Du får dem ikke lenger som nybiler i Norge, men Chevrolet Trax (til venstre) og Captiva lever videre i bruktmarkedet.
Du får dem ikke lenger som nybiler i Norge, men Chevrolet Trax (til venstre) og Captiva lever videre i bruktmarkedet.

Bilmerket bare forsvant – nå kan du gjøre svært gode kjøp

Sjekk prisene nå!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når vi sier Chevrolet, tenker du kanskje på digre amerikanske biler? Vel, det stemmer naturligvis, men Chevrolet er også noe mer.

For noen år tilbake kjøpte nemlig Chevrolets moderselskap General Motors (GM) opp et koreansk bilmerke som het Daewoo. Og for å få fart på sakene der, mente noen i GM-styret at det var en god ide å omdøpe dette merket til Chevrolet.

Lyn fra klar himmel

Dermed fikk vi i praksis to Chevrolet: Originalen – og biler bygget i Sør-Korea som hadde hovedfokus på lav pris.

Disse bilene kom også til Europa og Norge, og solgte i perioder brukbart. Men for tre år siden kom nyheten fra klar himmel: GM hadde besluttet seg for å trekke Chevrolet ut av Europa og stoppe salget av alle modeller.

En viktig årsak til det var nok at GM ville beskytte Opel, som er deres klart viktigste merke i Europa. I praksis konkurrerte de to om de samme kundene i vår verdensdel, det var naturligvis ikke bra for Opel.

Du kan altså ikke lenger kjøpe koreanske Chevroleter som nybiler i Norge, men i bruktmarkedet lever de videre.

Les mer: Importøren visste ingen ting da beskjeden kom

Mye bil for pengene

Her er det ganske bra med biler å velge mellom. De to mest kurante av dem er SUV-en Captiva, og den mindre crossoveren Trax. Og her kan du gjøre et kupp, hvis du er villig til å velge et merke som ikke akkurat blir oppfattet som veldig kurant.

For å starte med Captiva, er det en SUV i den typiske familieklassen. Dette er i praksis samme bil som Opel Antara. Den er rommelig og ble solgt som sjuseter. I tillegg er den trygg og stabil å kjøre. Men noen komfortvinner er den ikke. Innvendig er det også litt billigfølelse, det merkes at dette ikke var verdens mest avanserte konstruksjon.

Til gjengjeld kan du nå få usedvanlig mye bil for pengene hvis du velger en Captiva. 2007/2008-modeller ligger ute for ned mot 70.000 kroner. Det er rimelig for en stor bil med 4x4 og ofte ganske bra med utstyr. Spesielt fra privatselgere kan du her gjøre veldig gode kjøp, de blir ikke nedrent av interesserte når de legger sin Captiva ut til salgs.

Her er den rimeligste på finn akkurat nå:

Captiva er en rommelig SUV med inntil sju seter.
Captiva er en rommelig SUV med inntil sju seter.

Denne er rimeligst på autodb akkurat nå:

Nesten helt nye

Trax er et godt hakk mindre enn Captiva, og tilhører klassen av kompakte crossovere. Den vokser kraftig om dagen, og Trax var i ferd med å markere seg bra da Chevrolet ble trukket fra markedet.

Dette er søstermodellen til Opel Mokka og har mye velprøvd teknikk. Bilen er lettkjørt og ganske sjarmerende og som med Captiva: Her får du nå mye bil for pengene.

Til i underkant av 200.000 kroner, får du biler som i praksis er nesten helt nye, typisk 2013/2014-modeller med svært lav kilometerstand. De rimeligste har forhjulstrekk, men det koster ikke veldig mye mer for et eksemplar med 4x4.

Her er rimeligste Trax på finn akkurat nå:

Denne er rimeligst på autodb akkurat nå:

Deler kan bli problem

Det du naturligvis bør tenke på ved kjøp av et merke som dette, er at det ikke blir enklere å selge videre om noen år. Her er det derfor smart å ha litt perspektiv på eierforholdet.

Deler kan også bli et problem etter hvert, men her er det en stor fordel at både Captiva og Trax har mye felles med sine Opel-tvillinger.

Vi gjør oppmerksom på at broom og autodb har samme eierselskap, nemlig Egmont. Finn eies for øvrig av Schibsted.

Crossoveren Trax tilhører en bilklasse som vokser fort nå.
Crossoveren Trax tilhører en bilklasse som vokser fort nå.

Stolt historie, men her endte det med konkurs

Entusiast-bilmerke er i trøbbel