V90 blir den store testen på om Volvo klarer overgangen til premiummerke, nå har de aller første testene begynt å komme.
V90 blir den store testen på om Volvo klarer overgangen til premiummerke, nå har de aller første testene begynt å komme.

Årets store Volvo-nyhet får skryt i første test

Denne blir viktig i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo er midt i total omlegging av modellutvalget. I fjor fikk vi nye XC90. I løpet av tre år skal den faktisk være Volvos eldste modell. Det betyr at en rekke nye biler er på vei.

En av de mest spennende og viktigste for Volvo heter V90. Dette er en stor stasjonsvogn. Det har Volvo rike tradisjoner med. Forskjellen denne gangen, er at Volvo nå har som målsetning å konkurrere direkte mot premiumbilene i klassen, som Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6.

Tung aktør i bransjen

V90 har allerede vært vist en rekke ganger. Vi i Broom var blant annet på verdenspremieren i Stockholm tidligere i år. Men ingen har fått kjøre den – før nå.

Volvo er nemlig i gang med selve lanseringen av bilen. Senere i juni skal også norsk presse få kjøre den, men først ut er noen utvalgte fra de største markedene.

En av dem som har stått øverst på Volvos liste, er engelske Autocar. De er en av de tyngste aktørene i bransjen, og deres vurdering veier tungt.

V90 tar over for dagens V70, den har vært en stor suksess i Norge i mange år.
V90 tar over for dagens V70, den har vært en stor suksess i Norge i mange år.

Han har en av de mest krevende jobbene i Sverige akkurat nå

Sterke grunner til å kjøpe

Nå har de akkurat kjørt V90 for første gang, og testen deres har garantert blitt lest flittig også på Volvos hovedkvarter utenfor Gøteborg.

For å ta konklusjonen først: Autocar avslutter med et punkt som heter "Burde jeg kjøpe den?". Svaret er at det er sterke grunner til at du bør gjøre nettopp det.

Autocar mener V90 er fornuftig, praktisk, økonomisk, avslappende – og smart. Dessuten mener de bilen er en genuin utfordrer til premiummerkene, den føles rett og slett som en premiumbil. Det siste er naturligvis uhyre viktig for Volvo.

Rommelig interiør, men bagasjerommet er ikke lenger noe trumfkort for Volvos største stasjonsvogn.
Rommelig interiør, men bagasjerommet er ikke lenger noe trumfkort for Volvos største stasjonsvogn.

Her er det slutt for en stor Volvo-suksess

Trekk for lyden

Er det så noe som trekker ned? Jo, Autocar mener kjøreegenskapene er mindre sporty, enn på de beste tyske konkurrentene. Så spørs det hvor viktig det er for de fleste kjøperne...

Det faktum at Volvo nå kun satser på firesylindrede motorer er også noe Autocar fokuserer på. Dieselmotoren i testbilen får trekk for lyden, den høres mer puslete ut enn konkurrentenes motorer med seks sylindre. Men på prestasjonene får Volvo-motoren skryt.

De mener også at automatgirkassa ligger et stykke bak det beste fra konkurrentene.

Bagasjerom på 560 liter er ikke spesielt imponerende i denne klassen, kanskje særlig ikke fra en Volvo. Men som Autocar anfører: Det kunne vært større, men da hadde det også gått ut over designet.

– En modig bil

Og når alt dette er sagt, er tonen gjennomgående svært positiv i Autocar-testen. V90 får skryt for både utvendig design og interiør. Som de også oppsummerer:

– Dette er en modig bil, et produkt fra et selskap med selvtillit.

Når V90 kommer til Norge ved årsskiftet, starter prisene for øvrig på 469.000 kroner, da får du 150-hesters dieselmotor og manuell girkasse. Samtidig som Volvo nå går i premium-retning, tilbyr de også veldig mye ekstrautstyr som fort gjør at prislappen ender betydelig høyere enn startprisene.

Mer om V90: Her var vi på premieren i Sverige

V90 får mye skryt for interiøret. Her går Volvo nye veier og er fullt på høyde med de aller beste konkurrentene.
V90 får mye skryt for interiøret. Her går Volvo nye veier og er fullt på høyde med de aller beste konkurrentene.

Den mest eksklusive Volvoen noensinne skal også komme til Norge