Ryanair går rett i strupen på regjeringen

Ryanair refser regjeringen og bekrefter at de legger ned basen på Rygge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Ryanairs app kunne man onsdag formiddag bestille billetter fra Oslo lufthavn Gardermoen 30. oktober. Billetter fra Rygge er ikke tilgjengelig etter denne datoen.

Ryanair-direktør David O'Brien bekreftet under en pressekonferanse i Oslo kort tid senere at basen på Rygge legges ned. O'Brien sa at beslutningen skyldes regjeringens nye flypassasjeravgift.

– Vi har triste nyheter, triste nyheter som vi må takke deres regjering for, sa David O'Brien da han åpnet pressekonferansen.

16 ruter legges ned, blant annet til Brussel, Dublin, Chania, Palma, Riga og Tallinn. To nye ruter åpner fra Oslo lufthavn Gardermoen – til London Stansted og Vilnius. Noe trafikk blir også flyttet til Torp, men volumet vil bli redusert med 50 prosent.

Legger all skyld på avgiften

– Hvis dere kutter ut avgiften, åpner vi basen på Rygge igjen, sa O'Brien.

O'Brien sa at han hadde gjort dette klinkende klart overfor finansminister Siv Jensen under et møte i Oslo i desember i fjor.

– Om de vil berge arbeidsplassene på denne private, lønnsomme flyplassen er det bare å reversere avgiften, sa en offensiv O'Brien.

Han sa at ledelsen i Ryanair ble svært overrasket da de først hørte om flypassasjeravgiften i november.

– Avgiften skulle redde verden som en miljøavgift, men effekten blir at avgiften vil skade miljøet. Avgiften sørger er konkurransevridende fordi transfer-passasjerer er unntatt. Den oppmuntrer selskaper som flyr halvfulle maskiner og diskriminerer selskaper som Ryanair, som har en kabinfaktor på 93 prosent, sa O'Brien.

Selskapet tilbød Rygge å fortsette med redusert aktivitet fra flyplassen ved Moss, men det var ikke nok til at Rygge fant det forsvarlig å drive videre.

Onsdag formiddag sendte Oslo lufthavn ut en pressemelding der Ryanair ønskes velkommen på flyplassen.

Ryanair skal fly direkte fra Oslo lufthavn til Vilnius og til London Stansted.

Ikke mulig å drive videre

24. mai besluttet styret i Rygge sivile lufthavn at flyplassen legges ned fra 1. november om Ryanair gjør alvor av å legge ned basen på flyplassen. Ryanairs begrunnelse var regjeringens nye flypassasjeravgift på 80 kroner per billett.

Ryanair med bredside mot regjeringen – se pressekonferansen

Beslutning var dramatisk for Rygge, ettersom 90 prosent av rutene fra Rygge drives av Ryanair.

Onsdag bekrefter ledelsen ved lufthavnen at Rygge må stenge.

– Vi har generert tusen jobber og vært en lønnsom flyplass. Avgiften gjør at vi blir borte, sier administrerende direktør Pål F. Tandberg til E24.

Han sier han registrerer at Ryanair åpner for å returnere dersom avgiften blir borte, men ser ikke for seg at det vil skje.

– Nei, jeg tror ikke det, slik statsministeren har uttalt seg.

– Ikke vår beslutning

Paul O'Brien svarer slik på TV 2s spørsmål om hvorfor Ryanair nå velger å legge ned basen på Rygge:

– Ryanair bestemte seg ikke for å stenge basen, det gjorde regjeringen ved å bekrefte avgiften. Vi hadde møter med finansministeren i desember og antydet at dette ville ha en svært negativ effekt på trafikken i Norge og at det var vanskelig å se hvordan vi kunne opprettholde en base på Rygge med en slik skatt, sier O'Brien.

Han viser til at land som Irland, Nederland og Belgia har forsøkt seg med lignende avgifter. Her endte man opp med å droppe skatten.

– Jeg vil si at om regjeringen i morgen, som ved et mirakel, velger å kansellere skatten, vil vi reversere vår avgjørelse i morgen, sier Ryanair-toppen.

– Lar oss ikke presse

Stortinget vedtok i desember 2015 å innføre en flyseteavgift på 80 kroner pluss moms, totalt 88 kroner. Avgiften ble møtt med kraftig kritikk fra en samlet flybransje.

Ansatte og ledelse ved Rygge mener avgiften er årsaken til at flyplassen nå går mot avvikling og at 500 jobber dermed forsvinner. Andre mener Ryanair bruker avgiften som en unnskyldning for å legge ned basenog derved øve press mot myndighetene.

– Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair når det gjelder en avgift den norske nasjonalforsamlingen har vedtatt, og som i prinsippet går på det grønne skiftet, skrev statsminister Erna Solberg på Facebook 24. mai.