EKSPLODERTE UNDER AVGANG: Det ødelagte hjulet forårsaket store skader på understellet. Piloten hadde ingen andre valg enn å skyte seg ut og la flyet gå i sjøen. Foto: Forsvarets havarikommisjon
EKSPLODERTE UNDER AVGANG: Det ødelagte hjulet forårsaket store skader på understellet. Piloten hadde ingen andre valg enn å skyte seg ut og la flyet gå i sjøen. Foto: Forsvarets havarikommisjon

Dansk F-16-fly styrtet – nå er årsaken funnet

Piloten måtte skyte seg ut og la jagerflyet styrte i Østersjøen. Onsdag kom svaret på hva som skjedde.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Årsaken til totalhavariet var rett og slett et ødelagt dekk.

F-16-flyets venstre dekk eksploderte under avgang. Til tross for iherdige forsøk på å berge flyet, endte piloten opp med å måtte skyte seg ut mens flyet endte opp på havets bunn.

Skyteøvelse

Hendelsen skjedde 27. oktober i fjor. Tre F-16-maskiner skulle ut for å øve med å slippe bomber og skyte med flyenes 20 mm kanoner i Rømø skyteområde.

Flyet som havarerte, var nummer to i formasjonen. Jagerflyet var grundig sjekket på forhånd og piloten gjennomførte også en visuell kontroll av maskinen før start.

Det ble bemerket at venstre hovedhjul var slitt, men ikke ut over det normale.

Dekkrester kom flyvende

Da piloten startet avgangsprosedyren, merket piloten mindre rystelser i flyet tilsvarende en «flat spot», eller slitt område på dekket.

Vibrasjonene ble verre, og idet flyet lettet fra bakken merket flygeren at flyet satte seg litt mot venstre. Han kikket instinktivt ut og så dekkrester kommer flyvende. Han antok da at venstre hovedhjul hadde eksplodert.

Kollegaen som hadde tatt av like før, gjorde en visuell inspeksjon av det skadde flyet. Han observerte at venstre hovedhjul sto på tvers, 90 grader av flyveretningen. Noe som lignet en slange hang en halv meter under landingshjulet.

Her er Norges nye redningshelikopter

Hektisk møtevirksomhet

Mens de to flyene etablerte seg i et venteområde, ble teknisk ekspertise og representanter fra flyfabrikken Lockheed Martin kontaktet for å vurdere situasjonen. Spørsmålet var om det var mulig å lande flyet uten å risikere pilotens liv.

Landingsunderstellet kunne ikke brukes. Det ble vurdert å lande flyet med understellet trukket opp, men på grunn av en hydraulikksvikt lot det seg ikke gjøre. Piloten fløy opp ned med negativ G-kraft for å prøve å få inn understellet, men til ingen nytte.

Som en siste mulighet ble flyets krok felt ned for å undersøke om den kunne brukes til å berge maskinen, men heller ikke dette var mulig.

Skjøt seg ut

Klokken 15.22 gjennomførte piloten en kontrollert utskyting i 3909 fots høyde og i en fart av 435 kilometer i timen. Piloten ble hentet av et redningshelikopter. Flyet totalhavererte.

Havarikommisjonen konstaterer at flyveren hadde alle sertifikater i orden og at vedlikehold, vekt og balanse i flyet var som det skulle.

Rapporten slår fast at et område på dekket som eksploderte, var slitt 3-4 lag gjennom det maksimalt tillatte røde 9. lag. Dekket sviktet da flyet nådde en hastighet på 204 kilometer i timen.

Endret rutinene

Etterforskerne mener dekket trolig fikk den avgjørende skaden under landing tidligere samme dag. Kommisjonen anbefaler blant annet å forbedre rutinene for kontroll av kampflyenes dekk.

– Allerede nå er det satt i gang flere tiltak for å unngå en gjentakelse av hendelsen, heter det i en pressemelding fra Flyverstaben onsdag ifølge Berlingske.