bilen angriper hver eneste sving uten antydning til hverken krengning eller understyring.

Etter en engasjerende tur i drømmebilen, nærmer Drammen seg faretruende nærme. Vi blir pent nødt til å parkere monsteret, og det er først når vi trer ut av bilen vi skjønner hvor brutal den egentlig er.

– Hvordan vil du oppsummere drømmeturen i SLR?

– Jeg må innrømme at forventingene var rimelig høye. Derfor er det utrolig moro at jeg er enda mer imponert over bilen etter å ha fått oppleve den. Biler som SLR, med så stor motor, er ikke lenger det de fleste i bilverdenen vil ha, så jeg anser meg selv som utrolig privilegert som fikk denne muligheten nå. At bilen er fra begynnelsen av 2000-tallet gjør den bare enda mer imponerende. Med design, tekniske løsninger, motorkraft, bremser og veigrep som fortsatt er i superklasse, er det svaret mitt på hvorfor bilen er blitt et så stort ikon allerede, avslutter Jarle.

Broom-Vegard dro til verdens råeste racerbane